گنبد مینا در تهران

چهارشنبه 18 اسفند 1400 جاذبه های گردشگری
معرفی گنبد مینا در تهران

گنبد مینا در تهران

گنبد مینا نام یک آسمان نمای مجازی یا پلانتاریوم (Planetarium) است که در قلب شهر تهران ساخته شده و با استفاده از آن می توان زیبایی های آسمان را به تماشا نشست. آسمان نمای گنبد مینا محل مناسبی برای آشنایی با علم نجوم و لذت بردن ازشگفتی های هستی است.

همه انسان ها از نگاه کردن به آسمان و تماشای ستارگان سیر نمی شوند. زیبایی های آسمان خداوندی آنقدر زیاد است که نمی توان به این سادگی ها از تماشای آن دل کند. بعید است کسی باشد که علاقه ای به ستاره ها و شهاب سنگ و… نداشته باشد.
یکی از جاذبه های زیبا و در عین حال خیال انگیز تهران گنبد مینا است. اگر ساکن تهران هستید و یا قصد تفریح و گشت و گذار در تهران را دارید، حتما سری به آسمان نمای گنبد مینا بزنید؛ چرا که در گنبد مینا می توانید مدتی را به تماشای کهکشان ها و ستاره ها، البته به صورت شبیه سازی شده بپردازید.
مطمئنا تمامی همراهانتان با هر سن و سالی که داشته باشند، از تماشای آسمان شب لذت خواهند برد.اگر شما هم علاقه مند باشید تا عظمت و بزرگی خداوند را در خصوص آسمان بیشتر لمس کنید و جزئیات آسمان را بیشتر بشناسید، با سر زدن به این گنبد اطلاعات شما افزایش یافته و سوالات بسیاری از شما برطرف خواهد شد.

آسمان نما :(پلانتاریوم) چیست؟

آسمان نما یک سالن یا تالار است که به منظور بالابردن سطح اطلاعات مردم در زمینه نجوم و آسمان شب ایجاد می شود. در آسمان نما، نمایی زیبا از آسمان و جایگاه ستاره ها و سیارات وجود دارد تا تماشاگران از دیدن آن لذت برده و یا تحت آموزش اختر شناسی قرار گیرند.  آسمان نما یا پلانتاریوم شاید یکی از بهترین و مفرح ترین آموزشگاه های دنیا به ویژه برای کودکان دبستانی باشد.اصولا آسمان نما ها به صورت گنبدی کروی ساخته می شوند. در درون آن به وسیله پروژکتورهای مخصوصی به این سقف گنبدی آسما شب نمایش داده می شود. در این مکان اصولا شبیه ساز گردش افلاک نیز وجود دارد که به صورت آموزشی این موضوع را به نمایش می گذارد.آسمان نماهای بزرگی در دنیا وجود دارد که یکی از بزرگترین آن هادر ژاپن واقع شده است. ناگویا که در واقع موزه ای علمی است، دارای بزرگترین آسمان نمای دنیاست که هر روزمشتاقان به نجوم را از سراسر دنیا به سمت خود جذب می کند.  همچنین آسمان نمای نیویورک آمریکا و آسمان نمای پیتر هریسون در لندن از بزرگترین و بهترین پلانتاریوم های جهان به حساب می آیند.

گنبد مینا تهران

گنبد مینا بزرگترین آسمان نمای خاورمیانه است و ویژگی های منحصر بفردی دارد که نمی توان به این سادگی از کنار آن عبور کرد. در این آسمان نما، با پرداخت مبلغ پانزده هزار تومان وارد یک سالن بزرگ می شوید و روی صندلی مربوطه نشسته و به تماشای فیلم هایی که موضوعات نجومی دارند می نشینید.

تمامی این فیلم ها به صورت سه بعدی به اجرا گذاشته می شوند.ساخت این گنبد از سال هشتاد و هشت آغاز شد و در سال نود و سه اجرای پروژه به پایان رسید. اگر بخواهیم به صورت کلی مجموعه گنبد مینا را تشریح کنیم، این مکان دارای مساحتی بالغ بر هزار و هشتصد متر مربع است که شامل یک سالن نمایش با گنجایش صد و پنجاه نفری است.

در این سالن موضوعات فیزیک، شیمی و همچنین زمین شناسی مورد بررسی قرار می گیرد.ساختمان دیگر این مجموعه که به صورت خورشید طراحی شده کاملاً سنتی و ایرانی است. در این مجموعه به بررسی ستاره ها و کهکشان ها می پردازند که همگی به صورت سه بعدی هستند

. برای مدت زمانی که وارد هر مجموعه می شوید، تقریباً چیزی در حدود چهل و پنج دقیقه وقت خواهید گذاشت. اگر بخواهید به صورت حضوری بلیط تهیه کنید بایستی نیم ساعت قبل از شروع برنامه ها در محل حاضر شوید.برای نمایش هر کدام از اجسام آسمانی مثل خورشید، ماه، ستاره و… در مجموعه گنبد مینا، پروژکتورهای جداگانه طراحی شده که شما تفاوت شب و روز در حالات مختلف و سیاره های گوناگون را بهتر احساس کنید.

بلیط حضور در گنبد مینا، هم به صورت حضوری در محل این آسمان نما و هم به صورت اینترنتی قابل خریداری است و تفاوتی نیز در نوع خرید وجود ندارد. اگر می توانید قبل از رفتن به گنبد مینا برنامه ریزی برای حضورتان داشته باشید، خرید اینترنتی مطمئن تر خواهد بود.

گنبد مینا در تهران

گنبد مینا در تهران

اطلاعات تماس و آدرس گنبد مینا

آدرس گنبد مینا: 

مسیر اول: میدان ونک بزرگراه حقانی به سمت شرق – بعد از چهارراه  جهان کودک –  انتها خیابان فرعی شهیدی

مسیر دوم:  بزرگراه مدرس جنوبی – میدان آرژانتین بلوار آفریقا بعد از ساختمان راه آهن – ورودی شهر گل

نکته: برای رسیدن به این گنبد می توانید از مترو، اتوبوس و یا حتی از وسیله شخصی خودتان استفاده کنید و به میدان ونک و سپس خیابان آفریقا بروید و از آنجا به سمت تابلوهای راهنمایی کننده گنبد مینا هدایت شوید.

تلفن تماس: 88194685 و 88194686
وب سایت: http://gonbademina.tehran.ir
پست الکترونیک: [email protected]

سفر به آسمان با گنبد مینا

سفر کردن به آسمان ها از زمان های گذشته آرزوی انسان ها بوده و امروزه، به مدد علم این کار حاصل شده است. البته سفر به آسمان ها نیاز به شرایطی دارد و شاید تنها عده ای محدود بتوانند به آسمان سفر کنند؛ اما با حضور در آسمان نما، آرزوی خیلی ها که به نجوم و ستارگان علاقه دارند برآورده خواهد شد و ساعاتی فراموش نشدنی را تجربه خواهند نمود.

قطعا سر زدن به سیاره های مختلف هزینه های هنگفتی را برای افراد به همراه دارد که شما به سادگی و پرداخت هزینه ای اندک به صورت شبیه سازی شده در گنبد مینا آن را تجربه می کنید.نام دیگر آسمان نمای گنبد مینا، پلانتاریوم است.

در واقع پلانتاریوم محیطی را فراهم کرده تا ساعاتی را با خیال آسوده بر روی صندلی به کهکشان ها سفر کنید. نکته جالب توجه دیگر این که بسیاری از شعرای ایران درباره آسمان نما سخن به میان آورده و شاید بتوان آسمان بالای سر را نوعی آسمان نما به حساب آورد.

گنبد مینا در تهران

گنبد مینا در تهران

گنبد مینا چون خورشیدی درخشان

شما با حضور در گنبد مینا می توانید در ذهنتان گنبدهای باستانی ایرانی را متصور شده و هر آنچه فیلم یا کتاب در این باره خوانده اید، مرور کنید. اگر از بلندی و یا ارتفاعات تهران به بنای گنبد مینا دقت شود، این گونه به نظر می رسد که این گنبد مانند خورشیدی درخشان است که در کنار آن کره ها و سیاره هایی وجود دارند.

جاذبه های گردشگری وفرهنگی تبریز

مکان های دیدنی و فرهنگی تبریز

کاخ دیدنی سعد آباد

کاخ دیدنی سعد آباد

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا