کشور شیلی/همه چیز درباره کشور شیلی

یکشنبه 18 دی 1401 جاذبه های گردشگری
کشور شیلی

کشور شیلی

کشور شیلی با نام رسمی جمهوری شیلی کشوری است واقع در قاره آمریکای جنوبی که پایتخت و مهم‌ترین شهر آن سانتیاگو استاقیانوس آرام کل مرز غربی این کشور را تشکیل می‌دهد، و از شمال با پرو، از شمال شرق با بولیوی، از شرق با کشور آرژانتین، و در پایین‌ترین نقطه جنوبی کشور با گذرگاه دریک هم‌مرز است. این کشور به همراه اکوادور تنها کشورهایی در آمریکای جنوبی هستند که با کشور برزیل مرز مشترک ندارند.

تاریخچه مختصر کشور شیلی:

کشورشیلی برای اولین بار حدود 10000 سال پیش ساکن شد. افراد قبیله ای در دره های حاصلخیز شیلی و در ساحل طولانی اقیانوس آرام این کشور جمع شدند. برای مدت کوتاهی، تمدن اینکاها وارد شیلی شد، اما شمال بیش از حد بایر بود و مدت طولانی به شیلی گسترش نیافته بود.

در سال 1536 اروپایی ها شیلی را کشف کردند. اولین کسی که وارد شد اسپانیایی به رهبری دیگو دی آلماگرو بود. در آن زمان صدها هزار نفر بومی در شیلی زندگی می کردند. به زودی اسپانیایی ها شروع به فتح شیلی کردند و پدرو د والدیویا شهر سانتیاگو را در فوریه 1941 تأسیس کرد. برخلاف پرو، شیلی از نظر طلا و نقره غنی نبود، اما دره مرکزی آن دارای ثروت کشاورزی بود. به زودی شیلی بخشی از امپراتوری اسپانیا شد.

در سال ۱۸۰۸، پس از بازداشت فرناندو هفتم پادشاه کشور اسپانیا و انتصاب ژوزف بناپارت بعنوان پادشاه اسپانیا توسط ناپلئون بناپارت انگیزه‌های استقلال از اسپانیا بوجود آمد. در ۱۸ سپتامبر ۱۸۱۰، اولین شورای ملی (Primera Junta Nacional de Gobietno) شکل گرفت و خوزه میگل کارره‌را بعنوان رهبر انتخاب شد

در سال 1810، شیلیایی ها تصمیم گرفتند برای استقلال خود از اسپانیا مبارزه کنند. جنگی که پس از آن Reconquista نام داشت. در سال 1817 ارتش به رهبری وطن پرست شیلیایی برناردو اوهیگینز و قهرمان آرژانتین، خوزه د سان مارتین، اسپانیایی ها را شکست داد. آنها برای حمله از آند گذشتند. شیلی در 12 فوریه 1818 اعلام استقلال کرد. برناردو اوهیگینز اولین رهبر شیلی مستقل بود.

یکی از مشهورترین رویدادهای اخیر در شیلی زمانی بود که 33 معدنچی در اعماق معدن طلا در سن خوزه گیر افتادند. امدادگران به مدت 17 روز به جستجوی معدنچیان پرداختند و سرانجام آنها را در عمق 2300 فوتی زیر زمین یافتند. همه 33 مرد در نهایت به سطح زمین آورده شدند. نجات از طریق تلویزیون زنده نشان داده شد و توسط مردم در سراسر جهان مشاهده شد.

همه چیز درباره کشور شیلی

پایتخت: سانتیاگو

جمعیت: 18952038

مساحت کل: 756950 کیلومتر مربع

مقایسه اندازه: کمی کوچکتر از دو برابر اندازه مونتانا

مختصات جغرافیایی: 30 00 S، 71 00 W

منطقه یا قاره جهان: آمریکای جنوبی

زمین عمومی: کوه های ساحلی کم ارتفاع. دره مرکزی حاصلخیز; آندهای ناهموار در شرق

نقطه پست جغرافیایی: اقیانوس آرام 0 متر

نقطه مرتفع جغرافیایی: نوادو اوجوس دل سالادو 6880 متر

آب و هوا: معتدل؛ کویر در شمال؛ مدیترانه در منطقه مرکزی؛ خنک و مرطوب در جنوب

شهرهای بزرگ: سانتیاگو (پایتخت) 5.883 میلیون; Valparaiso 865,000 (2009)، Concepcionنوع حکومت: جمهوری

زبان های صحبت: اسپانیایی

استقلال: 18 سپتامبر 1810 (از اسپانیا)

تعطیلات ملی: روز استقلال، 18 سپتامبر (1810)

ملیت: شیلیایی

ادیان: کاتولیک رومی 89٪، پروتستان 11٪، یهودی NEGL٪

نماد ملی: huemul (گوزن کوهی)؛ کندور آند

سرود ملی یا آهنگ: Himno Nacional de Chile (سرود ملی شیلی)

اقتصاد کشور شیلی:

صنایع عمده: مس، سایر مواد معدنی، مواد غذایی، فرآوری ماهی، آهن و فولاد، چوب و محصولات چوبی، تجهیزات حمل و نقل، سیمان، منسوجات.

محصولات کشاورزی: انگور، سیب، گلابی، پیاز، گندم، ذرت، جو دوسر، هلو، سیر، مارچوبه، لوبیا. گوشت گاو، مرغ، پشم؛ ماهی؛ چوب

منابع طبیعی: مس، چوب، سنگ آهن، نیترات، فلزات گرانبها، مولیبدن، انرژی آبی

صادرات عمده: مس، میوه، محصولات ماهی، کاغذ و خمیر کاغذ، مواد شیمیایی، شراب

عمده واردات: نفت و فرآورده های نفتی، مواد شیمیایی، تجهیزات برق و مخابرات، ماشین آلات صنعتی، وسایل نقلیه، گاز طبیعی

واحد پول: پزو شیلی (CLP)

تولید ناخالص داخلی ملی: 299,500,000,000 دلار

شهرهای  بزرگ کشور شیلی

سانتیاگو پایتخت کشور شیلی است و به طور کلی دارای کوه‌های آندس و سواحل شیلی بوده و یک شهر سر زنده برای گشت و گذار با رستوران‌های معروف و مشهور است این شهر دارای موزه‌های دیدنی جذابی است فضای اسکی در این شهر بی‌نظیر است.

 

پوتره یک شهر زیبا بر روی تپه بوده و در ارتفاع ۳۵۰۰ متری قرار دارد این شهر دارای آب و هوای کوهستانی بوده و ساختمان‌های جذابی دارد این شهر دارای چهره‌ای قدیمی و همینطور فضایی آرامش بخشی است به طور کلی هوای این شهر پارک و سرشار از انرژی است.

 

سن پدرو یک شهر آرام در شمال شرقی شیلی است این شهر در یک منطقه خشک قرار دارد و به طور کلی طبیعت خارق‌العاده و زیبا دارد این شهر پر است از فضای باستان‌شناسی طبیعی و البته که مسیر دیدنی و جذابی را در دل خود جای داده است به طور کلی در این شهر مردم سعی می‌کنند در ساختمان‌های آجری زندگی کنند، دور تا دور ساختمان‌های این شهر از منظره‌ای نارنجی احاطه شده است.

 

آریکا یک شهر بندری در کشور شیلی است و به طور کلی این شهر همیشه آفتاب است و شهر خوبی برای ریلکس کردن محسوب می‌شود و فضای مومیایی زیادی را در دل خود جای داده است این شهر قدیمی اما جذاب است.

 

پوکن شهری پر از هیجان برای تفریحات سالم محسوب می‌شود در این شهر فضا برای ورزش‌های ماجراجویانه دیده می‌شود قایق سواری و اسکی از بازی‌های بسیار مهیج این شهر محسوب می‌شود.

 

والپارایسو در لیست شهرهای گران قیمت کشور شیلی است به طوری که خانه‌های این شهر رنگارنگ و خوش منظره هستند و قدم زدن در خیابان‌های باریک این شهر یک امتیاز محسوب می‌شود این شهر دارای صخره‌های دیدنی و جذابی است و به طور کلی دارای فضایی بسیار خوش منظره محسوب می‌شود.

 

چیزهایی در مورد کشور شیلی که پیش از این نمی‌دانستید

بزرگترین استخر دنیا:در سواحل بی‌کران اقیانوس آرام و در این کشور بهشتی وجود دارد که برای تفریح توریست‌ها در سال ۲۰۰۶ ساخته شده است. در این بهشت انسانی استخری واقع شده که حجم آب آن بیش از ۶۶ گالون آب است و نام آن به عنوان بزرگ‌ترین استخر دنیا در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است

 

بیابان آتاکاما، خشک ترین نقطه کره زمین است:در این کشور صحرایی وجود دارد که به گفته دانشمندان خشک‌ترین نقطه کره زمین است

 

پنگوئن‌ها:نکته دیگری که در مورد شیلی باید بدانید این است که در این کشور پنگوئن‌ها در باغ‌وحش زندگی نمی‌کنند و در بسیاری از نقاط جنوبی می‌توان زیستگاه‌های طبیعی این حیوان را از نزدیک مشاهده کرد.

 

آتشفشان فعال در کوه‌های آند: شیلی در دنیا مقام اول از لحاظ تعداد آتشفشان را دارد. بسیاری از این آتشفشان‌ها همچنان فعال هستند و گاه‌گاهی اخبار فعالیت‌های آنان در دنیا به گوش می‌رسد. بسیاری از کوهنوردان از سراسر دنیا به شوق بالا رفتن از این آتشفشان‌ها و تماشای مناظر زیبای آن‌ها به شیلی سفر می‌کنند.

 

بلندترین خطوط ساحلی در دنیا: شیلی از لحاظ طولی یکی از درازترین کشورهای دنیا است که در پهنه اقیانوس آرمیده است. خط ساحلی در شیلی به ۶۵۰۰ کیلومتر می‌رسد. در کم‌تر نقطه‌ای از دنیا می‌توان چنین خط ساحلی را مشاهده کرد. البته از لحاظ عرضی هم شیلی کم‌عرض‌ترین کشور دنیا است و در برخی نقاط فاصله شرق و غرب آن تنها ۲۰۰ کیلوممتر می‌شود. شیلی به دلیل موقعیت خاص خود آب و هوای مدیترانه‌ای دارد و گردشگران از تفریح در هوای گرم و زیر آفتاب درخشان آن لذت می‌برند.

 

جزیره شرقی:این جزیره که «موآی» نام دارد در دهه ۱۷۰۰ به نام جزیره شرقی شناخته شد. این جزیره در سال ۱۸۸۸ به کشور شیلی پیوست. در طول دهه ۱۹۰۰ این منطقه محلی برای چرای گوسفندان روستاییان به شمار می‌آمده است. یکی از چیزهای اعجاب‌انگیزی که در مورد این جزیره وجود دارد تونل‌های مخصوص حرکت مواد مذاب آتشفشانی در زیرزمین است که تاکنون ۷ کیلومتر از آن شناخته و کشف شده است.

 

کشور کلمبیا

کشور کلمبیا/همه چیز درباره کشور کلمبیا

کشور برزیل

کشور برزیل/همه چیز درباره کشور برزیل

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا