پرکردن دندان: مزایا، عوارض و انواع آن

چهارشنبه 12 مرداد 1401 بازار

پرکردن دندان: مزایا، عوارض و انواع آن

 

برای درمان حفره‌های دندانی، دندانپزشک بخش پوسیده دندان را حذف کرده و سپس آن را پر می‌کند. پرکردن دندان‌ها برای ترمیم ترک، شکستگی و دندان‌هایی که با عادات نادرست (مثلا دندان قروچه یا جویدن ناخن) ساییده شده اند نیز کاربرد دارند و علاوه براین پرکردن دندان ها را می توان برای دندان‌هایی که روی آنها عصب کشی نیز انجام می شود استفاده کرد.

پرکننده‌های دندانی چیستند؟

در پرکردن دندان ها از ماده یا ترکیبی از مواد فلزی، شیشه یا مواد دیگر استفاده می شود که برای ترمیم دندان ها موثر هستند. یکی از محبوب ترین مصارف پرکننده‌های دندانی، پرکردن ناحیه ای از دندان می باشد که به خاطر پوسیدگی خالی شده است.

چه موادی برای پرکردن دندان ساخته شده‌اند؟

مواد پر کننده دندانی شامل موارد زیر می باشد:

  • طلا
  • سرامیک
  • آمالگام نقره ای (حاوی جیوه مخلوط شده با نقره، قلع، روی و مس)
  • هم رنگ دندان، مواد پلاستیکی و شیشه ای که فیلرهای کامپوزیتی دندان نامیده می شوند.

ناحیه و وسعت پوسیدگی، هزینه مواد پرکننده، پوشش بیمه و توصیه دندانپزشک نوع پرکننده ای را که مناسب نیاز شما باشد را مشخص می کند.

آیا مزایا و مضراتی در مواد مختلف پرکننده دندان وجود دارد؟

 

بله. مزایا و مضرات پرکننده های مختلف دندان به صورت زیر می باشد:

مزایا:

  • طلا: حداقل 10 تا 15 سال دوام دارد. برخی می گویند این پرکننده ها ظاهر خوشایندی دارند.
  • پرکننده های نقره ای (آمالگام): حداقل 10 تا 15 سال ماندگاری دارند، ارزانتر از پرکننده های کامپوزیتی هستند.
  • پرکننده های کامپوزیتی هم رنگ دندان: می توان رنگ آنها را تقریبا مطابق رنگ دندان های واقعی بیمار قرار داد، ایجاد اتصال بین آنها و دندان ها پشتبانی بیشتری را ایجاد می کند، معمولا بیشتر برای ترمیم استفاده می شوند تا پرکردن حفره های دندانی، گاهی نیاز به حذف کمتری از بافت دندان نسبت به آمالگام می باشد.
  • سرامیکی: بیش از 15 سال ماندگاری دارند، نسبت به کامپوزیت مقاومت بیشتری در مقابل لکه دارند.
  • یونومر شیشه (اکریلیک و نوعی مواد خاص شیشه ای): اغلب برای پر کردن در زیر خط لثه استفاده می شود، فلوراید ترشح می کند که می تواند به جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان کمک کند.

مضرات:

  • طلا: از بقیه مواد گرانتر است، برای قرار دادن آن ممکن است نیاز به جلسات درمانی بیشتری داشته باشید.
  • نقره: ممکن است نیاز به حذف قسمت بیشتری از دندان داشته باشید تا فضای کافی برای نگه داشتن آنها وجود داشته باشد، رنگ خاکستری در ساختار اطراف ایجاد می کنند، ممکن است به خاطر وسعت و غلظت بالاتر، احتمال ترک یا شکستگی دندان بالاتر رود، احتمال حساسیت در برخی افراد وجود دارد.
  • پرکننده های کامپوزیتی هم رنگ دندان: حداقل 5 سال دوام می آورند ( 10 تا 15 سال کمتر از مواد دیگر)، ممکن است بسته به موقعیت دندان باعث تراشه شدن آن گردند، می توانند تا دو برابر گرانتر از آمالگام شوند، ممکن است زمان بیشتر یا جلسات بیشتری برای قرار دادن آن نیاز باشد.
  • سرامیک: می تواند به گرانی طلا باشد.
  • یونومر شیشه ای: از کامپوزیت ضعیف تر است، احتمال ایجاد شکستگی در آن بیشتر می باشد، 5 سال یا کمتر دوام می آورد، قیمت رقابتی نسبت به پرکننده های کامپوزیتی دارد.

پرکردن غیر مستقیم دندان چیست؟

 

پر کردن دندان با پرکننده‌های دندانی، روش‌های‌مختلفی دارد که ما در این قسمت فقط به روش غیرمستقیم می‌پردازیم. پرکننده های غیر مستقیم شبیه به کامپوزیت یا پرکننده های همرنگ دندان می باشند. فقط قبل از قرارگیری داخل دندان، این پرکننده ها در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می شوند و برای ساخت آنها دو جلسه نیاز می باشد. پرکننده های غیرمستقیم زمانی در نظر گرفته می شوند که به اندازه کافی ساختار دندانی برای پشتیبانی از پرکننده وجود نداشته باشد، اما ساختار به اندازه ای که نیاز به قرار دادن تاج باشد نیز خراب نشده اند.

در اولین جلسه، پوسیدگی یا پرکردگی قبلی دندان برداشته می شود. یک قالب برای بدست آرودن شکل دندانی که قرار است ترمیم شود و دندان های اطراف آن گرفته می شود. این قالب به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می گردد تا پرکننده غیرمستقیم ساخته شود. در زمانی که پرکننده اصلی در حال ساخت است، پرکننده موقتی (در زیر توضیح داده می شود) برای محافظت از دندان قرار داده می شود. در دومین جلسه، پرکننده موقت برداشته شده و دندانپزشک مناسب بودن پرکننده غیرمستقیم را بررسی می کند و اگر مناسب بود، به طور دائم در جای خود قرار می گیرد.

دو نوع پرکننده غیرمستقیم وجود دارد – اینلی inlay و آنلی Onlay

  • اینلی شبیه به پرکننده های دیگر است ولی تمامی کار در برجستگی های روی سطح دندان انجام می شود.
  • آنلی گسترده تر از اینلی است، یک یا چند برجستگی را در بر می گیرد. گاهی اوقات آنلی را نیم کرون / تاج نیز می نامند.

اینلی و آنلی نسبت به دیگر پرکننده ها بادوامتر هستند (تا 30 سال ماندگاری دارند). ممکن است از کامپوزیت های هم رنگ دندان، سرامیک یا طلا ساخته شوند. اینلی و آنلی ساختار دندان را ضعیف می کنند ولی هر دو پرکردن دندان را در وسعت کمتری از پرکننده های مرسوم انجام می دهند.

نوع دیگر آنلی و اینلی – آنلی و اینلی مستقیم – است که فرایند یکسانی دارند. فقط تفاوت در این است که این نوع پرکننده ها را می توان در مطب ساخت و در یک جلسه قرار می گیرند. نوع آنلی و اینلی مورد استفاده بسته به مقدار دندان باقی مانده و مسائل زیبایی دارد.

چه مراحلی در پرکردن دندان وجود دارد؟

 

ابتدا، دندانپزشک ناحیه اطراف دندان را با بی حس کننده موضعی بی حس می کند. سپس، یک دریل، وسیله سایش بادی یا لیزر برای برداشتن ناحیه پوسیده استفاده می شود. انتخاب ابزار به مقدار راحتی دندانپزشک، آموزش، سرمایه گذاری روی قطعه خاصی از دستگاه، ناحیه و وسعت پوسیدگی بستگی دارد.

سپس، دندانپزشک ناحیه مورد نظر را در طی فرایند برداشتن پوسیدگی بررسی یا آزمایش می کند تا مشخص شود که آیا تمام پوسیدگی برداشته شده است یا خیر. زمانی که پوسیدگی برداشته شد، دندانپزشک فضا را با تمیز کردن حفره از باکتری ها و ضایعات برای پرکردن آماده می کند. اگر این پوسیدگی نزدیک ریشه باشد، دندانپزشک ممکن است ابتدا یک آستر یونومر شیشه ای، کامپوزیتی یا مواد دیگری برای محافظت از عصب قرار دهد. درکل، بعد از اینکه پرکردن دندان انجام شد، دندانپزشک دندان را صیقل می دهد.

چندین مرحله اضافی برای پرکننده های هم رنگ دندان نیاز است که به صورت زیر هستند: بعد از اینکه دندانپزشک پوسیدگی را حذف و این قسمت را تمیز کرد، مواد همرنگ دندان به صورت لایه لایه قرار می گیرد. سپس، نور مخصوصی که هر لایه را سفت میکند به آن تابیده می شود. زمانی که این فرایند چند لایه تکمیل شد، دندانپزشک مواد کامپوزیت را به فرم مورد نظر شکل می دهد، مواد اضافی را برداشته و صیقل نهایی را انجام می دهد.

پرکردن موقت دندان چیست و چرا به آن نیاز دارم؟

ممکن است به پرکردن موقت دندان نیاز داشته باشید، اگر:

  • بیش از یک جلسه برای ترمیم دندان نیاز داشته باشید. مثلا قبل از قرار دادن پرکننده طلایی و برای پرکننده های غیرمستقیم که از مواد کامپوزیتی استفاده می کنند.
  • عصب کشی انجام دهید.
  • مرکز دندان آسیب دید، به عصب دندان امکان ترمیم را بدهیم.
  • زمانی که به درمان اورژانسی دندان مانند دندان درد یا جراحی دندان عقل نهفته که به یکی از دندان ها آسیب زده، نیاز باشد.

پرکننده های موقتی برای ماندگاری بالا ساخته نشده اند. معمولا در عرض یک ماه می افتند، میشکنند یا ساییده می شوند. حتما برای برداشتن پرکننده موقتی دندان و تعویض آن با پرکننده دائمی قرار ملاقاتی را برنامه ریزی کنید. اگر این کار را نکنید، دندان عفونت می کند یا ممکن است مشکلات دیگری ایجاد گردد.

چگونه باید از دندان‌های پر کرده خود مراقبت کنم؟

برای نگهداری از دندان های پرکرده یا ترمیم شده، باید اقدامات بهداشتی مربوط به دهان را انجام دهید:

  • مرتبا یک یا دو بار در سال به دندانپزشک خود برای تمیزکردن دندان ها مراجعه کنید.
  • با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید.

اگر موارد زیر را داشتید، به پزشک مراجعه کنید:

  • دندان به شدت حساس
  • لبه های تیزی در دندان حس کردید.
  • متوجه یک ترک یا کنده شدن دندان پرشده شدید.

اگر حدس بزنید دندان پرکرده شما ترک خورده یا منفذ دار شده، پزشک عکس برداری اشعه ایکس را انجام می دهد.

7 نکته انتخاب شلوار برای آقایان در استایل های مختلف

نحوه تخلیه دستگاه حضور و غیاب

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا