پخت دلمه کلم برگ مجلسی تبریزی با رب انار

شنبه 25 خرداد 1398 آشپزی

 

مواد لازم برای ۱۰ نفر

کلم برگ: ۱ عدد بزرگ

گوشت چرخکرده: ۶۰۰ گرم

لپه: ۲۰۰ گرم

برنج: ۲ پیمانه

سبزی دلمه ساطوری خرد شده: جعفری، گشنیز، شوید، ترخون و نعنا ۸۰۰ گرم

پیاز: ۱ عدد بزرگ

رب گوجه فرنگی: ۴ قاشق غذاخوری

رب انار: ۲ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل، زردچوبه: به مقدار دلخواه

آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری

روغن: به مقدار لازم

 

طرز تهیه

 

 

برای درست کردن دلمه برگ کلم مجلسی تبریزی ابتدا باید در یک قابلمه مناسب مقداری آب بریزید تا به دمای جوش برسد سپس یک قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید. لپه‌ها را هم در مقداری آب بپزید اما مراقب باشید له نشوند. برنج را هم بپزید و وقتی دانه برنج یک ترک در وسطش برداشت آن را آبکش کنید. در فاصله به جوش آمدن آب قابلمه، برگ‌های کلم را جدا کنید و تمیز با آب سرد و نمک بشورید. وقتی آب داخل قابلمه به جوش آمد برگ‌های کلم را داخل آب جوش بیندازید تا کمی نرم شوند. ۱ الی دو دقیقه زمان کافی است.

حتما بخوانید  چگونه در ماه رمضان با بهترین روش تغذیه سالم و اصولی غذا بخوریم

برگ‌های کلم را از آب خارج کنید و در آبکش بگذارید تا خوب خشک شوند. پیاز را ساطوری خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا سبک شود. گوشت چرخکرده را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت قهوه‌ای شود. نمک، فلفل و زردچوبه را به گوشت اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی ادویه گرفته شود. مایه گوشتی داخل دلمه برگ کلم آماده است، اجازه دهید کمی خنک شود.

برخی برگ‌های کلم ممکن است رگبرگ‌های خیلی ضخیم در پشت خود داشته باشند که برای سهولت پیچیده شدن دلمه بهتر است آن‌ها را به آرامی با نوک چاقو جدا کنید و مراقب باشید برگ کلم آسیب نبیند. مایه گوشتی را با لپه و برنج پخته و سبزیجات خرد شده دلمه و به مقدار دلخواه نمک با هم مخلوط کنید. در هر برگ کلم یک تا دو قاشق غذاخوری از مایه دلمه را بریزید و برگ کلم دلمه را به شکل بقچه یا سیگاری درست شبیه  دلمه برگ مو بپیچید.

 

 

کف قابلمه مقداری روغن بریزید و چند عدد برگ کلم بپیچید، دلمه‌های پیچیده شده را کف قابلمه بچینید، روی دلمه‌ها را با چند برگ کلم بپوشانید و سس دلمه و یک استکان آب را روی آن‌ها بریزید. برای درست کردن سس دلمه رب گوجه فرنگی، رب انار، ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو و مقداری نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید. (اگر طعم ملس و کمی شیرین را برای دلمه می‌پسندید مقداری شکر و سرکه به جای آبلیمو و نمک به سس اضافه کنید).

یک جسم سنگین (مثل یک بشقاب یا دیس چینی سنگین) روی برگ‌ها بگذارید تا دلمه‌ها از هم وا نروند و خوب بپزند و درب قابلمه را بگذارید. ابتدا شعله گاز را روی حالت متوسط قرار دهید و زمانی که بخار بلند شد شعله را ملایم کنید. ۳۰ الی ۴۰ دقیقه زمان برای پختن دلمه برگ کلم کافی است.

 

نکات مهم دلمه برگ کلم مجلسی تبریزی

 

* می‌توانید کلم را به صورت درسته در آب جوش بیندازید. برای این کار ابتدا ته کلم را با چاقوی تیز ببرید و کلم را در آب جوش بیندازید. سپس با انبر برگ‌های کلم را یکی یکی جدا کنید. بعد از خشک شدن برگ کلم سر و ته آن را برای درست کردن دلمه باید با چاقوی تیز ببرید تا یک برگ مربعی شکل داشته باشید.

*برای ادویه گوشت می‌توانید مقداری دارچین و زعفران دم کرده هم اضافه کنید.

*همراه با دلمه‌ها چند عدد آلو برغانی یا آلو خورشتی را در روی دلمه‌ها بچینید تا طعم لذیذ و ملس‌تری به دلمه ببخشید.

*یک روش دیگر پخت دلمه هم این است که سس دلمه را در ۱۰ دقیقه پایانی پخت روی دلمه‌ها بریزید به خصوص اگر در سس دلمه از شکر استفاده کرده‌اید. چون شکر به کف قابلمه سرازیر می‌شود و شیره شکر می‌سوزد.

*به جای گوشت چرخکرده می‌توانید از سویا یا گوشت مرغ پخته شده، ریش ریش شده و تفت داده شده هم استفاده کنید.

 

طرز تهیه تارت اسفناج لذیذ

نحوه پخت تارت اسفناج لذیذ

دستور پخت چیکن استراگانف با پاستا

نحوه پخت چیکن استراگانف با پاستا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا