7 نشانه کمبود منیزیم و راهای برای غلبه بر آن

جمعه 13 اسفند 1400 سلامت
کمبود منیزیم

علائمی که نشان دهنده کمبود منیزیم است

منیزیم یک ماده معدنی است که نقش مهمی در حفظ عملکرد و سلامت کامل بدن دارد. در واقع، این یکی از مواد معدنی بسیار مورد استفاده بدن انسان است که برای بیش از 300 فرآیند آنزیمی مختلف به آن نیاز دارد.

برای ساختن DNA/RNA، متابولیسم انسولین، سنتز ATP (برای تولید انرژی)، هدایت عصبی، آرامش و انقباض عضلانی، از جمله دیگر عملکردهای کلیدی بدن ضروری است.

منیزیم چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن انسان است که بیش از نیمی از آن در استخوان ها ذخیره می شود، در حالی که بقیه در بافت های مختلف بدن یافت می شود.

کمبود منیزیم، اگر درمان نشود، می تواند منجر به عوارض جدی مانند آریتمی قلبی و هیپوکلسمی شود و همچنین شناخته شده است که در ایجاد بیماری های مختلف طولانی مدت نقش دارد. یک رویکرد پیشگیرانه می تواند به شما کمک کند از چنین نتایج ناگواری جلوگیری کنید.

 

افرادی که به طور کلی در معرض خطر کمبود منیزیم هستند

برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض کمبود منیزیم هستند، مانند موارد زیر:

زنان 18 تا 22 ساله

زنان یائسه مبتلا به پوکی استخوان

افرادی که داروهای دارویی زیادی مصرف می کنند، از جمله داروهای قلبی، داروهای فشار خون بالا، مهارکننده های پمپ پروتون، استروئیدها، داروهای هورمونی و داروهای ضد روان پریشی

افراد مبتلا به بیماری های مزمن، به ویژه بیماری های دستگاه گوارش و بیماری های کلیوی

افرادی که بیش از حد الکل مصرف می کنند

 

کمبود منیزیم

کمبود منیزیم

علائم و نشانه های کمبود منیزیم

علائم اولیه کمبود منیزیم اغلب غیر اختصاصی است و ممکن است شامل علائمی مانند بی حالی، خستگی، ضعف، از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ باشد.در زیر علائم دیگر را بخوانید

 

1. اسپاسم، گرفتگی و ضعف عضلانی

از آنجایی که منیزیم در تمام جنبه های استفاده و سنتز ATP در عضلات بسیار مهم است، کمبود منیزیم اغلب علت مشکوک اسپاسم، گرفتگی و ضعف عضلانی است.

کمبود منیزیم در بدن می تواند به عملکرد ضعیف عضلات کمک کند. به علاوه، چندین مطالعه ارتباط قوی و مستقلی را بین سطوح سرمی منیزیم و عملکرد عضلات نشان داده‌اند.

طبق یک مطالعه، مکمل منیزیم می تواند به بهبود قدرت و استقامت عضلات کمک کند. مطالعه دیگری، این بار در افراد مسن تر، اشاره کرد که مکمل منیزیم عملکرد فیزیکی را بهبود می بخشد.

 

2. میگرن های مکرر می تواند نشان دهنده کمبود منیزیم باشد

شواهد علمی قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که سطح منیزیم پایینی دارند بیشتر مستعد سردردهای تنشی و میگرن هستند.

در واقع، مطالعه‌ای که اخیرا بر روی 40 بیمار مبتلا به میگرن در مقابل یک گروه کنترل متشکل از 40 فرد سالم انجام شد، نشان داد که کمبود منیزیم می‌تواند خطر سردرد میگرنی حاد را تا 35 برابر در این افراد افزایش دهد.

در همین حال، بسیاری از مطالعات نیز نشان داده اند که مکمل منیزیم می تواند به کاهش سردرد و میگرن کمک کند.

 

3. ریتم غیر طبیعی قلب

با توجه به تحریک پذیری عصبی عضلانی که با کمبود منیزیم مشاهده می شود، کمبود شدید منیزیم می تواند با علائم ریتم غیرطبیعی قلب تظاهر کند  که به عنوان آریتمی قلبی شناخته می شود.

اینها عبارتند از تاکی کاردی دهلیزی و بطنی، یک مشکل هدایت الکتریکی غیرطبیعی که به عنوان فاصله QT طولانی شناخته می شود، و یک آریتمی قلبی بالقوه کشنده به نام تورساد د پوینت (که با منیزیم IV درمان می شود).

تظاهرات رایج‌تر ریتم‌های غیرطبیعی قلب که با کمبود منیزیم مشاهده می‌شود، معمولاً به عنوان احساس تپش قلب یا احساس تپش قلب از قفسه سینه توصیف می‌شود.

 

علائم کمبود منیزیم

علائم کمبود منیزیم

4. اضطراب، افسردگی می تواند نشانه کمبود منیزیم باشد

اختلالات روانی متعددی از جمله اضطراب، افسردگی و بی خوابی با کمبود منیزیم مرتبط است. واکنش های متعدد آنزیمی و سلولی درگیر در پاسخ استرس، وابسته به منیزیم هستند.

شناخته شده است که کمبود منیزیم باعث تحریک بیش از حد در سیستم عصبی مرکزی می شود. به طور متناقض، این را می توان هم در اضطراب و هم در افسردگی مشاهده کرد.

یکی از مکانیسم های پیشنهادی افزایش اضطراب با کمبود منیزیم، تحریک پذیری بیش از حد انتقال دهنده های عصبی تحریکی در مغز و همچنین کاهش فعالیت انتقال دهنده های عصبی بازدارنده است.

برخی از داروهای ضد افسردگی حتی برای افزایش سطح منیزیم درون سلولی پیشنهاد شده‌اند که ممکن است به علائم افسردگی ثانویه به مکانیسم‌های ذکر شده در بالا کمک کند. طبق یک بررسی سیستماتیک، مصرف بیشتر منیزیم ممکن است به کاهش شدت و دفعات دوره های افسردگی کمک کند.

 

5. افزایش فشار خون

همانطور که قبلا ذکر شد، منیزیم نقش کلیدی در آرامش عضلات صاف دارد. کل سیستم عروقی با عضلات صاف پوشیده شده است که نقش کلیدی در حفظ فشار خون طبیعی دارند.

مصرف مکمل منیزیم با دوز متوسط ​​368 میلی گرم در روز به مدت 3 ماه در کاهش فشار خون سیستولیک به میزان دو نقطه موثر است.

مکمل منیزیم می تواند به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به پیش دیابت مقاومت به انسولین یا سایر بیماری های مزمن غیرواگیر کمک کند.

 

6. مبارزه با خواب سالم نشانه کمبود منیزیم است

منیزیم مدت هاست که به بهبود کیفیت خواب کمک می کند.

مکانیسم بهبود خواب پس از مصرف مکمل منیزیم چند عاملی است. اول اینکه منیزیم یک آنتاگونیست قوی NMDA است. دوم، این یک آگونیست طبیعی GABA است.  سوم، پیشنهاد شده است که منیزیم ممکن است به طور طبیعی سطح ملاتونین را افزایش دهد.

با کاهش انتقال‌دهنده‌های عصبی تحریکی، افزایش انتقال‌دهنده‌های عصبی آرامش‌بخش و افزایش سطح ملاتونین، کیفیت خواب را می‌توان به طور قابل توجهی بهبود بخشید.

 

7. مشکل در تمرکز و از دست دادن حافظه

از دست دادن حافظه بیشتر و بیشتر به یک مشکل تبدیل می شود. با افزایش سن، حافظه به دلیل کاهش تدریجی شکل پذیری سیناپسی کاهش می یابد. همانطور که مغز شما اطلاعات جدیدی را دریافت می کند، تکامل می یابد و مطابق با آن سازگار می شود. از این پدیده به عنوان پلاستیسیته یاد می شود.

شکل پذیری سیناپسی زمانی است که این تغییر در محل اتصال بین نورون ها که در آن اطلاعات را منتقل می کنند، رخ می دهد. از دست دادن این توانایی ناشی از افزایش سن، حفظ اطلاعات را برای مغز دشوار می کند و در نتیجه باعث کمبود حافظه می شود.

علائم کمبود منیزیم

علائم کمبود منیزیم

غذاهایی که به راحتی می توانند نیاز منیزیم را تامین کنند

با کمال تعجب، آب تقریباً 10 درصد از منیزیم مصرفی روزانه را تشکیل می دهد و کلروفیل موجود در سبزیجات سبز رنگ، یکی دیگر از منابع اصلی منیزیم است.

سایر مواد غذایی با محتوای منیزیم بالا عبارتند از آجیل، دانه ها و غلات تصفیه نشده.  میوه ها، سبزیجات، گوشت و ماهی نیز منابع خوبی از منیزیم هستند، اگرچه به اندازه آجیل، دانه ها و سبزیجات غنی نیستند.
عوامل بازدارنده جذب مناسب منیزیم

علل جذب ناکافی منیزیم در بدن چند عاملی است و شامل کمبود ویتامین D، کمبود هورمون پاراتیروئید، هیپوکلسمی، کاهش جذب مواد مغذی مرتبط با نفوذپذیری روده، مصرف داروهای بدون نسخه، مصرف الکل، پیری طبیعی، بیماری ها و استرس است.

 

 

درمان کمبود منیزیم

بهترین راه برای درمان کمبود منیزیم، حذف هر گونه عوامل مزاحم است که ممکن است مانع جذب منیزیم یا افزایش دفع آن شود.

توصیه می شود که برای افزایش مصرف غذاهای غنی از منیزیم، باید تعداد غذاهای فرآوری شده مصرفی خود را کاهش دهید و سعی کنید تا حد امکان از سبزیجات سبز برگ، غذاهای کامل، دانه ها، آجیل، حبوبات و غلات تصفیه نشده استفاده کنید.  مصرف کافی گوشت با علف و ماهی های پرورش یافته  نیز توصیه می شود.

 

 

علائم کمبود منیزیم

علائم کمبود منیزیم

نکات مهمی که باید در مورد کمبود منیزیم به خاطر بسپارید

در اینجا چند اقدام خودمراقبتی برای جلوگیری یا غلبه بر کمبود منیزیم آورده شده است:

1-سطح منیزیم خود را به طور مرتب آزمایش کنید. آزمایش‌های سرمی خوب و آزمایش‌های سطح منیزیم RBC بهتر در نظر گرفته می‌شوند، اما آزمایش‌های بارگیری منیزیم و دفع ادرار قرار است دقیق‌ترین باشند.

2-در صورت کمبود منیزیم و تا حد امکان از مصرف غذاهای فرآوری شده به هر قیمتی اجتناب کنید.

3-مصرف الکل، نمک، شکر و نوشابه های گازدار خود را کاهش دهید.

4-غذاهای کامل، غلات و سبزیجات بخورید.

5-مقدار سبزیجات سبز برگ را در رژیم غذایی خود افزایش دهید (همه سبزیجات در این مورد).

6-سعی کنید وزن کم کنید و ورزش را افزایش دهید – وزن کمتر بدن به منیزیم کمتری نیاز دارد و ممکن است به کاهش/از بین بردن نیاز به دارو کمک کند.

7-هشدارهای دارویی را بخوانید یا از داروساز خود بپرسید که آیا دارویی که مصرف می کنید باعث کاهش منیزیم می شود.

8-مکمل های منیزیم را بدون مشورت با پزشک خود شروع نکنید، به خصوص اگر بیماری کلیوی یا قلبی دارید.

9- مکمل منیزیم  را قبل از خواب مصرف کنید، زیرا به بهبود کیفیت خواب کمک می کند.

طرز تهیه املت خرما و گردو

طرز تهیه املت خرما و گردو

خواص روغن بنفشه

خواص روغن بنفشه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا