9 نشانه کمبود مس در بدن چیست؟

سه‌شنبه 27 اردیبهشت 1401 سلامت
نشانه کمبود مس

کمبود مس می تواند ناشی از سوء تغذیه، سوء جذب یا مصرف بیش از حد روی باشد و می تواند اکتسابی یا ارثی باشد. علائم شامل کمبود سلول های خونی، ناهنجاری های استخوان و بافت همبند و اختلالات عصبی است.

مس چیست؟

مس یک ماده معدنی است که در سراسر بدن یافت می شود. این به بدن شما کمک می کند تا گلبول های قرمز خون بسازد و سلول های عصبی و سیستم ایمنی شما را سالم نگه می دارد. همچنین به تشکیل کلاژن، بخش کلیدی استخوان ها و بافت همبند کمک می کند. مس همچنین ممکن است به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند و رادیکال های آزاد را که می تواند به سلول ها و DNA آسیب برساند را کاهش می دهد. مس به جذب آهن در بدن کمک می کند. بدن شما نیز برای تولید انرژی به مس نیاز دارد.

 

نشانه کمبود مس

نشانه کمبود مس

علل کمبود مس

عدم تعادل مس حاشیه ای با اختلال در عملکرد ایمنی، دمینرالیزاسیون استخوان و افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی و نورودژنراتیو مرتبط است. با این حال، استفاده از شاخص های دقیق تر وضعیت مس تغذیه ای باید برای تحقیقات آینده در نظر گرفته شود

سایر علل کمبود مس عبارتند از بیماری سلیاک، اعمال جراحی که بر دستگاه گوارش تأثیر می گذارد و مصرف بیش از حد روی، زیرا روی برای جذب با مس رقابت می کند.

 

غذاهای حاوی مس:

غذاهای حاوی مس عبارتند از صدف، جگر، نان و غلات سبوس دار، صدف، سبزیجات با برگ سبز تیره، حبوبات خشک، آجیل و شکلات.استفاده می کند

مس در این غذاها یافت می شود:

-غذاهای دریایی مانند صدف، ماهی مرکب، خرچنگ، صدف، خرچنگ و صدف
-گوشت های اندام مانند جگر گاو، کلیه ها و قلب
-مغزها و کره های آجیل مانند بادام هندی، فیبر، آجیل ماکادمیا، گردو، بادام و پسته
-حبوبات، مانند سویا، عدس، لوبیا دریایی و بادام زمینی
-شکلات، مانند شکلات نانوایی شیرین نشده یا نیمه شیرین و کاکائو
-غلات غنی شده مانند پرک سبوس، گندم خرد شده و سبوس کشمش
-میوه ها و سبزیجات، مانند میوه های خشک، قارچ، گوجه فرنگی، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، موز، انگور، و آووکادو

 

از علائم کمبود مس در بدن چه می دانید :

نشانه کمبود مس

نشانه کمبود مس

1-خستگی و ضعف ناشی از کمبود مس در بدن

کمبود مس ممکن است یکی از دلایل بسیاری باشد که به خستگی و ضعف منجر می شوند.

مس برای جذب آهن از روده ضروری است. زمانی که سطوح مس کم است، بدن آهن کمتری جذب می کند. این می تواند موجب کم خونی ناشی از فقر آهن شود که در این شرایط بدن قادر به حمل اکسیژن کافی به بافت های خود نیست. کمبود اکسیژن می تواند شما را تضعیف کرده و به سادگی احساس خستگی در شما شکل بگیرد.

افزون بر این، سلول ها از مس برای تولید آدنوزین تری‌فسفات (ATP)، منبع اصلی انرژی بدن، استفاده می کنند. این به معنای آن است که کمبود مس می تواند بر سطوح انرژی تاثیرگذار باشد که بار دیگر خستگی و ضعف را به همراه دارد.

 

2-بیماری شدن  مکرر به دلیل کمبود مس در بدن

افرادی که زیاد بیمار می شوند ممکن است با کمبود مس مواجه باشند. این به دلیل آن است که مس نقش مهمی در حفظ و نگهداری از یک سیستم ایمنی سالم ایفا می کند.

زمانی که سطوح مس کم است، بدن انسان ممکن است در تولید سلول های ایمنی با مشکل مواجه شود. این می تواند کاهش چشمگیر گلبول های سفید را به همراه داشته و توانایی بدن در مبارزه با عفونت را در معرض خطر قرار دهد.

مطالعات نشان داده اند که کمبود مس می تواند به طور قابل توجهی تولید نوتروفیل ها، گلبول های سفیدی که به عنوان نخستین خط دفاعی بدن عمل می کنند را کاهش دهد.

خوشبختانه، دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از مس می تواند به معکوس کردن اثرات ایجاد شده کمک کند.

 

3-  ضعیف و شکننده شدن استخوان ها به علت کمبود مس در بدن

پوکی استخوان شرایطی است که به واسطه استخوان های ضعیف و شکننده تعریف می شود. احتمال ابتلا به این شرایط با افزایش سن بیشتر می شود و با کمبود مس نیز پیوند خورده است.

مس در فرآیندهایی که پیوندهای متقابل درون استخوان ها را ایجاد می کنند، نقش دارد. این پیوندها از سلامت و استحکام استخوان ها اطمینان حاصل می کنند.

همچنین، مس بدن را به ساخت استئوبلاست های بیشتر تشویق می کند که این سلول ها به تغییر شکل و تقویت بافت استخوانی کمک می کنند.

 

4-اختلال در  حافظه و یادگیری به دلیل کمبود مس در بدن

کمبود مس می تواند یادگیری و یادآوری را دشوارتر سازد. این به دلیل آن است که مس نقش مهمی در عملکرد و توسعه مغز ایفا می کند.

آنزیم هایی که به تامین انرژی مغز کمک می کنند از مس استفاده می کنند، این ماده معدنی به سیستم دفاعی مغز کمک می کند و سیگنال ها را در بدن تقویت می کند.

در مقابل، کمبود مس با بیماری هایی که رشد مغز را متوقف می کنند یا بر توانایی یادگیری و یادآوری اثر گذار هستند، مانند بیماری آلزایمر، پیوند خورده است.

نتایج یک مطالعه نشان داد که سطوح مس در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر تا 70 درصد کمتر از افراد سالم بوده است.

 

نشانه کمبود مس

نشانه کمبود مس

5-کمبود مس در بدن و اختلال در را ه رفتن

افرادی که کمبود مس دارند ممکن است در راه رفتن با مشکل و دشواری مواجه شوند. آنزیم ها از مس برای حفظ سلامت مطلوب نخاع استفاده می کنند. برخی آنزیم ها به عایق سازی نخاع کمک می کنند، از این رو سیگنال ها می توانند بین مغز و بدن تقویت شوند.

کمبود مس ممکن است موجب عملکرد نامطلوب آنزیم ها شود که به ضعف عایق سازی نخاع منجر می شود. این شرایط از تقویت مناسب سیگنال ها پیشگیری می کند.

مطالعات صورت گرفته روی سوژه های حیوانی نشان داده اند که کمبود مس ممکن است عایق سازی نخاع را تا 56 درصد کاهش دهد.

راه رفتن به واسطه رد و بدل شدن سیگنال ها بین مغز و بدن تنظیم می شود. از آنجایی که این سیگنال ها تحت تاثیر قرار می گیرند، کمبود مس ممکن است موجب از دست رفتن هماهنگی و بروز بی ثباتی شود.

 

6-حساس شدن نسبت  به سرمابه دلیل کمبود مس در بدن

افراد مبتلا به کمبود مس ممکن است حساسیت بیشتری به سرما داشته باشند. مس، به همراه مواد معدنی دیگر مانند روی، به حفظ عملکرد مطلوب و بهینه غده تیروئید کمک می کنند.

مطالعات نشان داده اند که سطوح هورمون های تیروئید T3 و T4 رابطه نزدیکی با سطوح مس دارند. زمانی که سطح مس خون پایین است، سطوح این هورمون ها نیز افت می کند. در نتیجه، غده تیروئید ممکن است عملکرد درست خود را ارائه نکند.

از آنجایی که غده تیروئید به تنظیم سوخت و ساز و تولید گرما کمک می کند، سطوح پایین هورمون های تیروئید می تواند موجب حساسیت بیشتر نسبت به سرما شود.

 

7-رنگ پریدگی پوست یکی دیگر از کمبود های مس در بدن

رنگ پوست تا حد زیادی به واسطه رنگدانه ای به نام ملانین شکل می گیرد. افرادی با رنگ های پوست روشن‌تر نسبت به آنهایی که پوستی تیره‌تر دارند، به طور معمول دارای رنگدانه های ملانین کمتر، کوچکتر و روشن‌تر هستند.

آنزیم ها از مس برای تولید ملانین استفاده می کنند. از این رو، کمبود مس می تواند تولید این رنگدانه را تحت تاثیر قرار دهد و به رنگ پریدگی پوست منجر شود.

با این وجود، مطالعات انسانی بیشتری باید صورت بگیرند تا پیوند بین پوست رنگ پریده و کمبود مس دقیق‌تر بررسی شود.

 

8-سفید شدن زودرس مواز دیگر علل کمبود مس در بدن

رنگ مو نیز به واسطه رنگدانه ملانین شکل می گیرد. از آنجایی که سطوح کم مس می تواند بر تولید ملانین تاثیرگذار باشد، کمبود این ماده معدنی ممکن است به سفید شدن زودرس مو منجر شود.

مطالعاتی که درباره کمبود مس و تولید رنگدانه ملانین صورت گرفته اند اما به طور ویژه پژوهش های چندانی درباره پیوند کمبود مس و سفید شدن مو انجام نشده است. برای روشن‌تر شدن این ارتباط به پژوهش های انسانی بیشتری نیاز است.

 

9-کمبود بلند مدت مس در بدن و از دست دادن بینایی

از دست دادن بینایی شرایطی جدی محسوب می شود که ممکن است به واسطه کمبود بلند مدت مس رخ دهد. آنزیم های بسیاری که به حفظ عملکرد درست سیستم عصبی کمک می کنند از مس استفاده می کنند. این به معنای آن است که کمبود مس می تواند موجب بروز مشکلاتی در سیستم عصبی، از جمله نابینایی شود.

به نظر می رسد از دست دادن بینایی به دلیل کمبود مس بیشتر بین افرادی که عمل جراحی در بخش دستگاه گوارش خود داشته اند، مانند جراحی بای پس معده، شایع است. این جراحی ها می توانند توانایی بدن برای جذب مس را کاهش دهند.

در شرایطی که برخی شواهد نشان می دهند که نابینایی ناشی از کمبود مس برگشت پذیر است، برخی مطالعات نیز عدم بهبود شرایط پس از افزایش مصرف مس را نشان داده اند.

یوگا

5حرکات آسان یوگا برای کودکان/ بخش 1

بهترین غذاهای چربی سوز

کاهش وزن/ بهترین غذاها برای کاهش وزن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا