بهترین رژیم غذایی سالمندان

چهارشنبه 4 اسفند 1400 سلامت
بهترین رژیم غذایی سالمندان

بهترین رژیم غذایی سالمندان

سالمندی دوره‌ای  است که می تواند فرد را با ضعف و تحلیل بدنی در زندگی مواجه کند، اما نمی‌توان آن را یک بیماری دانست. می توان با داشتن یک رژیم غذایی حاوی تمامی ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن ار ضعف سیستم ایمنی بدن و ماهیچه ای به طور چشم گیری جلوگیری کرد .

بهترین رژیم غذایی سالمندان

منیزیم

با توجه به ضعیف شدن ماهیچه ها در افراد مسن برای حفظ انرژی بدن و عملکرد بهتر ماهیچه ها به ویژه ماهیچه قلب و تنطیم قند خون و فشار خون  جلو گیری از یبوست و خستگی و اضطراب و پوکی استخوان در افراد به ویژه سالمندان مصرف این ماده معدنی بسیار حائز اهمیت و موثر است. تخمه کدو – بادام هندی – سویای خشک بوداده  -برنج قهوه ای -گشنیز خشک -شکلات تلخ -تخم کتان -تخمه‌ی آفتابگردان -جوانه گندم از خوردنی های منیزیم دار است.

پروبیوتیک ها

با توجه به ضعیف شدن ایمنی بدن افراد مسن مصرف پروبیوتیک ها باعث افزایش سطح ایمنی بدن، بهبود عملکرد سیستم گوارشی به ویژه سلامت روده ،جلوگیری از عفونت ادراری  سلامت پوست، کاهش کلسترول بد خون، و کنترل وزن بدن کمک می کند.

کلسیم

با عبور سن از  50 سالگی تراکم استخوان های (استقامت استخوان های)بدن با سرعت بیشتری کاهش می یابد .کلسیم  بیش از سایر مواد برای سلامتی ما ضروری است. این ماده معدنی به محکم بودن استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند و نقش مهمی در سلامت قلب و عروق و عملکرد عضلات دارد.کلسیم برای انقباض ماهیچه ای ضروری است. علاوه بر این مصرف کلسیم برای عملکرد مناسب اعصاب و حفظ تعادل اسیدی بدن ضرورت دارد.

فیبر

در افراد مسن که مشکل یبوست ،قند خون ، کلسترول خون ، اضافه وزن به خاطر تحرک کم پیش می آید .می توانند خوردنی هایی مثل تمشک ،توت،گلابی و پرتقال حاوی فیبر فراوانی هستند را در رژیم غذایی داشته باشند . . با مصرف غذا های فیبر دار می توان به ثابت نگه داشتن قندخون و و دفع کلسترول ، کاهش وزن و درمان یبوست  کمک کرد و در نتیجه باعث می شود فرد   مدت زمان بیشتری احساس سیری  کند . بررسی ها نشان می دهد که به ازای هر گرم فیبر مصرفی، حدود هفت کالری در بدن سوزانده می شود.

ویتامین D

درد عضله و مفاصل -استخوان‌درد – ضعف یا خستگی -احساس خستگی –افسردگی -عفونت‌های مکرر از مشکلاتی هستند که با فقر ویتامین دی در بدن با آن مواجه میشوم.اهمیت مصرف این ویتامین به ویژه برای افراد مسن خیلی زیاد است .کمبود ویتامین دی یا همان ویتامین خورشیدی منجر به کاهش کلسیم و متعاقبا” منجر به اسپاسم عضلانی و آسم و مشکلات تنفسی در بدن می گردد همچنین این ماده مغذی مهم در افزایش ایمنی، بهبود عملکرد ماهیچه ها و پیشگیری از آسیب دیدگی ها نقش دارد.

 

اسیدهای چرب امگا3

 یکی دیگر از مواد مورد نیاز بدن انسان ها علل الخصوص سالمندان غذاهای حاوی اسید های چرب امگا 3 می باشد .بهبود عملکرد دستگاه ایمنی -پیشگیری از سرطان -کاهش میزان استرس -سلامتی مغز- پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی – با مصرف مواد غذایی حاوی امگا سه مانند روغن کلزار – روغن کتان – ماهی -گردو- تخم مرغ های که با امگا 3 غنی شده است این اسیدها نیز در حفظ سلامت مغز، بهبود گردش خون،سلامت مو و پوست،  بهبود قدرت بینایی وکاهش درد ماهیچه ای، کاهش بیماری های قلبی، افسردگی و التهاب ها تاثیر مفید دارند.

بهترین رژیم غذایی سالمندان

بهترین رژیم غذایی سالمندان

خواص ارگاسم 

خواص ارگاسم 

خواص دانه چیا

خواص دانه چیا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا