موفقیت اتفاقی نیست و نیاز به مهارت ها و ویژگی هایی دارد که شما را از سایرین متمایز کند.

یک روانشناس معتقد است: افراد موفق و ناموفق ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که آنها را به سمت موفقیت و یا شکست سوق می دهد.

جاوید ثمودی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، در خصوص مهم ترین ویژگی های افراد موفق و ناموفق عنوان کرد: افراد موفق دارای قدرت بخشش فراوانی هستند و ساده از کنار مسائل عبور می کنند اما یکی از ویژگی های افراد ناموفق کینه و عداوت نسبت به دیگران است. همچنین افراد ناموفق همواره احساس حق به جانب دارند در صورتی که افراد موفق دارای حس قدردانی از دیگران هستند.

وی اظهار داشت: ترس از تغییر از مشخصات افراد ناموفق در زندگی است اما افراد موفق همواره از تغییر و تحول استقبال می‌کنند.

ثمودی در مورد دیگ ویژگی های افراد موفق و ناموفق تصریح کرد: افرادی که هدفی در زندگی ندارند و نمی دانند چه برنامه ای برای امروز و آینده خود ترسیم نمایند با شکست مواجه می شوند اما افراد موفق اهداف مشخصی را برای زندگی خود تعیین می نمایند. افراد ناموفق کارها را بر اساس دیدگاه معامله ای و تبادلی بنا می نهند اما افراد دارای موفقیت اطلاعات و ایده های خود را به اشتراک می‌گذارند و برای موفقیت دیگران نیز گام بر می دارند.

این متخصص روانشناسی عنوان کرد: افراد ناموفق عادت دارند دیگران را سرزنش کنند اما آنهایی که موفق هستند نقاط مثبت دیگران را گوشزد می کنند. افراد ناموفق، تنگ نظر هستند و فکر می کنند که همه چیز را می دانند در صورتی که موفقیت از آن افرادی است که دیدگاهی تحول آفرین و انعطاف پذیر دارند و همواره در حال جستجو و ارتقای اطلاعات خود هستند و مطالعه و تحقیق می کنند.

ثمودی یادآور شد: افراد ناموفق، خودخواهانه رفتار می کنند اما افراد موفق دیگران را در داشته های خود سهیم می‌دانند.

وی گفت: افراد ناموفق خشم آفرین هستند و با حضور خود موجب ناراحتی و خشم دیگران می شوند اما افراد موفق شادی آفرین هستند و دیگران با حضور آنها احساس آرامش می‌کنند. افراد ناموفق حاضر نیستند مسئولیت را بپذیرند اما افراد موفق همواره روحیه مسئولیت پذیری و تعهد نسبت به مسائل دارند و بی تفاوت نیستند.

ثمودی ادامه داد: موفقیت و ناموفقیت افراد بستگی به دیدگاه و نگرش ها دارد. ممکن است برخی به ظاهر افرادی موفق به شمار بیایند اما در حقیقت احساس خوشبختی و موفقیت نداشته باشند. در حقیقت موفقیت، احساس خوشایندی است که در آن افراد خوشبختی را از آن خود می دانند.