محله جلفا اصفهان

دوشنبه 16 خرداد 1401 جاذبه های گردشگری
محله جلفا اصفهان

محله جلفا اصفهان

اگر علاقمند به گشت‌وگذار کشورهای غربی هستید، اما وقت و بودجه کافی ندارید، کافی است راهی محله جلفا در اصفهان شوید. محله جلفای اصفهان با معماری و بافت بسیار قدیمی یکی از مشهورترین و مهم‌ترین محلات اصفهان است. جلفای اصفهان محل زندگی مسیحی‌های شهر با هر گرایشی یعنی پروتستان، ارتدوکس و کاتولیک‌ها بوده و حدود ۴۰۰ سال پیش یعنی دوران شاه عباس صفوی، ارمنی‌های اصفهان از کنار رود ارس تا زاینده رود کوچ کرده و در این محل ساکن شدند.

محله جلفا اصفهان

معرفی محله جلفا اصفهان

محله جلفا اصفهان یکی از زیباترین بخش های دیدنی این شهر با معماری و بافت ۴۰۰ ساله است. این محله به ‏دلیل زندگی مسیحیان با شاخه های مختلف مثل ارتدوکس، کاتولیک و غیره به محله ارامنه جلفا نیز ‏شهرت دارد. به لطف مهاجرت ارامنه به این منطقه در صدها سال پیش، اولین چایخانه، کتاب چاپی، اولین ‏عکاسخانه و مدرسه مدرن، اولین کارخانه برای لیمونادسازی و موسیقی کلاسیک نیز افتتاح شدند.

 

محله جلفا اصفهان مربوط به چه دوره ای است ؟

پیاده روی در محله جلفای اصفهان

محله جلفا اصفهان

 

این محله زیبا تاریخچه‌ای طولانی با داستانی شنیدنی دارد. در حدود ۴۰۰ سال پیش و به دستور شاه عباس، مردم ساکن در جلفا آذربایجان به طرف اصفهان کوچ کردند. مردم این شهر همگی ارامنه بودند که راهی استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری شدند زیرا مورد آزار و اذیت ترکان عثمانی قرار می‌گرفتند.

در حدود ۳۰۰۰ خانوار از این گروه وارد اصفهان شدند. در آن زمان، پادشاه برای ثابت کردن حسن نیت خود، زمین‌هایی را در حاشیه زاینده‌رود به آن‌ها هدیه کرد. با گذشت زمان، ارمنی‌های دیگر نیز به این منطقه آمده و خانه‌ها را کاملا به سبک خود ساختند.

در این محله یک خیابان طویل وجود دارد که از غرب تا شرق کشیده شده است. از آنجایی که خانواده سرشناس خواجه سرافرازیان در راس غربی این محله و خانواده بزرگ یمانیان در راس شرقی این محله زندگی می‌کنند، نام دروازه غربی این محله سرافرازیان و دروازه شرقی آن یمانیان است.

محله جلفا اصفهان

 

محله جلفا اصفهان کجاست ؟

محله جلفا یکی از بهترین جاهای دیدنی اصفهان است که میان هتل جلفا، میدان جلفا و کلیسا وانک قرار دارد و از پرترددترین محله‌های اصفهان محسوب می‌شود. این محله محل سکونت ارامنه اصفهان است.

 

محله جلفا اصفهان

 

کلیسای بیت اللحم اصفهان

کلیسای بیت اللحم اصفهان

چهار باغ عباسی اصفهان

چهار باغ عباسی اصفهان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا