چه بیماری هایی توسط متخصص بیماری‌های عفونی قابل درمان است؟

سه‌شنبه 6 مهر 1400 بازار ، سلامت

شاید بارها برای شما پیش آمده باشد که پس از ساعت‌ها معطلی در مطب یک دکتر، پس از معاینه‌های لازم، شما را به یکی از همکاران در رشته‌های دیگر پزشکی ارجاع دهد. پس از این اتفاق چه حس و حالی داشته‌اید؟ معطلی زیاد در مطب دکتر و رفتن به مطب پزشک دیگر و معطلی مجدد در مطب پزشک جدید، آزاردهنده و کلافه کننده خواهد بود.

ممکن است بسیاری از بیماری‌ها درمانش بین پزشکان یکسان باشد اما وقتی برای رسیدن نوبت، برای یک پزشک متخصص قرار است روزها و هفته‌ها انتظار بکشیم، بهتر است قبل از رزرو نوبت از پزشک، بدانیم تخصصی که قرار است به آن مراجعه کنیم چه بیماری‌هایی را می‌تواند درمان کند.

امروز در این مقاله میخواهیم به بررسی بیماری‌های عفونی و بیماری‌هایی که توسط یک متخصص عفونی قابل درمان است، بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

بیماری عفونی چیست؟

در گذشته بیماری‌های عفونی به بیماری‌هایی مثل وبا، جذام و … محدود می‌شد اما امروزه با پیشرفت زندگی‌ها و تغییر سبک زندگی و رفت و آمد انسان به قسمت‌های مختلف کره زمین، بیماری‌های عفونی افزایش چشم گیری پیدا کرده‌اند و به طبع، این بیماری‌ها در برابر داروها و راه‌های درمان نیز مقاوم شده اند.

متخصص بیماری‌های عفونی و کرونا

واکسن بسیاری از بیماری‌ها ساخته شده‌اند و با استفاده از آن‌ها می‌توان تا حد زیادی این نوع بیماری‌ها را کنترل کرد اما همیشه انسان در معرض بیماری‌های جدیدتری است که نمونه فراگیر آن، بیماری کویید 19 یا همان کرونا است.

بیماری‌های عفونی از چه طریقی منتقل می‌شود؟

انواع ویروس‌ها، انگل‌ها و باکتری‌هایی که باعث ایجاد بیماری های عفونی می شوند، از راه‌های مختلفی انسان را آلوده می کنند. بهتر است تا حد ممکن در برخورد با این عوامل محتاط باشیم تا از جلوی مبتلا شدن به بیماری‌های ویروسی را بگیریم.

  • تماس مستقیم
  • رابطه جنسی
  • خون و مشتقات خونی
  • تنفس
  • آب و مواد غذایی آلوده

متخصص بیماری عفونی چه کارهایی را برای بیمار انجام می دهد؟

پزشکان عفونی در زمینه شناسایی، پیشگیری و درمان بیماری‌های عفونی و واگیردار فعالیت می‌کنند. پزشک عفونی پس از گرفتن شرح حال از بیمار، انجام معاینات و سپس درخواست برای انجام آزمایش‌های مورد نیاز با داروهای مناسب، اقدام به درمان شخص بیمار می‌کند. یا در صورتی که عفونت بیمار در تخصص دکتر نباشد با صلاحدید خود، او را به یک پزشک متخصص دیگر مراجعه می‌دهد.

متخصص بیماری‌های عفونی

پزشک عفونی چه مواردی را درمان می کند؟

پزشک متخصص عفونی موارد زیر را درمان می‌کند که برای هر کدام از آنها درمان مخصوص به خود را دارد و نمی‌توان برای تمامی آن‌ها یک درمان ثابت درنظر گرفت.

  • عفونت‌هایی که علت های ناشناخته دارند و تا حدودی حاد نیز به شمار می روند.
  • عفونت‌های مزمن که شخص بیمار باید به صورت مداوم تحت درمان قرار داشته باشد و از او مراقبت گردد. بیماری‌هایی مانند هپاتیت جزو این نوع از عفونت‌‌ها قرار می‌گیرند.
  • عفونت‌هایی که واگیردار هستند و بسیاری از آن ها ممکن است در طول دوره هایی زمانی مختلف شناخته شوند و دنیا را آلوده کنند. بیماری کویید 19 جزو همین بیماری هاست.
  • عفونت‌هایی که پس از یک پیوند یا تزریق ممکن است پیش بیایند. مثلا ممکن است پس از تزریق خون یا پیوند پروتز عفونت‌هایی در بدن وی ایجاد شود که پزشک متخصص عفونی آن‌ها را درمان می‌کند.
  • عفونت‌هایی که در برابر درمان های عادی و تزریق آنتی بیوتیک مقاوم هستند، توسط پزشک متخصص عفونی مورد بهبود قرار می‌گیرند.
  • عفونت انتقال یافته از حیوانات و حشرات مختلف مانند پشه.

عوامل بالا تمامی عواملی هستند که یک انسان را به بیماری عفونی مبتلا می‌کنند و وظیفه یک پزشک عفونی بهبود بیمار است. حال در بخش زیر می خواهیم به صورت تک به تک بیماری‌هایی که یک پزشک عفونی قادر به درمان آن است را نام ببریم تا شما با خیال راحت به رزرو ویزیت برای یک پزشک عفونی روی بیاورید.

متخصص بیماری‌های عفونی

چه بیماری‌هایی را پزشک عفونی می تواند درمان کند؟

عفونت‌های تنفسی، عفونت زخم های مزمن ( نظیر زخم های دیابتی، زخم بستر، زخم ناشی از جراحی و …)، عفونت های رحم و لگن بانوان‌، ایدز، هپاتیت، سل، مالاریا، وبا، سرخچه، سرخک، هاری، کزاز، بوتولیسم، بیماری های ایجاد شده در اثر ضعیف بودن سیستم ایمنی، سینوزیت و سرماخوردگی مکرر به دلیل پایین بودن سطح ایمنی بدن، عفونت های تنفسی و اداری، ابسه مغزی، عفونت های قارچی، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، عفونتهای گوارشی مزمن، اورژانس های عفونی نظیر مننژیت و آنسفالیت، بیماری های پوستی و قارچی و …

متخصص عفونی چگونه بیماری‌ها را شناسایی می‌‌کند؟

پزشک ابتدا شما را معاینه می‌کند و سابقه پزشکی و بیماری‌های قبلی که شما داشته اید را بررسی می کند. سپس سعی می‌کند علت و نوع بیماری را شناسایی کند که معمولا این کار را با انجام آزمایش‌های زیر انجام می دهد.

قبل از انجام آزمایش‌ها، حتما در جلسه اول مراجعه به پزشک تمامی مدارک پزشکی خود را به همراه ببرید و سعی کنید هر مشکلی که دارید را به صورت واضح با پزشک در میان بگذارید. لازم به ذکر است در بعضی مواقع ممکن است پزشک با متخصصین در حوزه های دیگر نیز مشورت کند تا یک راه بهبود عالی به دست آورد. مثلا در عفونت‌های گوارشی، ممکن است پزشک عفونی با یک متخصص گوارش مشورت کند.

روش‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری عفونی

  • رعایت بهداشت شخصی و محیط زندگی
  • کنترل ضایعات
  • تحت نظر داشتن بیماری ها

بنابراین با دانستن نکات بالا، اگر هر کدام از بیماری های بالا را داشتید، بهتر است بدون فوت وقت به یک پزشک عفونی مراجعه کرده و فرآیند درمان خود را شروع کنید

فواید زیره سبز

زیره سبز/9 خواص زیره سبز

سرطان دهانهٔ رحم

سرطان دهانهٔ رحم چیست/همه چیز درباره سرطان دهانه رحم

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا