ماسک برای شوره سر/ 8 ماسک موی خانگی برای شوره سر

دوشنبه 9 آبان 1401 سلامت
ماسک برای شوره سر

 شوره سر چیست

ماسک برای شوره سر:شوره سر، یک مشکل رایج پوست سر، با خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر مشخص می شود. این یک نوع خفیف درماتیت سبورئیک است، یک اختلال التهابی پوستی که باعث افزایش خشکی، پوسته پوسته شدن و ریزش سلول های مرده پوست از پوست سر می شود.

شوره سر می تواند به دلایل مختلفی از جمله آب و هوا، استرس، عدم تعادل هورمونی و حتی عفونت پوست سر، به ویژه فولیکول های مو، با قارچی مخمر مانند به نام مالاسزیا رخ دهد.

در حالی که به طور کلی یک مشکل زیبایی است، در برخی موارد، شوره سر ممکن است باعث درد و خارش شدید شود و به یک منبع نگرانی تبدیل شود. شوره سر همچنین باعث می شود موها بی روح و کدر به نظر برسند و پوسته های پوستی قابل مشاهده روی پوست سر می تواند باعث ناراحتی اجتماعی در برخی افراد شود.

 

ماسک برای شوره سر

ماسک برای شوره سر

ماسک موی طبیعی برای شوره سر

مانند سایر مشکلات رایج پوستی، شوره سر را می توان از طریق محصولات آرایشی و بهداشتی مختلف، مانند سرم ها و شامپوهای فرموله شده خاص، کنترل کرد. با این حال، این محصولات مملو از مواد شیمیایی مانند سولفات هستند که می تواند در دراز مدت به موهای شما آسیب برساند.

استفاده از ماسک مو برای درمان شوره سر خفیف پیشنهاد می شود. چندین ماده طبیعی دارای خواص ضد میکروبی و مغذی هستند که می توانند به مدیریت مشکل کمک کنند.

استفاده از این مواد طبیعی برای ساخت ماسک‌های موی DIY می‌تواند با از بین بردن شوره سر، تغذیه مو، ترمیم آسیب، آبرسانی به پوست سر، بازگرداندن درخشش مو و جوان‌سازی مو، درمان همه جانبه‌ای را ارائه دهد.

احتیاط: حتماً قبل از استفاده از ماسک‌های مو یک پچ تست انجام دهید تا از نظر آلرژی یا حساسیت بررسی شود.

 

 ماسک موی طبیعی برای شوره سر


ماسک موی طبیعی برای شوره سر

1. ماسک های مو چریش می توانند به مدیریت شوره سر کمک کنند

چریش به دلیل خواص ضد عفونی کننده، ضد التهابی و ضد قارچی، یک عامل پوستی محبوب است. بنابراین، چریش می تواند در درمان مشکلات مختلف پوست سر،  از جمله شوره سر و خشکی کمک کند. استفاده از ماسک های چریش در ماه های تابستان برای اثر بخشی بیشتر پیشنهاد می شود.

1-چند برگ چریش را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب بجوشانید تا چریش آبکشی شود. محلول را خنک کنید و از آن برای شستشوی ساقه مو و پوست سر خود استفاده کنید.

2-ماسک چریش و نارگیل: روغن نارگیل حاوی اسید لوریک است که به افزایش رطوبت پوست سر کمک می کند. علاوه بر این، اسید لینولئیک موجود در روغن نارگیل ضد التهاب است و به تسکین پوست سر کمک می کند. می توانید ماسک چریش و نارگیل را با آسیاب کردن 10 تا 20 برگ چریش با روغن نارگیل تهیه کنید تا خمیر غلیظی به دست آید.

3-ماسک چریش و حنا: حنا یک عامل ضد قارچ طبیعی است. برای تهیه این ماسک، 2 قاشق غذاخوری پودر حنا را در آب گرم از قبل خیس کنید. به این محلول، 20 برگ چریش تمیز را اضافه کرده و آسیاب کنید تا خمیری نرم به دست آید.

 

2. ماسک ماست به عنوان یک لایه بردار طبیعی مو عمل می کند

ماست حاوی باکتری های اسید لاکتیک است که اثر ضد قارچی روی پوست نشان می دهد.  علاوه بر این، ماست غنی از پروتئین است و بنابراین به عنوان یک عامل حالت دهنده عالی در نظر گرفته می شود.

علاوه بر این، ماست به دلیل داشتن اسید لاکتیک به عنوان یک لایه بردار طبیعی عمل می کند، بنابراین به پاکسازی پوست سر از آلودگی و سلول های مرده پوست کمک می کند.

برای مدیریت شوره سر و بهبود سلامت مو، ماسک های مبتنی بر ماست زیر را امتحان کنید:

1-ماسک ماست و عسل: 1 قاشق غذاخوری عسل و 2 قاشق غذاخوری ماست تازه و ساده را با هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید.

2-ماسک ماست و لیمو: ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو را به ۲ قاشق غذاخوری ماست تازه و ساده اضافه کنید. اگر ماسک خیلی آبکی است، در صورت نیاز با نشاسته ذرت یا خاک رس بنتونیت مخلوط کنید.

3-همچنین می توانید آب برنج را به هر یک از این ماسک ها اضافه کنید زیرا حاوی سلنیوم است که به مهار رشد مالاسزیا کمک می کند.

 

3. ماسک موی شنبلیله به مبارزه با شوره سر کمک کنند

یک مطالعه نشان داد که عصاره شنبلیله در کنترل رشد مالاسزیا موثر است. مطالعه دیگری به این نتیجه رسید که دانه های تازه شنبلیله به مبارزه با شوره سر، مدیریت ریزش مو و جلوگیری از نازک شدن و طاسی مو کمک می کند.

شنبلیله را می توان با مواد مختلفی ترکیب کرد تا ماسک مو تشکیل دهد، مانند:

1-ماسک شنبلیله و روغن نارگیل: 2 قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را یک شب در آب خیس کنید. مخلوط را آسیاب کنید تا به شکل خمیر درآید و 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل به آن اضافه کنید.

2-ماسک شنبلیله و ماست: دانه های شنبلیله را از قبل در آب خیس کنید و بگذارید یک شب بماند. صبح مخلوط را صاف کرده و دانه های شنبلیله را با 2 قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید. چند قطره اسانس پاتچولی را به خمیر اضافه کنید.

3-ماسک شنبلیله و شنبلیله: 1 قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را یک شب خیس کنید. دانه ها را صاف کرده و با برگ های هیبیسکوس مخلوط کنید. به این خمیر، ½ فنجان ماست اضافه کنید و مخلوط کنید تا خمیر یکدستی به دست آید.

 

4. ماسک مو روغن درخت چای

روغن درخت چای به عنوان یک عامل ضد باکتری و ضد قارچ قوی عمل می کند

روغن درخت چای به دلیل داشتن ترکیبات مختلف به ویژه ترپینن-4-اول، یک عامل ضد باکتری و ضد قارچ قوی است.  بنابراین، می تواند در مدیریت شوره سر بسیار موثر باشد.

روغن درخت چای را می توان به روش های زیر استفاده کرد:

1-ماسک روغن درخت چای و بلغور جو دوسر: 2 قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر را با آب مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید و چند قطره روغن درخت چای را به آن اضافه کنید.

2-ماسک روغن درخت چای و روغن حامل: چند قطره اسانس درخت چای را با 1 تا 2 قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل رقیق کنید. از این مخلوط برای ماساژ پوست سر و ریشه های خود استفاده کنید.

3-روغن درخت چای و شستشوی چای سبز: به ½ فنجان چای سبز،  4-5 قطره روغن درخت چای اضافه کنید. 1 قاشق چایخوری سرکه سفید را با هم مخلوط کنید و از این مخلوط به عنوان شستشو استفاده کنید.

توجه: در صورت نیاز یا اگر به روغن درخت چای حساسیت دارید، می توانید روغن درخت چای را با اسانس نعناع جایگزین کنید.

5. ماسک موی سرکه سیب

آبکشی و ماسک مو acv را می توان برای مبارزه با شوره سر استفاده کرد

یک مطالعه نشان داد که سرکه سیب (ACV) به دلیل محتوای فنلی خود به عنوان یک عامل ضد باکتری و ضد قارچ عمل می کند.

می توانید از ACV برای مبارزه با شوره سر به روش های زیر استفاده کنید:

1-شستشوی سرکه تا 5 قاشق غذاخوری  را با 1 فنجان آب رقیق کنید. به این محلول، 3 قطره روغن درخت چای رقیق شده با روغن حامل مانند روغن بادام اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

2-ماسک سرکه و عسل: هر کدام 2 قاشق غذاخوری ACV و عسل را با هم مخلوط کنید. 2 تا 3 قاشق غذاخوری کشک و چند قطره آب لیمو را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا خمیر به دست آید.

 

6. ماسک مو ژل آلوئه ورا

ماسک مو ژل آلوئه ورا می تواند به مدیریت عفونت های پوست سر کمک کند

ژل آلوئه ورا یک عامل ضد التهابی عالی است و بنابراین می تواند در درمان بیماری های التهابی مختلف پوست، از جمله درماتیت سبورئیک کمک کند.

استفاده موضعی از آلوئه ورا به کاهش پوسته پوسته شدن، تسکین خارش کمک می کند و همچنین با خواص ضد قارچی خود از گسترش عفونت جلوگیری می کند.

می توانید داروهای مبتنی بر آلوئه ورا زیر را برای کنترل شوره سر امتحان کنید:

1-ماسک ساده ژل آلوئه ورا: به سادگی مقداری ژل آلوئه ورا را از برگ تازه بریده شده آلوئه ورا استخراج کنید و از آن برای ماساژ مو و پوست سر خود استفاده کنید.

2-ژل آلوئه ورا و ماسک عسل: 4 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا تازه را با 2 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. یک سیر متوسط ​​را له کنید تا آب سیر گرفته شود و به مخلوط اضافه کنید.

 

فواید آلوئه ورا

7. ماسک موی آبلیمو

لیمو دارای خواص ضد قارچی است و به کنترل شوره سر کمک می کند

لیمو یک عامل ضد قارچ است و بنابراین می تواند به مبارزه با مشکلات شوره سر کمک کند.  می توانید ماسک موی زیر را با استفاده از لیمو تهیه کنید:

1-ماسک لیمو و تخم مرغ: یک عدد تخم مرغ  را با همزن زده و با آب نصف لیمو مخلوط کنید.

 

 

8. ماسک مو پیاز

آب پیاز دارای خواص ضد قارچی است و به کنترل شوره سر کمک می کند

مطالعات نشان می دهد که عصاره های آب پیاز دارای خواص قارچ کش هستند.  تصور می شود که این خاصیت ضد قارچی پیاز به دلیل وجود ساپونین هایی مانند سپوزیدهای A، B و C است. هر چه غلظت این ساپونین ها بیشتر باشد، اثربخشی آنها بیشتر است.

برای کنترل شوره سر از پیاز به روش های زیر استفاده کنید:

1-ماسک موی ساده پیاز: یک پیاز بزرگ را خرد کنید تا خمیری صاف به دست آید و آن را روی پوست سر، ریشه و ساقه موی خود بمالید.

2-ماسک پیاز و سیر: همچنین می توانید یک حبه سیر له شده یا آب سیر را به رب پیاز اضافه کنید. محتوای گوگرد موجود در سیر به مبارزه با عفونت ها کمک می کند و در نتیجه کارایی ماسک را افزایش می دهد.

 

آب پیاز

آب پیاز

نحوه استفاده از ماسک مو

هنگام استفاده از ماسک های طبیعی مو برای بهره مندی از حداکثر فواید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. موهایتان را طبق معمول شامپو بزنید و مطمئن شوید که پوست سرتان به درستی تمیز می شود. برای این کار می توانید از شامپوی ضد شوره استفاده کنید.
  2. برای خشک کردن موهای خود از یک پارچه موسلین استفاده کنید و اجازه دهید بیشتر در هوا خشک شود. از استفاده از سشوار خودداری کنید.
  3. موهای خود را به آرامی با استفاده از یک برس موی دندانه پهن، از انتها شروع کنید و به سمت بالا بروید.
  4. ماسک مو / آبکشی / مخلوط روغن را روی پوست سر و ریشه مو بمالید. علاوه بر این، ماسک را در طول موهای خود تا نوک آن پخش کنید.
  5. ماسک را به آرامی برای چند دقیقه روی پوست سر خود ماساژ دهید.
  6. ماسک را به مدت 15 تا 20 دقیقه بگذارید. برای پوشاندن موهای خود می توانید از کلاه دوش استفاده کنید. این مرحله را می توان با آبکشی مو اجتناب کرد.
  7. موهای خود را با آب ولرم بشویید.
  8. موهای خود را حالت دهی کنید، به خصوص اگر بویی طولانی دارد. اگر از آبکشی مو استفاده می کنید، می توانید از حالت دادن به موها خودداری کنید.
  9. موهای خود را خشک کنید و اجازه دهید در هوا خشک شوند. از استفاده از حوله های زبر خودداری کنید.
  10. هفته ای یک یا دو بار از ماسک ها استفاده کنید تا بهبودی حاصل شود.

 

کلمه پایانی

شوره سر، همراه با تحریک و خارش پوست سر، می تواند منبع دائمی فشار باشد. این ریزش پوست سر می تواند به دلایل مختلفی از جمله کمبودهای تغذیه ای، عفونت، اختلال در عملکرد غدد چربی و استرس رخ دهد. با این حال، به طور کلی می توان آن را با ماسک های مختلف مو در خانه درمان کرد.

این ماسک های طبیعی بدون مواد شیمیایی، استفاده آسان و مقرون به صرفه تر از محصولات بدون نسخه هستند. اگر پس از استفاده منظم از ماسک‌های مو، استفاده از محصولات OTC و مراقبت مناسب از مو، بهبودی مشاهده نکردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است یک بیماری زمینه‌ای درگیر باشد.

سرطان ریه

سرطان ریه/ علائم و نشانه‌های سرطان ریه چیست

ذهن و بدن

ذهن و بدن/چگونه احساسات بر سلامت شما تأثیر می گذارد

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا