10 اثرات مضر استرس بر ذهن و بدن

سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1401 روانشناسی
استرس

اثرات مضر استرس

اثرات مضر استرس:استرس غالباً یک رپ بد می شود و معمولاً چیزی است که باید از آن اجتناب کرد. در واقع، مقدار مناسب و متعادل استرس می تواند با افزایش انگیزه، تمرکز و توجه، عملکرد فرد را بهبود بخشد.

با این حال، اگر بدون مراقبت رها شود، استرس نیز می تواند طاقت فرسا شود، که منجر به اثرات معکوس و حتی اثرات مضر بر سلامت کلی جسمی و روانی فرد شود.

خبر خوب این است که چندین راه عملی و ساده برای شناسایی و رفع علائم استرس وجود دارد که می‌تواند به رفع بار زندگی روزمره و تسهیل زندگی شادتر، سالم‌تر و رضایت‌بخش‌تر کمک کند.

بیایید نگاهی به نحوه عملکرد فشار روانی، اثرات مضر استرس که ممکن است با سلامت جسمی و روانی شما تداخل داشته باشد، و راه‌های مبارزه با آنها بیاندازیم.

 

استرس

استرس

1. اضطراب

اصطلاح “استرس” اغلب به جای “اضطراب” استفاده می شود. با این حال، استرس بیشتر یک احساس است و اضطراب بیشتر یک حالت ذهنی است که شامل ترس یا پیش بینی یک تهدید است.

برانگیختگی مضطرب واکنش مبارزه یا فرار را فعال می کند که به نوبه خود هورمون های استرس را فعال می کند. سطوح پایین استرس یک واکنش سالم به رویدادهای تهدیدکننده یا تهاجمی است و در واقع می تواند فرد را برای انجام اقدامات سازنده ترغیب کند.

با این حال، اگر هورمون های استرس به طور موثر در دفاع بدن استفاده نشوند، به سمت داخل چرخانده می شوند. انرژی استفاده نشده حبس شده در بدن می تواند منجر به اضطراب فلج کننده شود که می تواند در زندگی روزمره و روابط بین فردی اختلال ایجاد کند.

 

2. استرس می تواند منجر به علائم خشم/ تحریک پذیری شود

استرس و تحریک پذیری معمولاً دست به دست هم می دهند. هر چه استرس طاقت‌فرسا بیشتر شود، احتمال اینکه بخش منطقی مغز بر بخش عاطفی مغز غلبه کند کمتر می‌شود و در نتیجه احساس «خارج از کنترل» بودن واکنش‌های احساسی فرد ایجاد می‌شود.

هورمون های استرس، به ویژه آدرنالین، معمولاً به عنوان قدرت و استقامت باورنکردنی در هنگام مواجهه با یک تهدید شناخته می شوند.

اگر مغز منطقی دیگر نتواند بین پریشانی واقعی و خیالی تمایز قائل شود، حتی ممکن است فعل و انفعالات خوش خیم به عنوان تهدید تلقی شود. این می تواند واکنش های هیجانی آدرنالین “غیرقابل کنترل” مانند تحریک پذیری شدید یا عصبانیت کنترل نشده را تحریک کند. چنین طغیان‌های عاطفی احتمالاً با مشکلاتی در سایر زمینه‌های اصلی مانند روابط اجتماعی و عملکرد شغلی همراه است.

 

3. افسردگی/بی حرکتی

استرس، به‌ویژه زمانی که طولانی‌مدت باشد، می‌تواند توجه فرد را در انحصار خود درآورد و فرصتی برای نگاه کردن به اطراف و لذت بردن از اطراف باقی نماند.

علاوه بر این، نشخوار فکری – تمرکز مداوم و تکراری بر یک رویداد یا شرایط – اغلب اتفاق می‌افتد که افکار فرد را در ناراحتی یا شرایط ناگوار فعلی «به دام می‌اندازد».

افسردگی و بی‌حرکتی، همراه با اختلالات بعدی، مانند کاهش کیفیت کار، فرسودگی شغلی، کناره‌گیری از خانواده و دوستان، کاهش میل جنسی و تعطیلی، نتیجه آن است.

 

4. استرس حافظه را مختل می کنند

استرس معمولاً فضای قابل توجهی در مغز اشغال می کند و فضای کمی (و انرژی) برای ذخیره سازی اضافی باقی می گذارد. این ممکن است به صورت غیبت خفیف تا نقص های قابل توجه در حافظه ظاهر شود.

باز هم، این به سطح هورمون استرس در بدن مربوط می شود. سطوح متوسط ​​استرس می تواند حافظه را تقویت کند. با این حال، سطوح بالای استرس حافظه را مختل می کند.

 

5.استرس با مشکلات قلبی عروقی

استرس به طور مستقیم بر قلب تأثیر می گذارد. هورمون های استرس، به ویژه کورتیزول، سطح قند خون، کلسترول و نوع خاصی از چربی را افزایش می دهند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

همچنین، بیماری های قلبی از قبل به ویژه توسط استرس تشدید می شود، که می تواند منجر به فشار خون بالا و در برخی موارد، حملات قلبی شود. بنابراین، مدیریت استرس یک مؤلفه بسیار مهم در حفظ سلامت قلب است.

 

کاهش استرس و اضطراب

کاهش استرس و اضطراب

 

6. استرس طولانی مدت می تواند عملکرد سیستم ایمنی را تضعیف کند

سیستم ایمنی بدن به دفاع از بدن در برابر بیماری اختصاص دارد. هنگامی که تحت استرس هستید، سلول‌های مسئول حفظ سیستم ایمنی کاهش می‌یابند که آسیب‌پذیری را در برابر بیماری افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، هورمون های استرس برای محافظت از بدن ترشح می شوند. آنها بلافاصله منابع عضلانی و عاطفی بدن را فعال می کنند تا رویداد ناراحت کننده را حل کنند تا بدن به سرعت به حالت تعادل برگردد.

هنگامی که سطوح شدید استرس حل نشده یا برای مدتی حفظ می شود، هورمون های استرس به طور پیوسته به ارسال پیام به بدن برای دفاع از خود ادامه می دهند. این افزایش طولانی مدت در برانگیختگی به اندام های داخلی آسیب وارد می کند و در نهایت به عنوان یک بیماری جسمی بیان می شود.

 

7. استرس باعث تنش عضلانی

همانطور که قبلا ذکر شد، استرس شدید سیگنال هایی را به بدن ارسال می کند که چیزی اشتباه است. هورمون‌های استرس ترشح می‌شوند و با ماهیچه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و به آن‌ها می‌گویند برای مبارزه با عامل استرس‌زا آماده شوند.

هنگامی که بدن به تکانه برای فعال شدن پاسخ نمی دهد، انرژی در ماهیچه ها ذخیره می شود و باعث درد و درد می شود.

 

8. استرس باعث سردرد

سردرد شایع ترین شکایت استرس است. در حالی که دلیل واقعی ارتباط آنها هنوز مورد بحث است، منطقی است که افزایش جریان خون در مغز می تواند باعث ایجاد همان تغییراتی شود که باعث سردردهای میگرنی می شود.
آگهی ها

همچنین، مانند تنش عضلانی، تجمع استرس و انرژی ناشی از استرس حل نشده می تواند باعث سردرد شود. تا زمانی که نتوانید به طور مناسب با عامل نگرانی مقابله کنید، هورمون های استرس به سردرد و سایر بیماری های جسمی و روانی دامن می زنند.

 

9. استرس باعث افزایش وزن

افزایش وزن معمولاً با استرس طولانی مدت همراه است. گاهی اوقات از غذا به عنوان منبع آرامش استفاده می شود که می تواند اثرات روانی مفیدی برای برخی افراد داشته باشد.

هورمون استرس، کورتیزول، در درجه اول در شکم ذخیره می شود. زمانی که استرس کوتاه مدت باشد، کورتیزول بیشتر باعث مشکلات معده مانند اسهال و استفراغ می شود. با این حال، در مورد استرس طولانی مدت، کورتیزول تجمع یافته و در شکم تجمع می یابد و باعث افزایش وزن می شود.

یک رژیم غذایی سالم، همراه با فعالیت بدنی برنامه ریزی شده منظم، می تواند استرس را کاهش دهد و با این خطر اضافی برای سلامتی مبارزه کند.

 

10. استرس اغلب می تواند منجر به بی خوابی شود

بی خوابی به عنوان ناتوانی در به دست آوردن خواب رضایت بخش تعریف می شود که باعث ناراحتی در عملکرد روزانه می شود. استرس شدید هم می تواند به بی خوابی کمک کند و هم از آن منتج شود.

ویژگی های معمول استرس، مانند افکار مسابقه ای، برانگیختگی بیش از حد، و نشخوار فکری، می تواند از خواب آرام جلوگیری کند و در نتیجه باعث خواب ناخوشایند شود. کمبود خواب رضایت بخش می تواند منجر به افزایش پریشانی در طول روز و اختلال در فعالیت های روزانه شود.

خواب در عملکرد روزانه بسیار مهم است، زیرا بدن به خواب آرام و کافی برای بازگرداندن سلول های حیاتی و مواد مغذی در بدن متکی است. وقتی بدن این فرصت را برای ترمیم نداشته باشد، می تواند به شدت آسیب ببیند و سایر شرایط قبلی را تشدید کند.

 

استرس

استرس

نکاتی برای مدیریت استرس

راه های مختلفی برای مقابله با استرس و اثرات مضر آن وجود دارد. با این حال، استراتژی هر چه که باشد، باید متناسب با نیازهای هر فرد تنظیم شود. در اینجا چند روش موثر برای کاهش استرس آورده شده است:

 

1. بیان احساسی را امتحان کنید

بیان احساسات، چه از طریق یادداشت روزانه یا به اشتراک گذاشتن تجربیات خود برای حمایت از دیگران، مفیدترین روش برای کاهش استرس است.

 

2. درگیر تکنیک های ذهن آگاهی باشید

آگاهی بیشتر از خود، کلید به دست آوردن حس کنترل و مدیریت پاسخ های استرس است.

ذهن آگاهی به مهار پاسخ استرس طبیعی شما کمک می کند، به شما این امکان را می دهد که ناظر عینی افکار، احساسات و عواطف خود باشید، در نتیجه به شما فضا و زمان می دهد تا پاسخ خود را به یک رویداد استرس زا سازماندهی و تعدیل کنید.

 

3. با یک متخصص مشورت کنید

در مواردی که سطوح استرس بیش از حد قابل کنترل است، توصیه می شود با پزشک مشورت کنید و درخواست ارزیابی استرس کنید.

پس از ارزیابی، ممکن است توصیه ای برای درمان ارائه شود، یا ارجاع به روان درمانگر ممکن است برای یادگیری تکنیک های مناسب مدیریت استرس ایده آل باشد.

در هر صورت، هیچ کس نیازی به رنج بردن به تنهایی ندارد. جامعه ای از پزشکان و درمانگران وجود دارد که می توانند و مایلند به شما در رفع نیازهای فردی شما کمک کنند.

 

کلمه پایانی

استرس می تواند تعدادی از شرایط را در بدن شعله ور کند، از جمله سردرد، اگزما، و بی خوابی. بنابراین، در حالی که اجتناب از استرس امکان پذیر نیست، مدیریت استرس یا به حداقل رساندن آن ضروری است.

شناسایی عوامل محرک و تمرین تکنیک های مدیریت استرس می تواند به جلوگیری از هر گونه عارضه مرتبط با استرس کمک کند.

دلیل اینکه شوهرم ازم فراریه چیه؟

با مشق ننوشتن کودک خود چه کنیم؟

با مشق ننوشتن کودک خود چه کنیم؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا