ذهن و بدن/چگونه احساسات بر سلامت شما تأثیر می گذارد

یکشنبه 8 آبان 1401 سلامت
ذهن و بدن

چگونه احساسات بر سلامت شما تأثیر می گذارد

اکثر پزشکان و روانشناسان موافق هستند که یک ارتباط “ذهن و بدن” خاصی وجود دارد که باعث تظاهرات فیزیکی سلامت عاطفی می شود.
چگونه احساسات می توانند به بدن و سلامت شما آسیب برسانند

به طور خلاصه، احساسات و عواطف شما می تواند بر سلامت جسمانی شما تأثیر بگذارد. استرس، اضطراب و عصبانیت دائمی احساسات منفی هستند که در دراز مدت بر بدن شما تأثیر منفی می گذارند.

برای دانستن اینکه چگونه احساسات و عواطف می توانند بر سلامت عمومی شما تأثیر بگذارند، ادامه مطلب را بخوانید.

 

 اثر منفی مضر اضطراب مزمن :

ترس و اضطراب احساسات ساده ای هستند که به شما کمک می کنند تا از خطر دور شوید یا در مورد یک موقعیت بالقوه خطرناک به شما هشدار می دهند. با این حال، ترس مداوم یا اضطراب مزمن می تواند اثرات منفی بر بدن داشته باشد.

1. تشکیل زخم معده

اضطراب مزمن با التهاب و تشکیل زخم معده و درمان  آن در برخی افراد مرتبط است.

2. بیماری قلبی، آسم و فشار خون بالا

افزایش سطح استرس ممکن است باعث افزایش خطر بیماری قلبی، فشار خون بالا، مشکلات تنفسی و اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر شود.

چگونه احساسات بر سلامت شما تأثیر می گذارد

چگونه احساسات بر سلامت شما تأثیر می گذارد

چگونه خشم می تواند به سلامتی شما آسیب برساند

خشم یکی از مضرترین احساساتی است که باید احساس کرد. اگرچه عصبانی شدن از برخی چیزها طبیعی است، اما مهم است که یاد بگیرید عصبانیت خود را کنترل کنید و همیشه خونسردی خود را حفظ کنید.

تحقیقات نشان می دهد که حتی 5 دقیقه عصبانیت می تواند بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، عصبانیت طولانی مدت ممکن است باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون و سردرد شود و شما را در معرض خطر سکته مغزی قرار دهد.

چگونه غم و اندوه بر سلامت شما تأثیر می گذارد

غم و اندوه بخشی طبیعی از زندگی است. ممکن است بخاطر از دست دادن عزیزان، از دست دادن یک رابطه مهم یا انواع دیگر غمگین شوید.

با این حال، غلبه بر غم و اندوه و ادامه زندگی ضروری است زیرا غم و اندوه طولانی مدت می تواند اثرات منفی زیادی بر بدن داشته باشد،  مانند موارد زیر:

1. بیماری، بدن درد و خستگی ناشی از اختلال عملکرد سیستم ایمنی

غم و اندوه تمایل به ایجاد پاسخ های التهابی در بدن دارد. در دراز مدت، این می تواند سیستم ایمنی بدن شما را مختل کند.

2. مشکلات قلبی، خطر سرطان، و حساسیت به دیابت

افزایش سطح هورمون های استرس تولید شده در دوره های غم و اندوه می تواند شما را در معرض خطر اختلالات سلامتی عمده ای مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت قرار دهد.

3. افسردگی، بی خوابی، حالت تهوع، استفراغ و درد شکم

اندوه می تواند باعث تغییرات جزئی در سیستم عصبی سمپاتیک شما شود و منجر به افسردگی، اختلالات خواب و التهاب در دستگاه گوارش شود.

 

چگونه احساسات بر سلامت شما تأثیر می گذارد

چگونه احساسات بر سلامت شما تأثیر می گذارد

چگونه نفرت و حسادت بر سلامت شما تأثیر می گذارد

نفرت یک احساس بسیار قوی است که می تواند سلامتی شما را خراب کند. می تواند منجر به افزایش انواع احساسات منفی مانند اضطراب، ترس و عصبانیت شود.

همه این عوامل در کنار هم ممکن است منجر به فشار خون بالا، مشکلات قلبی، سردرد و کاهش گردش خون شود. علاوه بر این، افرادی که توسط نفرت شستشوی مغزی داده‌اند یا حتی قربانیان نفرت شده‌اند، می‌توانند مشکلات روانی جدی در زندگی خود ایجاد کنند.

 

حسادت چگونه بر سلامتی شما تأثیر می گذارد

حسادت یک احساس متداول و بسیار عادی است. اکثر مردم ناامنی ها و وابستگی هایی دارند که ممکن است گاهی منجر به احساس حسادت نسبت به افراد دیگر شود.

با این حال، باید یاد بگیرید که بر احساسات خود غلبه کنید و به آنها رسیدگی کنید. به گفته روانشناسان، حسادت مزمن می تواند برای سلامتی بسیار مضر باشد. می تواند آرامش روانی شما را مختل کند، باعث بی خوابی شود، ضربان قلب شما را افزایش دهد و منجر به از دست دادن اشتها شود.

 

استرس و نگرانی چگونه بر سلامت شما تأثیر می گذارد

استرس و نگرانی طولانی مدت می تواند بر سلامت روحی و جسمی شما تأثیر بگذارد. حتی دوره‌های استرس حاد می‌تواند به‌عنوان علائم فیزیکی ظاهر شود (به عنوان مثال، احساس تهوع در زمانی که بسیار عصبی هستید).

استرس مزمن می تواند در دراز مدت باعث باریک شدن رگ های خونی (انقباض عروق)، لخته شدن خون و مشکلات قلبی شود.

شوک چگونه بر سلامتی شما تأثیر می گذارد

در حوزه پزشکی، اصطلاح شوک معنای متفاوتی با استفاده معمولی از آن دارد. این به دلیل کمبود گردش خون در بدن رخ می دهد.

پاسخ اولیه بدن به این وضعیت باریک شدن رگ های خونی در دست ها و پاها است. آدرنالین (هورمون مبارزه یا پرواز) نیز ترشح می شود و در چنین شرایطی می تواند به طور غیرمستقیم باعث افت فشار خون شود.

احساس “شوک” به طور منظم می تواند علائم شوک گردش خون را تقلید کند. از این رو، فشار خون شما ممکن است کاهش یابد، آدرنالین ترشح شود، و غیره. خوشبختانه، شما می توانید پس از مدتی آرامش و پردازش احساسات خود به سرعت بهبود پیدا کنید.

چگونه احساسات بر سلامت شما تأثیر می گذارد

چگونه احساسات بر سلامت شما تأثیر می گذارد

کلمه پایانی

احساسات بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره هستند. مهم است که احساسات و عواطف خود را به روش های صحیح پردازش کنید، نه اینکه آنها را خاموش کنید یا آنها را فریب دهید.

سعی کنید احساسات مثبتی مانند شادی، عشق و قدردانی را برای داشتن یک زندگی سالم تر و رضایت بخش تر تقویت کنید. اگر در کنترل احساسات خود مشکل دارید یا به طور منظم بیش از حد غمگین، عصبانی یا بدخلقی می شوید، مشورت با یک درمانگر می تواند مفید باشد.

ماسک برای شوره سر

ماسک برای شوره سر/ 8 ماسک موی خانگی برای شوره سر

پف کردن چشم در اثر گریه

پف کردن چشم در اثر گریه/ 8 راه حل برای کاهش تورم

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا