فواید آب شنبلیله/17مزایا شگفت انگیز آب شنبلیله

پنج‌شنبه 6 بهمن 1401 سلامت
فواید آب شنبلیله

فواید آب شنبلیله

فواید آب شنبلیله :دانه های شنبلیله که در زبان هندی به نام methi dana نیز شناخته می شود، دارای چندین فواید برای سلامتی است. شنبلیله نه تنها طعم غذای شما را افزایش می دهد، بلکه انواع بیماری های رایج را نیز تسکین می دهد. علاوه بر این، دانه های شنبلیله را می توان نه تنها در وعده های غذایی بلکه در آب نیز مصرف کرد.

دانه های شنبلیله سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برای سلامتی نیز ضروری هستند. این دانه های ریز همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی هستند که برای سلامتی مفید هستند.

فواید آب متی بسیار زیاد است. به کاهش وزن کمک می کند و سلامت کبد و کلیه های شما را بهبود می بخشد. شنبلیله به هضم غذا کمک می کند و دردهای قاعدگی را تسکین می دهد و در عین حال به مدیریت سطح قند خون نیز کمک می کند.

فواید آب متی در زیر ذکر شده است تا به شما کمک کند تا بفهمید که اگر آب شنبلیله را در برنامه روزانه خود قرار دهید چگونه می تواند سلامت شما را افزایش دهد.

 

فواید آب شنبلیله

فواید آب شنبلیله

1. مدیریت دیابت و قند خون

آب شنبلیله یک راه عالی برای کنترل سطح قند خون است. همچنین ممکن است با بهبود حساسیت و پاسخگویی به انسولین به مدیریت مقاومت به انسولین کمک کند.

 

2. درمان طبیعی برای تولید شیر

نشان داده شده است که شنبلیله تغذیه با شیر مادر و افزایش وزن را در نوزادان افزایش می دهد.

 

3. دفع سموم

آب شنبلیله به دفع سموم از بدن کمک می کند و باعث حرکت خوب روده می شود. همچنین به درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست، سوء هاضمه و غیره کمک می کند.

 

4. بهبود هضم

آب شنبلیله یک آنتی باکتریال قوی است. مصرف منظم آن ممکن است به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کاهش علائم گاستریت و نفخ کمک کند. بهتر است آن را در ماه های سردتر بنوشید.

 

5. کاهش کلسترول

آب شنبلیله با کاهش کلسترول تام، LDL (کلسترول بد) و سطوح تری گلیسیرید در خون و افزایش سطح کلسترول خوب HDL مفید است. این به دلیل وجود ساپونین های استروئیدی در این دانه ها است که جذب کلسترول را در روده ها محدود می کند.

 

6. بهبود سلامت روده

آب متی برای سلامت روده شما مفید است زیرا سوء هاضمه، یبوست و سایر مشکلات گوارشی را تسکین می دهد. گالاکتومانان یک فیبر محلول است که در شنبلیله یافت می شود. احساس سیری را ایجاد می کند. در نتیجه به کنترل اشتها کمک می کند.

 

7. افزایش سلامت قلب

فیبرهای محلول طبیعی موجود در آب متی نیز برای قلب شما مفید هستند. آب متی با محافظت در برابر حملات قلبی مفید است. همچنین به جلوگیری از لخته شدن نامناسب خون، که می تواند منجر به حملات قلبی و سکته شود، کمک می کند. داشتن متی واتر همچنین ممکن است به افرادی که کلسترول بالا دارند کمک کند سطح کلسترول خود را کاهش دهند.

 

فواید آب شنبلیله

فواید آب شنبلیله

8. کاهش وزن

فواید آب متی برای کاهش وزن فوق العاده است. مصرف آن در صبح می تواند به سرعت بخشیدن به متابولیسم کمک کند. مصرف آن گرما را در بدن افزایش می دهد و به مدیریت و کاهش وزن کمک می کند.

 

9. بهبود رشد و سلامت مو

نوشیدن آب شنبلیله برای مو یک عادت خوب است زیرا با تقویت فولیکول مو، افزایش حجم مو و کاهش زبری و شوره سر با از بین بردن باکتری ها و قارچ های روی سر به بهبود رشد مو کمک می کند.

 

10. کاهش درد آرتریت

دانه های شنبلیله دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند که به تسکین دردهای آرتروز کمک می کنند. از این رو، نوشیدن آب شنبلیله در کاهش درد آرتروز مفید است.

 

11. بهبود عملکرد کلیه

آب متی برای کلیه مفید است زیرا از فلاونوئیدهای پلی فنولیک تشکیل شده است که با ساختن غشایی در اطراف آنها به بهبود عملکرد کلیه و محافظت از سلول ها کمک می کند.

 

12. افزایش کیفیت پوست

فواید متی واتر برای پوست چندین است ز حاوی ویتامین K و C است که به روشن شدن پوست و جلوگیری از آکنه و طیف وسیعی از مشکلات پوستی مانند خطوط ریز، لکه های تیره و چین و چروک کمک می کند.

 

13. کاهش علائم سندرم قاعدگی

متی واتر برای چرخه قاعدگی در زنان مفید است، زیرا حاوی خواص ضد باکتریایی و ضد درد مواد افیونی است که به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی مانند ناراحتی و دردهای قاعدگی (PMS) کمک می کند. آب متی باعث تسکین دراز مدت و کوتاه مدت دردهای قاعدگی می شود.

 

فواید آب شنبلیله

فواید آب شنبلیله

14. بهبود هضم غذا

آب شنبلیله برای افراد مبتلا به رفلاکس اسید مفید است. مصرف آب متی با معده خالی می تواند اسیدیته را کاهش دهد و به بهبود هضم کمک کند.

 

15. بهبود ایمنی

آب شنبلیله با تقویت ایمنی و ایجاد نشاط برای مبارزه با بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، سرفه و تب، برای سلامت کلی مفید است.

 

16. افزایش سلامت جنسی

شنبلیله حاوی ترکیباتی به نام ساپونین فوروستانولیک است که اعتقاد بر این است که تولید تستوسترون را افزایش می دهد. از این رو، متی واتر با بهبود سطح تستوسترون، تعداد اسپرم و علائم مرتبط با تستوسترون پایین، مانند کاهش میل جنسی، برای سلامت جنسی مفید است.

 

17.آب شنبلیله برای کلیه

آب شنبلیله برای کلیه ها اثرات مفید زیادی دارد –

به محافظت از کلیه ها در برابر آسیب های ناشی از مواد شیمیایی کمک می کند. طبق مطالعه منتشر شده در سال 2010 در ژورنال “Human and Experimental Toxicology”، شنبلیله دارای خواص پیشگیری کننده در برابر آسیب کلیه ناشی از آفت کش ها است.
از تولید سنگ کلیه جلوگیری می کند. آب شنبلیله با کاهش کلسیفیکاسیون در کلیه ها و کاهش کلسیم کل در بافت کلیه از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می کند.
آب شنبلیله با جلوگیری از استرس اکسیداتیو کلیه برای کلیه ها مفید است.

 

فواید آب شنبلیله

فواید آب شنبلیله

چگونه آب متی درست کنیم؟

دانه های متی را می توان به راحتی در آب خیس کرد زیرا دارای مواد معدنی و فیبرهای محلول در آب است.

در اینجا نحوه تهیه آب متی در خانه آورده شده است؟ بسیار آسان است.

یک مشت دانه متی یا شنبلیله بردارید و آنها را در یک لیوان آب جوش خیس کنید.

آن را با یک درب بپوشانید و یک شب آن را نگه دارید.

این کار را قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید.

صبح روز بعد دانه های شنبلیله را صاف کرده و آب آن را بنوشید.

 

عوارض جانبی آب متی

زنان باردار باید از نوشیدن آب متی پرهیز کنند زیرا این دانه ها ممکن است باعث نقص مادرزادی و زایمان زودرس در زنان شود.

متی واتر برای زنان مبتلا به بدخیمی های حساس به هورمون مضر است زیرا با استروژن واکنش نشان می دهد.

مانی که از آب شنبلیله به مقدار بیشتر از مقدار توصیه شده استفاده شود، ممکن است باعث درد معده، اسهال، سردرد، سرگیجه، نفخ و گاز شود.
در افراد حساس، ممکن است باعث آلرژی فصلی، پف صورت، سرفه، خس خس سینه و واکنش های آلرژیک شدید شود.

استفاده بیش از حد از دانه های متی ممکن است باعث کاهش خطرناک سطح گلوکز خون در بیماران دیابتی شود.

آب متی نباید توسط افرادی که فشار خون پایین دارند مصرف کنند.

در جوانان، آب ممکن است باعث قرمزی و ناراحتی پوست شود.

 

 

حس سقوط در خواب

10 عاملی که ممکن است بر خواب شما تأثیر بگذارد

تخم کدو تنبل

فواید تخم کدو تنبل/ 9دلیل اینکه چرا باید دانه کدو تنبل بخورید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا