غذاهای ضد پیری/ غذایی که به مبارزه با پیری زودرس پوست کمک می کند

سه‌شنبه 25 آبان 1400 سلامت
غذاهای ضد پیری

غذاهای ضد پیری

با افزایش سن، بدن شما ضعیف تر، کم تحرک و آسیب پذیرتر در برابر مشکلات سلامتی مختلف مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی و پوکی استخوان می شود.

پیری اساساً یک فرآیند تحلیل برنده است که نه تنها بر اندام های داخلی شما تأثیر می گذارد، بلکه ظاهر پوست شما را به شکل چین و چروک و خطوط ظریف نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

در حالی که هیچ توقفی در گذر زمان وجود ندارد، می توانید با تغذیه سالم، فعال ماندن، مراقبت از پوست مناسب و انتخاب سبک زندگی مطلوب، روند پیری را کاهش دهید.

بسیاری از غذاها برای کند کردن پیشرفت بیماری های مرتبط با افزایش سن مفید هستند.

غذاهایی که به دلیل حمایت از مسیرهای ضد التهابی یا سم زدایی در بدن مزایای امیدوارکننده ای نشان داده اند عبارتند از سیر، زغال اخته،آووکادو و سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی.

یک رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات، ماهی های چرب و پروتئین های بدون چربی با کیفیت خوب که مطابق با سبک مدیترانه ای غذا خوردن باشد، فواید بسیاری از جمله حمایت از سلامت استخوان و قلب و عروق، حفظ توده عضلانی بدون چربی بدن و کند کردن پیشرفت اختلالات شناختی را به همراه دارد.

 

غذاهای ضد پیری

غذاهای ضد پیری

 

غذاهای که از خوردن باید پرهیز کنید

غذاهای خاصی که هنگام تلاش برای حفظ پوست سالم باید از آنها پرهیز کرد عبارتند از آنهایی که قند افزوده بالایی دارند، هم قند اضافه شده در طول فرآوری مانند دسرها و سایر خوراکی های شیرین و هم شکر اضافه شده به غذاهایی مانند قهوه یا سایر نوشیدنی ها.

غذاهای سرشار از چربی اشباع شده نیز باید محدود شوند مانند لبنیات پرچرب و گوشت پرچرب، از جمله گوشت گاو و محصولات گوشت خوک مانند بیکن یا سوسیس  زیرا این غذاها می توانند شرایط پوستی موجود را تشدید کنند.

 

آیا رژیم غذایی خاصی می تواند به جلوگیری از پیری پوست کمک کند؟

بسیاری از ارتباطاتی که برخی غذاها را به مزایای ضد پیری مرتبط می‌کنند، بر کیفیت مواد مغذی آن غذاها تمرکز دارند. رژیم ضد پیری خاصی وجود ندارد.

یک رژیم غذایی متعادل که از نظر تغذیه ای کافی باشد و نیاز روزانه همه ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند برای مقابله با روند پیری بهترین است. نیازی به تمرکز بیش از حد روی هیچ ماده مغذی خاصی نیست.

همه ویتامین ها و مواد معدنی در عملکرد مطلوب بدن نقش دارند و زمانی که به مقدار کافی مصرف شوند، تا حدودی به مقابله با روند پیری کمک می کنند.

بنابراین، هر الگوی رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی، از جمله میوه‌ها، سبزیجات، ماهی‌های چرب، آجیل، چربی‌های سالم مانند روغن زیتون و پروتئین‌های بدون چربی باکیفیت، مطابق با سبک مدیترانه‌ای غذا خوردن، می‌تواند فواید زیادی داشته باشد.

جوان نگه داشتن بدن این مزایا شامل حمایت از سلامت استخوان و قلب و عروق، حفظ توده عضلانی بدون چربی بدن و کند کردن پیشرفت اختلالات شناختی است.

 

غذاهای ضد پیری

غذاهای ضد پیری

بهترین غذاهای ضد پیری

غذایی که به مبارزه با پیری زودرس پوست کمک می کند

پوست به طور طبیعی در معرض تغییرات ناشی از افزایش سن است. در حالی که برخی از این تغییرات اجتناب ناپذیر هستند، برخی دیگر تحت تأثیر سبک زندگی و انتخاب های غذایی قرار دارند.

 

1-ویتامین C:

ویتامین C نقش مهمی در تشکیل کلاژن، یک جزء ساختاری اصلی پوست دارد.

مطالعات قطعی در ارتباط بین غذاهای خاص با بهبود سلامت پوست وجود ندارد. با این حال، بهترین استراتژی حمایت از مسیر آنتی اکسیدانی و تامین تمام نیازهای بدن به مواد مغذی با یک رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات، به ویژه آنهایی که ویتامین C بالایی دارند، مانند پاپایا، بروکلی و توت فرنگی است.

 

 

2-کلم بروکلی: پادشاه غذاهای ضد پیری:

کلم بروکلی از گروه سبزیجات Brassica می آید که شامل کلم پیچ، گل کلم، کلم، بوک چوی و سبزی کولارد نیز می شود.

کلم بروکلی، به ویژه، توجه زیادی را به خود جلب می کند، زیرا یک نیروگاه تغذیه ای است. این یک منبع عالی از ویتامین های C، A و E است که آنتی اکسیدان های قوی در بدن هستند.

علاوه بر این، یک وعده کلم بروکلی انواع مختلفی از مواد مغذی گیاهی را فراهم می کند، که ترکیبات گیاهی هستند که نشان داده شده است روی مسیر سم زدایی در بدن تأثیر می گذارد و همچنین با استرس اکسیداتیو مبارزه می کند و به مبارزه با التهاب مزمن کمک می کند.

 

غذاهای ضد پیری

غذاهای ضد پیری

3-چای هایی که می توانند به تاخیر در روند پیری کمک کنند

چای هزاران سال است که توسط فرهنگ های سراسر جهان مصرف می شود.

مطالعات مشاهده‌ای بر روی جمعیت‌هایی که به طور سنتی روزانه چای می‌نوشند، نشان می‌دهد که افرادی که به طور مکرر چای می‌نوشند، میزان سرطان کمتری دارند و مصرف منظم چای ممکن است از سلامت قلب محافظت کند، به مدیریت قند خون کمک کند، و در کاهش وزن زمانی که بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد، کمک می‌کند.

هم چای سبز و هم چای سیاه پتانسیل امیدوارکننده ای را نشان داده اند. فرض بر این است که این فواید به دلیل سطوح بالای پلی فنول در چای است. پلی فنول ها نوعی آنتی اکسیدان هستند که می توانند به ترمیم آسیب های سلولی در بدن کمک کنند.

 

4- آب لیمو برای مبارزه با پیری پوست

شما به طور طبیعی با افزایش سن کلاژن کمتری تولید می کنید که منجر به خشکی پوست و چین و چروک هایی می شود که معمولاً با افزایش سن ظاهر می شوند.  مرکبات مانند لیمو سرشار از آنتی اکسیدان ویتامین C هستند که به تحریک تولید کلاژن معروف است.

در حالی که ممکن است به دلیل ارتباط بین ویتامین C و کلاژن، استفاده مستقیم آب لیمو روی صورتتان منطقی باشد، اما در حال حاضر این کار توصیه نمی شود. با توجه به ماهیت بسیار اسیدی آن، آب لیمو می تواند پوست شما را تحریک کند و خطر آفتاب سوختگی را پس از استفاده مستقیم افزایش دهد.

در عوض، می توانید آب لیموی تازه را به آب اضافه کنید و آن را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود بنوشید تا با پیری زودرس مبارزه کنید و کیفیت پوست خود را از درون به بیرون بهبود بخشید.

 

غذاهای ضد پیری

غذاهای ضد پیری

 

5-روغن های ضروری برای داشتن پوستی جوان تر

هزاران سال است که از روغن های ضروری برای بهبود کیفیت زندگی استفاده می شود که قدمت آن به تمدن های مصر و روم باستان بازمی گردد.

یک بررسی اخیرا منتشر شده که اثربخشی روغن‌های ضروری و سایر ترکیبات گیاهی را در درمان پوسیدگی پوست مرتبط با افزایش سن بررسی کرده است، نشان می‌دهد که بسیاری از ترکیبات گیاهی و عصاره‌های گیاهی، از جمله روغن‌های ضروری، می‌توانند استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشند.

 

6-مکمل های غذایی برای افراد مسن توصیه می شود

افراد مسن که معمولاً 50 سال به بالا تعریف می شوند، ممکن است بخواهند مکمل های غذایی را در نظر بگیرند، به خصوص اگر رژیم غذایی آنها کیفیت کلی پایینی داشته باشد.

مواد مغذی خاصی که باید روی آنها تمرکز کرد عبارتند از کلسیم، که برای سلامت استخوان‌ها حیاتی است، و ویتامین D، زیرا برای کمک به جذب کلسیم ضروری است و در انواع دیگر فرآیندهای بدن نقش دارد.

مکمل های ویتامین B6 نیز ممکن است برای تشکیل گلبول های قرمز مورد نیاز باشد. مکمل های ویتامین B12 احتمالاً ضروری خواهند بود زیرا معده شما به طور طبیعی با افزایش سن اسید معده کمتری تولید می کند و جذب ویتامین B12 به تنهایی از رژیم غذایی سخت تر می شود.

 

 

غذاهای ضد پیری

غذاهای ضد پیری

تغییر سبک زندگی برای کند کردن روند پیری

حفظ ظاهر جوان چیزی است که نیازمند تلاش متمرکز است و باید در طول چرخه زندگی مورد توجه قرار گیرد.

تغییرات خاصی که می تواند اعمال شود عبارتند از:

-ترک سیگار.

-مصرف الکل را به یک نوشیدنی در روز برای زنان و دو نوشیدنی برای مردان کاهش دهید.

-مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، ماهی‌های چرب و پروتئین‌های بدون چربی را افزایش دهید، زیرا حاوی ترکیبات طبیعی هستند که به مبارزه با آسیب سلولی کمک می‌کنند و سیستم‌های بدنی را که می‌خواهید از آن محافظت کنید، به ویژه پوست ایجاد می‌کنند.

-مصرف غذاهای التهاب آور را کاهش دهید، به ویژه آنهایی که حاوی قند اضافه شده و چربی های اشباع هستند.

-سعی کنید توصیه های ورزشی روزانه و هفتگی را رعایت کنید.

-اگر برای مدت طولانی بیرون هستید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

-خواب کافی و با کیفیت داشته باشید.

-فعالانه برای کاهش و مدیریت منابع استرس در زندگی خود تلاش کنید

کلمه پایانی

پیری بخشی طبیعی از زندگی است و تا حدودی همه شما در نهایت تسلیم تغییرات مرتبط با افزایش سن در بدن خود خواهید شد. با این حال، شما کنترل زیادی روی درجه و سرعتی که این تغییرات در آن رخ می دهند دارید.

هم رژیم غذایی و هم عادات سبک زندگی می توانند به پیری زودرس کمک کنند یا به مبارزه با آن کمک کنند. تنها راه برای حفظ جوان ماندن و جوان ماندن خود این است که به سلامت و شادی خود علاقه مند باشید.

موز و خواص ان برای سلامتی

میان وعده برای مدرسه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا