علت گود شدن وسط کیک

شنبه 10 اردیبهشت 1401 آشپزی
علت گود شدن وسط کیک

علت گود شدن وسط کیک و راه حل این مشکل در پخت کیک

ترکیب یک کیک خوشمزه با آبیموه یا چایی در عصر های بهاری بسیار بی نظیر است. اگر شما هم علاقه ی بیشتری به کیک های خانگی دارید میتوانید خیلی راحت آن را در خانه تهیه کنید و از کیفیت و سلامت آن هم مطمئن باشید!اما برای داشتن یک کیک عالی نیازمند آن هستید که نکاتی را رعایت کنید ، این نکات را در ادامه باهم میخوانیم.

علت گود و فرو رفته شدن وسط کیک

اگر شما هم دائم دچار مشکل فرو رفتن وسط کیکتان هستید  این اشتباهات را انجام ندهید!

 

  • استفاده از بکینگ پودر زیاد

استفاده از بکینگ پودر زیاد سبب گود شدن وسط کیک می شود زیرا وقتی از مقدار زیادی بکینگ پودر استفاده کنید کیک بسیار پف میکند و نمی تواد وزن خودش را تحمل کند و سپس در قسمت بالائی فروریخته و گود می شود. همچنین بیکینگ پودر اگر کهنه یا خراب باشد باعث می‌شود اطراف کیک به کمک دیواره‌های قالب کمی پف کنند، اما وسط کیک اصلاً پف نکند و گود شود.

 

  • دمای زیاد و خیلی کم فر

دمای زیاد فر سبب می شود که کیک در حین پخت پف کند اما درون آن خام و نپخته باقی بماند، به همین خاطر این کیک پس از خارج شدن از فر درونش گود و فرو رفته خواهد شد.اگر از فر گازی استفاده می کنید می توانید از یک دما سنج برای اندازه گیری دما استفاده نمایید. همچنین اگر دمای فر خیلی پایین باشد، دیواره‌های قالب گرم می‌شود و اطراف کیک می‌پزد اما وسط آن خوب نمی‌پزد و فرو رفته می‌شود.

علت گود شدن وسط کیک

علت گود شدن وسط کیک

  • باز و بسته کردن زیاد در فر

باید توجه داشته باشید بازو بسته کردن زیاد در فر مانع از پخت یکنواخت کیک می شود و می تواند باعث گود شدن کیک شود. آخرین ناحیه ای که در کیک تنظیم می شود، مرکز کیک است به همین خاطر با باز و بسته کردن در فر دما به طور ناگهانی کم شده و کیک از وسط فرو می رود.بعضی از فر ها اختلاف زیادی بین دما در بالا و پایین فر دارند. پس کیک خود را روی قفسه میانی پخت کنید، جایی که بیشترین احتمال هست که دمای آن ثابت باشد.

 

  • نپختن کیک

عجله کردن و اجازه ندادن به کیک برای آن که به طور کامل بپزد باعث فرورفتگی در وسط کیک میشود. اگر بیرون کیک پخته اما وسطش هنوز نپخته و خام باشد، سطح کیک تان پائین رفته و کیک گود شده و یک سوراخ گود در کیک ایجاد می شود.

 

  • استفاده از تخم مرغ بزرگ

تخم مرغ های بزرگ مایع کیک را شل میکنند و باعث میشوند وسط کیکتان بعد از پخت فرو رفته شود. تخم مرغ مناسب برای کیک پزی 55 تا 60 گرم می باشد.

 

  • زیاد بودن مواد مرطوب کیک

زیاد بودن مواد مرطوب کیک مانند آب، شیر، ماست باعث شل شدن زیادی مواد کیک و در نهایت فرو رفتن وسط کیک می‌شود.

  • فاصله تهیه مواد و قراردادن در فر

اگر شما زمان زیادی است که مواد کیک را آماده کرده اید ولی درون فر نگذاشته اید، باید بگوییم کیک شما فرورفته خواهد شد زیرا اگر فاصله زمانی که مواد کیک را آماده کرده‌اید و داخل قالب ریخته‌اید، با زمانی که کیک را در فر قرار می‌دهید زیاد باشد، فعالیت بیکینگ پودر خنثی می‌شود و کیک گود می شود.

 

  • زیاد هم زدن مواد کیک

از هم زدن زیاد کیک خودداری کنید به ویژه زمانی که سفیده تخم مرغ را اضافه کرده اید.بهتر است مواد کیکتان را نیز به ترتیب اضافه کنید

 

  • کم بودن آرد نسبت به مواد درون کیک

اگر مقدار آرد نسبت به سیر مواد کمتر باشد بعد از پخت وسط کیک فرورفته و گود خواهد شد. پس باید مقدار آرد دقیق باشد.

با رعایت تمامی موارد گفته شده تحت عنوان علت گود شدن وسط کیک، میتوانید از این تغییر شکل ناخوشایند جلوگیری کنید.

maghot

ماقوت/ طرز تهیه ماقوت زعفرانی یزدی

کیک هلندی

کیک هلندی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا