ژیگو | طرز تهیه ژیگو خوشمزه ایرانی به 2 روش

سه‌شنبه 18 مهر 1402 آشپزی

ژیگو غذای فرانسوی است که پخت آن با ژیگو ایرانی متفاوت است. ژیگو ، از گوشت گوسفند یا گوساله جوان تهیه می شود. ژیگو را با نمک، سبزی معطر و سیر تهیه می کنند. ژیگو ایرانی، مغز ران یکپارچه گوساله است که با چند حبه سیر و آب کم در قابلمه دربسته بر روی حرارت ملایم پخته می شود و گوشت بسیار پخته می شود چون ذایقه ایرانی این مدل پخت گوشت را دوست دارند و ژیگو را با پوره سیب زمینی و لوبیا سبز پخته شده سرو می کنند.

ژیگو ایرانی به دو صورت گوشت تکه یا با گوشت بریده شده تهیه می شود. در بخش اشپزی مجله دایان با طرز تهیه دو نوع ژیگو خوشمزه با ما همراه باشید.

طرز پخت ژیگو ایرانی

مواد لازم برای تهیه ژیگو با گوشت درسته

  • مغز ران گوساله: 2 کیلوگرم
  • سیر: 1 بوته
  • چهارسبزی (نعنا، جعفری، کرفس، ترخون) :1 دسته کوچک
  • روغن، نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه ژیگو با گوشت درسته

  1. برای تهیه ژیگو با گوشت یک تکه باید گوشت قطور و یک تکه باشد.
  2. برای تهیه ژیگو بعد از تمیز کردن گوشت و شستن آن  با یک چاقوی نوک تیز، چند جای گوشت گوساله را به عمق ۲ بند انگشت سوراخ کرده و در هر سوراخ که ایجاد کردید  یک حبه سیر قرار دهید (این سوراخ‌ها که با چاقو ایجاد کردید زمانی که گوشت می پزد بسته می‌شوند).
  3. در این مرحله در یک قابلمه مناسب برای پختن ژیگو  ۳-۴ قاشق روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود، گوشت را در قابلمه قرار داده و چند بار در روغن  بغلتانید تا رویه گوشت سرخ و طلایی شود.
  4. حال روی گوشت، نمک و فلفل بپاشید و  سبزی  ها را روی گوشت بگذارید ودرب قابلمه را محکم ببندید،
  5. زیر قابلمه شعله پخش کن قرار داده و حرارت را خیلی کم کنید و فرصت دهید 4 تا 5 ساعت گوشت بپزد.
  6. گوشت معمولا در هنگام  پخت آب می اندازد و نیازی به اضافه کردن آب نیست، ولی در این فاصله  4 تا 5 ساعت هر از گاهی به غذا سر بزنید، هرگاه آب گوشت تمام شد کمی آب جوش اضافه کنید.
  7. ژیگو را پس از پخت، درسته در ظرف سرو  قرار دهید و به صورت داغ سرو کنید.
  8. آب گوشت را به صورت سس روی ژیگو بریزید یا کنار آن قرار دهید .

طرز تهیه ژیگو با گوشت درسته

نکات مهم برای پخت ژیگو

  • این ژیگو را می‌توانید با سر سینه گوساله هم تهیه کنید.
  • پوست و پوشش چربی ژیگو را نباید برداشت، زیرا به لطافت آن کمک می‌کند.
  • برای ژیگوی از گوشت با استخوان هم می‌توان استفاده کرد .

این ژیگو را می‌توان به صورت گرم  یا سرد سرو کرد ( در یخچال بگذارید و کم کم مصرف کنید) در پخت این ژیگو از نیترات سدیم برای رنگ دهی گوشت استفاده می کنند گه نوعی نمک است که می‌توان از داروخانه‌ها تهیه کرد. اگر رنگ ژیگو برایتان مهم نیست از این نمک استفاده نکنید ژیگو شما سالام تر می شود.

نکات مهم برای پخت ژیگو

مواد لازم برای تهیه ژیگو ایرانی (ژیگو بریده )

  • مغز ران یکپارجه گوساله: 2 کیلوگرم
  • دنبه گوسفند: 1 تکه کوچک
  • نیترات سدیم :1 قاشق مرباخوری
  • سیر:6 حبه
  • دارچین: 1 چوب کوچک
  • فلفل سیاه: 7-8 دانه
  • میخک :2-3 دانه
  • شکر: 1 قاشق غذاخوری
  • روغن، کره، نمک به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه ژیگو ایرانی (ژیگو بریده )

طرز تهیه ژیگو بریده

1.برای تهیه این ژیگو ابتدا گوشت را آماده کنید و نیترات سدیم را با شکر و ۴-۳ قاشق نمک مخلوط کرده و روی گوشت بمالید.با کارد نوک تیز، یکی دو جای گوشت را  به عمق 2 بند انگشت سوراخ کرده و کمی از این مخلوط را با انگشت  در عمق گوشت فرو کنید.

2.یک بشقاب را به صورت وارونه در ته قابلمه قرار دهید و گوشت را روی پشت بشقاب قرار دهید برای اینکه خونابه گوشت از گوشت خارج شود و زیر بشقاب جمع شود.

3.درب قابلمه را ببندیدو گوشت را به مدت 2 تا 3 زور  در یخچال قرار دهید تا رنگ آن تغییر کند اگر وقت کافی برای خواباندن گوشت نداشتید نیترات سدیم و شکر و نمک را در یک پیمانه آب حل کنید و با سرنگ به قسمتهای گوشت تزریق کنید .

4.بعد از استراحت گوشت روز چهارم، گوشت را از یخچال خارج کنید  و  به مدت ۱۵ دقیقه در آب سرد قرار دهید، سپس گوشت را خشک کنید و روی تخته آشپز خانه بگذاریدو با کارد نوک تیز چند جای گوشت  را به عمق2 تا 3 بند انگشت سوراخ کنید و در هر سوراخ ۳-۲ فندق دنبه و یک حبه سیرقرار دهید، سپس گوشت را با نخ پرک محکم از چهار ببندید.

5.در یک قابلمه مناسب پخت ژیگو 2 تا 3 قاشق روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود  سپس گوشت را در قابلمه قراردهیدو بغلتانیدتا همه جای آن سرخ و طلایی شود.

طرز تهیه ژیگو بریده

6. یک پیمانه آب جوش به گوشت درون  قابلمه اضافه کنید؛ فلفل، میخک و دارچین را  نیزاضافه کرده و درب قابلمه را  محکم ببندید و حرارت را ملایم کنید ( می توانید از شعله پخش کن استفاده کنید) و 3 تا 5  ساعت اجازه  دهید تا گوشت بپزد و نرم شود،  اگر در مدت پخت  آب گوشت تمام شد کمی آب جوش  اضافه کنید.

7. در مدت  پخت، شعله گاز  باید به اندازه‌ای باشد که آب ته قابلمه از جوش نیفتد.

8. گوشت پخته را از قابلمه خارج کرده و فرصت دهید تا خنک شود، سپس نخ آن را باز کرده و با کارد تیزی به ورقه‌های نازک برش بزنید و در دیس بچینید.

9. ورقه‌های گوشت را در دیس بچینید، آب گوشت ته قابلمه را از صافی رد کنید و سپس با کمی کره داغ کنید و در ظرف جداگانه‌ای کنار دیس ژیگو قرار دهید

10. اگر هنگام بریدن ژیگوی پخته، تکه وسط آن تیره رنگ بود، دلیل بر فساد شدن گوشت نیست؛ بلکه نشان دهنده این است که نیترات سدیم به عمق گوشت نفوذ نکرده است.

 

 

صبحانه های ساده و سالم

صبحانه های ساده و سالم

شیرقهوه

تهیه شیرقهوه ترک خوشمزه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا