طرز تهیه مربای گلابی خوشمزه و متفاوت

چهارشنبه 9 مهر 1399 آشپزی

 

پاییز و زمستان فصل گلابی است و مربای گلابی به صورت رنده شده یا خرد شده از جمله خوشمزه‌ترین مرباهاست.  با طرز تهیه مربای گلابی خوشمزه خانگی  با مجله آشپزی دایان  همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه مربای گلابی

  1. گلابی پوستَ کنده و مکعبی خرد شده: ۸ پیمانه
  2. شکر: ۴ پیمانه
  3. آب: به مقدار لازم
  4. آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
  5. میخک آسیاب شده: ¼ قاشق چایخوری
  6. دارچین: ۱ قاشق چایخوری
  7. زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری
مربای گلابی

مربا گلابی

 

طرز تهیه مربای گلابی

تمام مواد به جز زعفران و آبلیمو را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز بگذارید. مقدار آب فقط باید به حدی باشد که روی گلابی‌ها را بپوشاند. درب قابلمه را باز بگذارید تا مربا تیره نشود. اگر مربا را روی شعله ملایم گاز بپزید مربا شکرک نمی‌زند چون آب آن به مرور تبخیر می‌شود. حدود یک و نیم الی دو ساعت باید روی شعله ملایم گاز این ترکیب را مرتب هم بزنید. هر چه بیشتر هم بزنید مربا غلیظ‌تر می‌شود و بافت خوبی پیدا می‌کند. ده دقیقه قبل از برداشتن مربا از روی شعله گاز آبلیمو و زعفران را اضافه کنید و هم بزنید. بعد از این‌که شهد مربا غلیظ و رنگ گلابی‌ها طلایی شد آن را از روی شعله گاز بردارید. کف روی مربا را به آرامی بردارید  تا رنگ مربا شفاف شود و اجازه دهید مربا سرد شود. سپس مربا را در ظروف شیشه‌ای تمیز، خشک  بریزید و درب شیشه را محکم ببندید. اگر طعم میخک  وهل و دارچین را دوست ندارید حذف کنید و از وانیل استفاده کنید.

نکته:

*برای این‌که مربا گلابی خوشرنگ‌تری داشته باشید بهتر است از قابلمه مسی یا روحی برای درست کردن مربا استفاده کنید. و درب ظرف رانبندید چون رنگ مربا تیره می شود.

*برای این‌که مربا شکرک نزند باید اجازه دهید شهد شکر روی شعله ملایم گاز به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود.

*اگر مربا کپک زد مقداری شکر روی مربا بریزید و دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود. گاهی اوقات علت کپک زدن مربا کم بودن میزان شکر آن است.

*قوام شهد و شربت مربا در شکرک و کپک نزدن آن موثر است. برای آزمایش میزان قوام شربت مربا کمی از شربت را با قاشق بر میداریم و اجازه می دهیم تا سرد شود،

آبگوشت کشک و بادمجان کرمانی

آبگوشت بادمجان و کشک / آبگوشت سنتی کرمان

سبزی پلوی دامغانی با طعمی متفاوت /غذای سنتی سمنان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا