دستور پخت؛ شکر پلوی شیرازی

چهارشنبه 25 تیر 1399 آشپزی

مواد لازم برای تهیه شکر پلوی شیراز

● برنج8 پیمانه
● شکر2 پیمانه
● زعفران دمکرده به میزان لازم
● خلال پوست پرتقال یا نارنج1 پیمانه
●خلال بادام و پسته1 پیمانه
●مرغ1 کیلو
●روغن به میزان لازم
●نمک به میزان لازم
●فلفل سیاه به میزان لازم
●آب به میزان مورد نیاز
●پیاز1 عدد

شکر پلوی شیرازی

طرز تهیه شکر پلوی شیرازی

1: برنج را 3 ساعت قبل با آب خیس کنیم. کمی در آب باید نمک بریزم.

2: یک پیمانه آب تو قابلمه می ریزیم و صبر می کنیم بجوشه. مرغ رو تو آب جوش میندازیم. یه پیاز رو پوست می گیریم و خرد می کنیم و همراه زعفران دمکرده و نمک  روی مرغ می ریزیم. زیر شعله رو کم می کنیم تا آروم در زمان 45 دقیقه تا یک ساعت مرغ  بپزه.بعد از اینکه مرغ پخت  .مرغ را با کمی روغن  سرخ میکنیم.

 

3:تو یه قابلمه یک پیمانه آب می ریزیم و شکرو بهش اضافه می کنیم. قابلمه رو روی شعله کم میذاریم. صبر می کنیم تا آب 5 دقیقه بجوشه.(سه بار خلال پوست پرتقال را می جوشانیم و آبکش می کنیم تا تلخیشون از بین بره وبه  شربت اضافه می کنیم).با 5 دقیقه جوشیدن تو شربت خلال شیرین می شه. خلال بادام و خلال پسته را به خلال پوست پرتقال اضافه می کنیم.

 

4: قابلمه بزرگ  رو تا نصفش از آب پر می کنیم و روی گاز میذاریم. منتظر میشیم تا آبش بجوشه. بهش یکم نمک می زنیم. آب برنجی رو که خیس کرده بودیم رو خالی می کنیم. برنج رو تو قابلمه ای آبش در حال جوشیدنه می ریزیم. وقتی که برنج تا حدودی نرم شده آبکش می کنیم و یکم آب سرد روش بریزیم.

5:نصف فنجان آب جوش توی یه ظرف می ریزیم و بهش یکم زعفران اضافه می کنیم. یک پیمانه شربت شکر و 6 قاشق روغن به مواد اضافه می کنیم و هم می زنیم. مواد رو کنار میذاریم.(برای روی برنج )

کمی روغن کف قابلمه  می ریزیم و نصف برنج رو به قابلمه اضافه می کنیم. مرغ سرخ شده رو روی برنج می چینیم. نصف مخلوط خلال ها رو از شربت برمی داریم و با قاشق روی مرغ می پاشیم.بقیه برنج را  در قابلمه می ریزیم. برنج رو با قاشق تو مرکز جمع می کنیم تا مثل قله بشه.  شعله گاز را روی متوسط قرار میدیم و روش شعله پخش کن گذاشته  و قابلمه را روی شعله پخش کن قرار میدهیم.ومخلوط زعفران وشکر و روغن را روی برنج می ریزیم و در قابلمه را بسته شعله رو کم می کنیم و 40 تا 45  دقیقه صبر می کنیم تا برنج دم بکشه.

بعد از اینکه شکر پلو آماده شد؛ مرغ رو روی دیس می چینیم و پلو رو روی اون میدیم. روی پلو رو با باقی مانده ی خلال پوست پرتقال و پسته و بادام تزئین می کنیم.

می توانیداز  مرغ لای برنج استفاده نکنید برنج را دم کنید و با خورشت قیمه سرو کنید  .

نوش جان

طرز تهیه کیک خرماو گردو؛کیک مقوی و خوشمزه

کوفته هلوی شیرازی ملس و خوشمزه +دستور پخت

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا