عوامل مهمی که در انقلاب جمهوری اسلامی ایران ترور شده اند

سه‌شنبه 14 مرداد 1399 چهره ها
سپهبدهای شهید ایران

سپهبدهای شهید ایران:

 

ملت ایران از ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی همواره با توطئه دشمنانی مواجه بوده که در این مسیر سه سرلشکر ایرانی به شهادت رسیدند و به درجه سپهبدی ارتقا یافتند.با مجله دایان همراه ما باشید با این سه شهید بزرگوار بیشتر آشنا شوید

شهید سپهبد محمدولی قرنی (زمان شهادت:سوم اردیبهشت 1358)

نخستین فرد بعد از انقلاب اسلامی که بعد از شهادت درجه سپهبدی کسب کرد؛ شهید قرنی بود.

محمدولی قرنی در سال ۱۲۹۲ در تهران به دنیا آمد

محمد ولی قرنی نخستین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران از ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ تا ۷ فروردین ۱۳۵۸ بود.

پس از پیروزی انقلاب، بلافاصله، یعنی روز 23 بهمن، سرلشکر قرنی، ضمن اعاده به ارتش با درجه سرلشکری به عنوان رئیس ستاد ارتش انقلاب، با حکم امام خمینی (ره) منصوب شد.
ترور شهید سرلشکر محمدولی قرنی به گروهک تروریستی فرقان نسبت داده شده و این گروهک نیز مسئولیت این جنایت بزرگ را به گردن گرفته است.
روز سوم اردیبهشت 1358، ساعت 11 سرلشکر محمد ولی قرنی که در منزل شخصی‌اش به سر می‌برد، به هنگام مراجعه به حیاط منزل، از بیرون ساختمان (احتمالاً از ساختمان‌های روبه‌رو) مورد هدف قرار گرفت
مقبره او در قم در حرم حضرت معصومه است. او از نخستین قربانیان پس از پیروزی انقلاب است. در تهران و چند شهر دیگر خیابانی به نام او کرده‌اند.
سرلشکر قرنی

سرلشکر قرنی

************************************************************

شهید سپهبد علی صیاد شیرازی( زمان شهادت: ۲۱ فروردین ۱۳۷۸)

سپهبد علی صیاد شیرازی، فرمانده شهید نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی دومین سپه‌سالار انقلاب بود که به دست عوامل گروهک منافقین شربت شهادت نوشید.

علی صیاد شیرازی در سال ۱۳۲۳ درشهرستان درگز از توابع استان خراسان رضوی متولد شد

علی صیاد شیرازی  فرماندهِ اسبق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و عضو شورای عالی دفاع ملی بوده‌است

علی صیاد شیرازی از فرماندهان جنگ ایران و عراق بود. او، پس از ۳۲ سال خدمت در یگان‌های مختلف نیروی زمینی ارتش، در تهران و مقابلِ درِ منزلش، به دست اعضای سازمان مجاهدین خلق ترور شد.

یاد شیرازی در بامداد ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ به وسیله عوامل مسلح سازمان مجاهدین خلق در پوشش رفتگر، مقابل درب منزل مسکونی‌اش واقع در تهران و در برابر دیدگان فرزندش ترور شد. طبق گزارشی از خبرگزاری ایسنا، زهره قائمی، به عنوان مسئول عملیات ترور صیاد شیرازی معرفی شد.

علی صیاد شیرازی

************************************************************

شهید سپهبد پاسدار قاسم سلیمانی(زمان شهادت: ۱۳ دی ۱۳۹۸ )

سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران سومین سپهسالار شهیدی است که هدف ترور دشمنان این ملت قرار گرفت.

قاسم سلیمانی در سال ۱۳۳۵ در روستای قنات ملک که روستایی کوهستانی واقع در شهرستان رابر، از توابع کرمان زاده شد. او اصالتی لر داشت.

قاسم سلیمانی  فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بود. او در طول جنگ ایران و عراق و پس از آن تا سال ۱۳۷۶، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان بود. سپس، از سال ۱۳۷۶ تا زمان مرگ به‌عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کرد.

از جمله نقاط درخشان فرماندهی سردار سلیمانی بر نیروی قدس، تقویت حزب‌الله لبنان و گروه‌های مبارز فلسطینی بود که نمود عینی آن را در نبردهای متعددی ازجمله جنگ ۳۳روزه حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی و پیروزی مبارزان فلسطینی در جنگ ۲۲ روزه غزه علیه ارتش مجهز اسرائیل دیدیم. سردار سپهبد شهید سلیمانی در واقع توانسته بود استراتژی جمهوری اسلامی یعنی کمک به گروه های مبارز علیه اسرائیل را به خوبی دنبال کرده و هر روز در این مسیر گام‌های دیگری بردارد.

فاسم سلیمانی در حملهٔ پهباد آمریکایی به فرودگاه بغداد در بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ ترور شد.در این حمله ابومهدی المهندس از فرماندهان گروه شبه‌نظامی عراقی حشد شعبی به‌همراه ۱۰ تن دیگر کشته شدند.

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که دستور این حملهٔ هوایی را دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری و فرماندهٔ کل قوای این کشور صادر کرده‌است.

قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی

ماه‌چهره خلیلی

ماه چهره خلیلی بازیگر سینما درگذشت

اعلام نامزدهای جوایز «امی ۲۰۲۰

معرفی نامزدهای جوایز «امی ۲۰۲۰»در یک برنامه زنده اینترنتی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا