سوغات استان لرستان

دوشنبه 16 اسفند 1400 جاذبه های گردشگری
سوغات استان لرستان

 

استان لرستان، یکی از استان های غربی و حدودا سردسیر کشور زیبایمان ایران است که وسعتی حدود ۲۸۵۵۹ کیلومتر مربع دارد.این استان، از شمال به استان‌های مرکزی و همدان؛ از جنوب به استان خوزستان؛ از شرق به استان اصفهان و از غرب به استان‌های کرمانشاه و ایلام محدود است.اشترانکوه با چهار هزار و پنجاه متر ارتفاع بلندترین نقطه استان لرستان است.

پست‌ترین نقطه آن در جنوبی‌ترین ناحیه استان واقع شده و حدود 500 متر از سطح دریای آزاد ارتفاع دارد. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال1375 استان لرستان دارای 9 شهرستان، 10 شهر، 20 بخش، 81 دهستان و 2842 آبادی دارای سکنه بوده و مرکز آن شهر خرم‌آباد است. شهرستان‌های استان عبارتند از: خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز، دورود، ازنا، کوهدشت، دلفان، سلسله و پل‌دختر است.

سوغات استان لرستان

سوغات استان لرستان

سوغات لرستان را می‌توان ترکیبی از صنایع دستی و خوراکی های خاص منطقه دانست. که در ادامه هر دو را به تفکیک به شما معرفی می‌کنیم.
سوغات استان لرستان

سوغات استان لرستان

لرستان در حال حاضر دارای مرغوبترین عسل کشور، به دلیل داشتن طبیعت بکر و مراتع انبوه است. خرید و فروش عسل در این استان بصورت عمده و جزیی صورت می گیرد. این محصول سوغات لرستان به شمار می آید و دارای خاصیت درمانی می باشد.

از خواص بی‌شمار عسل می‌توان به وجود مواد ارزشمند حیاتی اعم از مواد آلی، مواد معدنی، قندهای طبیعی و انواع ویتامین اشاره کرد . که به نسبت های متفاوت در آن دیده می شوند. عسل دارای مقدار کمی روی، مس و ید نیز می باشد.


سوغات استان لرستان

سوغات استان لرستان

مردم بروجرد در پخت سمنو مهارت خاصی دارند و به‌جرئت می‌توان گفت که این سمنو باکیفیت‌ترین سمنوی ایران است. معمولاً در اواخر سال زنان بروجردی اقدام به پخت سمنو می‌کنند. از جلوی خانه‌ها که بگذرید عطر آن هوش از سرتان خواهد برد. اگر به پخت سمنو نرسیدید در فروردین‌ماه هم می‌توانید سمنو بروجردی را از مغازه‌ها خریداری کرده و به عنوان سوغات لرستان به عزیزانتان تقدیم کنید.


سوغات استان لرستان

سوغات استان لرستان

حلوا ارده بروجرد یکی دیگر از معروف ترین سوغاتی های این استان است. حلوا در استان لرستان به دلیل پر طرفدار بودن انواع گوناگونی دارد که می توان به آنها اشاره کرد : حلوا ارده، حلوا شکری، حلوا ارده شیره، حلوا مغزدار و … . اردکان حلوا ارده بسیار غنی و خوشمزه ای دارد که اگر به اردکان سری زدید حتما حتما از این حلوا ارده خریداری کنید.


4. آش ترخینه

سوغات استان لرستان

سوغات استان لرستان

ترخینه ماده ای است که از ترکیب بلغور گندم و جو در دوغ حاصل می شود. برای تهیه ی آن، به مدت چند ساعت بلغور را در دوغ می جوشانند تا بپزد و ترکیبی خمیری به دست آید. این ترکیب را به صورت گلوله در می آورند و پس از خشک شدن در زیر آفتاب آماده ی عرضه به بازار می نمایند. از ترکیب تکه های خشک ترخینه با حبوبات و سبزی های معطر ، آش بسیار لذیذی تهیه می شود که آش ترخینه نامیده می‌شود.

5. روغن حیوانی

علت مرغوبیت روغن لرستان را باید در چراگاه های پهناور و سرسبز لرستان دانست که ظرفیت خوبی را برای دامداران و کشاورزان فراهم می کند. دام های عشایر، از مراتع، چمنزار، کوه های انباشته از پوش جنگلی و گونه های گیاهی تغذیه می کنند و فرآورده های بدست آمده از آن ها نیز کیفیت بالایی دارد.

صنایع دستی لرستان

سوغات استان لرستان

سوغات استان لرستان

همچنین صنعت ورشو سازی به عنوان یک هویت برای شهر بروجرد محسوب می شود هنرمندان دیار بروجرد، با استفاده از فن چکش کاری و خم کاری با استفاده از دستگاههای ساده و همچنین نیروی بازوی خود، به خلق آثار فلزی بسیار زییایی از ورقهای ورشویی می‌پرداختند که از جمله می‌توان به ظروف غذا خوری، سماور، سینی، قندان، چایدان، گلاب پاش و … اشاره کرد.


سوغات استان لرستان

سوغات استان لرستان

گيوه‌ نام یکی از پاپوش های سنتی کشورمان است که بسیار سبک و بادوام بوده و در بسیاری از مناطق روستایی و شهری تولید می گردد. برای ساخت گیوه از نخ قالی و نخ ابریشم و ضایعات چرم استفاده می کنند.


سوغات استان لرستان

سوغات استان لرستان

رايج ترين اين توليدات عبارتند از : از كلاه نمدي، تن پوش‌هاي نمدی (كپنك) ، گردله (زيرزين اسب) انواع زيراندازها با نقوش و اندازه‌هاي مختلف .نمد مالی یكی از قدیمی ترین صنایع دستی این دیار است. در گذشته های نه چندان دور در اغلب شهرهای لرستان كارگاه های نمد مالی دایر بوده به گونه ای كه در بروجرد و خرم آباد راسته بازارهایی به نمد مالی اختصاص داشته است.

نمد مال‌ها با استفاده از پشم بره كه به گویش محلی برگه (برگن) نامیده می شود ، بخشی از نیازهای عشایر و روستاییان را تامین می كنند . نمد مال ها با استفاده از پشم بره كه به گويش محلي برگه (برگن) ناميده مي شود، بخشي از نيازهاي عشاير و روستاييان را تامين مي‌كنند .


4. گلونی ، روسری مخصوص لرستان
سوغات استان لرستان

سوغات استان لرستان

گلونی همان روسری و پوششی 3000 ساله است که زنان لرستان به سر می‌کنند. گلونی در رنگ‌های مختلف و کیفیت‌های متفاوت را می‌توانید از بازارهای سنتی تمام شهرهای استان تهیه کرد.

این پوشش که شاید هنوز بتوان آن را بر سر زنان سالمند این سرزمین مشاهده کرد، همچون دیگر پوشش‌های ایرانی در سراشیبی فراموشی قرار گرفته بود، که از 2 سال پیش و به همت برخی از زنان فعال در عرصه اجتماعی خرم‌آباد، برنامه‌ای برای احیا و گسترش استفاده از آن طراحی شد و از همان زمان، هرساله جشنواره‌ای برای معرفی، پاسداشت و ترویج آن، با حمایت میراث فرهنگی لرستان در 26 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

 


چطور و چه وقت به لرستان سفر کنیم؟

 

سوغات استان لرستان

سوغات استان لرستان

لرستان در دامنه ی کوه های زاگرس قرار دارد از همین رو این استان را میتوانیم جز استان های سردسیر کشور قرار دهیم، البته تابستان این استان بخصوص در بخش جنوبی بسیار گرم و طاقت فرسا است. بنابر این طبق گفته مردمان محلی، بهترین فصل برای سفر به این استان بهار است. در این فصل می‌توانید از زیبایی های شگفت انگیز و طبیعت وحشی این استان لذت ببرید.

مسیرهای دسترسی به استان حدودا مناسب است زیرا لرستان در مسیر کریدور اصلی شمال به جنوب کشور قرار دارد.از طریق هواپیما از شهرهای تهران و مشهد، از طریق راه‌آهن به مقصد دورود، از طریق اتوبوس از اکثر شهرهای بزرگ (مثل تهران، اصفهان،اهواز، مشهد و …) یا با وسیله‌ی نقلیه‌ی شخصی. اما اگر قصد بازدید از جاذبه‌های طبیعی لرستان را دارید، بهترین گزینه برای شما استفاده از وسیله‌ی نقلیه‌ی شخصی است.

 

جاذبه های گردشگری بافق یزد

جاذبه های گردشگری بافق یزد

آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا