طرز پخت سبزی پلو با مرغ 

چهارشنبه 9 آبان 1397 آشپزی
طرز پخت سبزی پلو با مرغ 

سبزی پلو یکی از غذا‌های سنتی و لذیذ ایرانی است که آن را با ماهی، گوشت ماهیچه و کوکو سبزی میل می‌کنند، اما می‌توان سبزی پلو با مرغ را نیز تهیه کنید و از طعم جدید و خوشمزه آن لذت ببرید.

 

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه سبزی پلو با مرغ

به منظور تهیه این غذا برای شش الی هشت نفر، به یک و نیم الی دو ساعت زمان و مواد اولیه‌ای که در جدول زیر ملاحظه می‌کنید، نیاز خواهید داشت.

مواد لازم
برنجیک کیلوگرم
سبزی پلویک و نیم الی دو کیلوگرم
مرغیک کیلوگرم
زعفران دم کردهدو قاشق غذاخوری
پیازیک عدد
نمک، زردچوبه، فلفل و روغنبه میزان لازم

 

چند نکته:

  • برنج را از چند ساعت قبل خیس کنید. همانطور که می‌دانید برای خیس کردن برنج باید مقداری نمک نیز به آن اضافه کنید.
  • سبزی پلو شامل تره، جعفری، شوید، گشنیز و کمی شنبلیله می‌شود.

 

 

طرز تهیه سبزی پلو با مرغ

  1. سبزی را پاک کرده و به دقت بشویید. سپس در آبکش بریزید و صبر کنید تا آب اضافی آن کاملا گرفته شود.
  2. مرغ را بشویید و به قطعات کوچک خرد کنید و سپس بپزید. برای این منظور مقداری آب و مرغ را در یک قابلمه قرار داده و روی حرارت بگذارید. پس از 15 دقیقه، آن را در آبکش بریزید تا آب مرغ برود. به این ترتیب بوی نامطبوع مرغ از بین می‌رود و در نهایت فقط بوی ادویه‌های به کار رفته به مشام می‌رسد. سپس مرغ را مجددا در قابلمه قرار داده و پیاز خرد شده، زردچوبه و فلفل نیز به آن اضافه کنید. زمانی که مرغ آماده شد، کمی نمک و زعفران اضافه کنید. آب مرغ را از صافی رد نمایید و به عنوان سوپ کنار غذا سرو کنید. نمک را نباید از ابتدا اضافه کنید زیرا باعث سفت شدن گوشت مرغ خواهد شد.
  3. سبزی را خرد کنید.
  4. برنج را آبکش کنید، ته یک قابلمه با اندازه مناسب را چرب کنید و مقداری نان قرار دهید و کمی برنج بریزید، سپس مقداری سبزی خرد شده و به همین ترتیب پیش بروید. تکه‌های مرغ را نیز وسط برنج قرار دهید. برنج را باید به حالت مخروط در قابلمه بریزید.
  5. یک دم کنی را روی قابلمه قرار دهید و درب آن را نیز بگذارید.
  6. سپس روی حرارت ملایم شعله قرار دهید و پس از ۱۰ دقیقه زیر آن شعله پخش کن بگذارید.
  7. زمانی که برنج دم کشید، مقداری روی آن روغن اضافه کنید و پس از دو الی سه دقیقه زیر برنج را خاموش کنید. روغن پس از گرم شدن به سمت ته قابلمه سرازیر می‌شود، بنابراین پس از اضافه کردن روغن ظرف مدت کوتاهی باید آن را از روی حرارت بردارید تا چربی آن در برنج بماند.
  8. زمانی که برنج دم کشید، مقداری از آن را بردارید و با زعفران دم شده مخلوط کنید. سپس مابقی برنج را در دیس بکشید و مرغ‌ها را دور آن قرار دهید. در انتها برنج زعفرانی را نیز روی برنج بریزید.

سبزی پلو با مرغ آماده است و می‌توانید آن را سرو کنید. در کنار آن نیز می‌توانید از ترشی استفاده نمایید. سوپ را نیز همراه با غذا سرو کنید.

سبزی پلو با مرغ

 

چند نکته:

  • توجه داشته باشید که باید برنج را مقداری زنده بردارید، زیرا سبزی هنگام طبخ مقداری آب پس می‌دهد و اگر برنج مقداری زنده نباشد، وا می‌رود.
  • در صورت تمایل می‌توانید زمانی که برنج را در آبجوش ریخته‌اید و مغز آن از خامی درآمد، سبزی را اضافه کنید و سریع از روی حرارت بردارید و در آبکش بریزید.
  • شیوه دیگری نیز برای تهیه سبزی پلو با مرغ نیز وجود دارد. می‌توانید سبزی پلو را آماده کنید و هنگام سرو مرغ‌ها را کنار آن سرو نمایید، در این صورت کمی رب گوجه فرنگی به مرغ اضافه کنید.
  • سوپ مرغ به لطف زغفران و زردچوبه‌ای که به آن اضافه کرده‌اید، از رنگ و عطر خوبی برخوردار است، اما در صورت تمایل می‌توانید پس از آنکه مرغ و پیاز را از سوپ جدا کردید مقداری رب گوجه فرنگی به سوپ اضافه کنید و چند دقیقه روی حرارت قرار دهید.
  • قرار دادن برنج زعفرانی روی این غذا، برای زیباتر شدن ظاهر آن است. بنابراین در صورت تمایل می‌توانید آن را حذف کنید.
طرز تهیه سبزی پلو
منبع:ستاره
دستور تهیه کله جوش

دستورپخت کله جوش

نحوه پخت مرغ سوخاری پفکی

نحوه پخت مرغ سوخاری پفکی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا