خمیر مارزیپان (خمیر بادام )چیست ؟ چه کاربردی دارد

دوشنبه 3 شهریور 1399 آشپزی

خمیر مارزیپان  چیست؟

خمیر مارزیپان  یکی از اجزای اصلی شیرینی‌پزی ایتالیایی و آلمانی است اما جالب است بدانید که ریشه این نوع خمیر تزیینی – خوراکی در آسیاست. آنچنان که گفته می‌شود، در سال 850، دانشمند ایرانی به نام رازی، خواص فوق‌العاده بادام و خمیر بادام را کشف نمود و برای اولین بار، خمیر بادام را تهیه کرد. پس از جنگ‌های صلیبی و وقتی صلیبیون از شرق به اروپا بازگشتند، این خمیر خوش‌طعم را با خود به اروپا آوردند. در ابتدا به دلیل گران‌بودن خمیر بادام، تنها پادشاه و خانواده‌های سرشناس و ثروتمند می‌توانستند از آن استفاده نمایند تا این‌که در قرن 19، شکر از چغندر قند استخراج شد و با خمیر بادام ترکیب شده و قیمت آن را کاهش داد. به این ترتیب، خمیر بادام شکری به طور گسترده در اختیار عموم قرار گرفت .از این خمیر میشه استفاده های مختلفی توی کیک و شیرینی داشت.شیرینی این خمیر نسبت به فوندانت کمتره و راحت میشه باهاش کار کرد و به خاطر داشتن بادام طعمشم خوبه.

خمیر مارزیپان

مواد لازم برای تهیه خمیر مارزیپان

  • سفیده تخم مرغ (بزرگ) 1عدد
  • شکر 200گرم
  • پودر قند به میزان لازم
  • گلاب 2قاشق غذاخوری
  • پودر بادام 400گرم

خمیر مارزیپان

طرز تهیه خمیر مارزیپان

■ اول شروع کنید پوست بادام ها رو جدا کنید و حواستون باشه که این میزان بادام بدون پوست هست یعنی بعد از جدا کردن پوست بادام اون رو وزن کنید و مطمئن بشید 400گرم بادام بدون پوست دارید.

■ برای جدا کردن پوست بادام اول مقداری آب و کمی گلاب رو روی حرارت بذارید و صبر کنید به جوش بیاد.بعد بادام رو بهش اضافه کنید و 3 دقیقه بذارید روی حرارت بجوشه و بعد برش دارید.سعی کنید زمان بیشتر از این نشه .

■ بعد از اینکه بادام ها جوشید اون رو از روی حرارت بردارید و داخل آبکش بریزید و بلافاصله اونها رو با اب خیلی سرد بشورید(حتما با آب سرد بشویید ) و بعد صبر کنید تا اب اضافی اونها خارج بشه.و با فشار خیلی کم پوست بادام جدا میشود.

 

خمیر مارزیپان

■ بادام های پوست کنده شده رو روی یک دستمال بریزین تا اون مقدار کمی آب که دارن هم خشک بشه .بادام باید کامل خشک بشه.میتونید اون رو روی بخاری یا شوفاژ هم بذارید تا زودتر خشک بشه.

■ بعد از خشک شدن بادام ها اونها رو آسیاب کرده و از الک رد کنین تا پودر ریزی داشته باشین و خمیر یکدست تری به دست بیارین. در صورتیکه موقع آسیاب کردن بادام هاتون زیادی روغن انداخت و یا کمی خیس بود برای اینکه چسبندگیش رو کمتر کنین مقدار خیلی کمی بهش پودر قند اضافه کنید.

■  برای تهیه خمیر ابتدا مخلوط آب، شکر و گلاب رو روی حرارت قرار بدین تا بجوشه خیلی نباید شربتتون بجوشه و غلیظ بشه! ما نیاز به یک شربت رقیق داریم  حالا شربت رو از روی حرارت بردارین و وقتی کمی سرد شد پودر بادام رو بهش اضافه کنین و خوب هم بزنین.

■  وقتی خوب مخلوط شد سفیده تخم مرغ رو بهش اضافه کنید و خوب مخلوط کنین،حالا مجددا ظرف رو روی حرارت قرار بدین و دو سه دقیقه مرتب هم بزنید تا سفیده تخم مرغ بپزه و خام نمونه و در عین حال خمیرتون نسوزه!

خمیر مارزیپان

■ خمیر توی این مرحله شدیدا چسبنده هست! بذارین کمی خنک بشه در حدی که حرارتش دستتون رو نسوزونه. توی یک سینی پودر قند بریزین و خمیر رو روی پودر قند ها قرار بدین.روش مجددا پودر قند بریزین و دست خودتون رو هم با پودر قند آغشته کنین و شروع به ورز دادن خمیر بکنین همینطور که خمیر رو ورز میدین کم کم پودر قند هم اضافه کنین، پودر قند جذب خمیر میشه و چسبندگی خمیر کم میشه! این کار رو تا جایی ادامه بدین که دیگه خمیر به دستتون نچسبه.

■ خمیرتون آماده هست، اون رو داخل کیسه فریزر قرار بدین و داخل یخچال نگهداری کنین چون در مجاورت هوا خیلی زود خشک میشه. اگر میخواین برای مدت طولانی نگهش دارین می تونین داخل فریزر هم قرار بدین.

■ خمیر رو میشه با رنگ های خوراکی رنگ کنین و برای مصارف مختلف استفاده کنین.

 

سس کچاپ خوشمزه خانگی +طرز تهیه

کرم خوراکی تارتار و کاربرد آن در شیرینی پزی

کرم خوراکی تارتار و کاربرد آن در شیرینی پزی و مزایای مصرف آن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا