جزیره هرمز خلیج فارس

شنبه 21 اسفند 1400 جاذبه های گردشگری
جزیره هرمز خلیج فارس

جزیره هرمز خلیج فارس

جزیره هرمز جزیره‌ای بیضی‌شکل و گنبدی نمکی به مساحت ۴۲ کیلومتر مربع در ورودی خلیج فارس و در ۸ کیلومتری بندرعباس است. جزیره هرمز را به علت موقعیت جغرافیایی آن و مجاورت با تنگه هرمز، کلید خلیج فارس می‌دانند.جزیره هرمز در آب‌های نیلگون خلیج فارس و استان هرمزگان واقع شده است. فاصله این جزیره شگفت انگیز تا بندرعباس با قایق تندرو حدود ۴۰ دقیقه در شرایط خوب هوایی و از جزیره قشم حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.رفتن به جزیره هرمز از چند جهت بسیار اهمیت دارد و منحصر به فرد است، اول اینکه این جزیره تا حد بسیار زیادی بکر مانده  حال هوای عجیب و بومی خود را حفظ کرده‌ است.

 

جزیره هرمز خلیج فارس

جزیره هرمز خلیج فارس

 

ساحل درخشان هرمز در شب

پلانگتون های شب تاب جزیره هرمز که در تاریکی مطلق و بدور از نور ماه در قسمتهایی از جزیره و در زمانهایی خاص ، همانند کرم شب تاب از خود نور افشانی می کنند. فیتوپلانکتون‌ها موجودات بسیار ریزی هستند که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند اما اگر تعداد بسیار زیادی از آن‌ها در آب تجمع داشته باشند ممکن است رنگ آب را سبز می کنند و در شب بر اثر ضربه برخورد موج ها با ساحل و یا پرتاب سنگ به داخل آب واکنش نشان داده و ماننده شبرنگ در تاریکی نمایان می شوند.
جزیره هرمز خلیج فارس

جزیره هرمز خلیج فارس

ساحل سرخ و خاک خوراکی جزیره هرمز

اما مساله مهمتر خاک عجیب  این جزیره است. قسمت اعظم این جزیره را گنبدهای نمکی تشکیل می‌دهد و در بخش‌های جنوبی سنگ نمک و سنگ‌های دیگر به شکل بلورهای عظیم وجود دارد. تنوع بالای سنگ‌ها و کانی‌های جزیره،  گردشگران را با رنگ‌های شگفت انگیز در هرمز روبرو می‌کند.

کوه‌های زرد و نارنجی و از همه جالب‌تر گِلَک که خاک سرخ خوراکی است و به عنوان ادویه استفاده می‌شود دلیل بسیاری از گردشگران برای سفر به جزیر هرمز است.هرمز را جزیره کوچک خلیج فارس می‌نامند.

این جزیره مکانی است پر از رنگ‌های مختلف همراه با آب با یک فرهنگ کاملا متفاوت به گونه‌ای که هنگام ورود به آن انگار وارد یک سیاره‌ای دیگر شده‌اید. به جرات می‌توان گفت جزیره هرمز جزیره رنگ‌ها و شگفتی‌ها می‌باشد که از دل دریا بیرون زده است.

این جزیره دیدنی‌های زیادی از خاک‌های رنگی تا معماری عجیب را دارا می‌باشد که هر گوشه آن یک داستانی شگفت انگیز برای شنیدن و طرحی برای دیدن را دارد. جالب است بدانید که خاک هرمز را می‌توان در هفتاد رنگ دید. خاک خوراکی جزیره هرمز یکی از شگفتی های این جزیره می باشد. این منطقه فقط یک جزیره نیست می‌توان گفت سرزمین شگفتی‌ها است. هر آنچه باید درباره جزیره هرمز بدانید در این مقاله آمده است.

جزیره هرمز خلیج فارس

جزیره هرمز خلیج فارس

مطالب جالب درباره جزیره هرمز

هرمز نام بندری معتبر در مصب رود میناب با خلیج فارس بوده‌است. شهر میناب کنونی بر روی خرابه‌های این بندر ساخته شده‌است. هرمز قدیم در اوایل عهد مغول تجارت پر رونقی داشته‌است. با هجوم مغولان در حدود سال ۷۰۰ هجری، مردم شهر هرمز ابتدا به جزیره قشم و سپس به جزیره هرمز که در آن زمان زرون (معرب آن جرون که بعدها نام بندری در محل بندرعباس کنونی شد و به تلفظ بندر گمبرون خوانده شد) نام داشت کوچ نمودند و شهری در آن بنا کردند و نام آن را به یاد شهر قدیم خود هرمز گزاردند.

عظمت جزیره هرمز به قدری شد که دو قرن بعد و تا زمانی که توسط پرتغالی‌ها اشغال شد مرکز ولایات خلیج فارس از جمله بحرین بوده‌است.شاه عباس در سال ۱۶۲۲ میلادی جزیره هرمز و سواحل جنوبی ایران در خلیج فارس را از اشغال پرتغالی‌ها خارج ساخت و شهرهای هرمز و گمبرون را تخریب نمود و بندر عباس فعلی را بر خرابه‌های گمبرون استوار کرد.

هرمز امروز به هیچ عنوان رونق گذشته را ندارد.تا قرن 14 میلادی به جمعیت 7000نفر این جزیره لارون می‌گفتند و هرمز به عنوان یک شهر تجاری در کنار رودخانه میناب شناخته شده بود. جالب است بدانید که زمانیکه مغولان به ایران حمله کردند یعنی 700 سال پیش جزیره هرمز یک شهر در دهانه رود میناب بوده است.

بعد از حمله مغول‌ها پانزدهمین امیر هرمز با بسیاری از مردم شهر آواره شدند که اول به جزیره کیش بعد به لارون نقل مکان ‌کردند.  مردم از آنجا اول به قشم سپس به بندرعباس مهاجرت کردند. سپس یک شهر کوچک را به نام هرمز برپا کردند.

ابتدا به آن هرموز یا خورموز می‌گفتند اما در گذر زمان نام آن به هرمز تغییر پیدا کرد. هرمز خیلی سریع به یک مرکز بازرگانی تبدیل شد و مهاجران زیادی از هرمزگان و حتی هند و آفریقا به آن مهاجرت می‌کردند. سپس این جزیره توسط پرتغالی‌ها اشغال شد.

 مساحت جزیره هرمز ۴۲ کیلومتر مربع است.همین موقعیت است که جزیره هرمز قشم را در طول تاریخ، از نظر موقعیت جغرافیایی و بازرگانی از اهمیت خاصی برخوردار ساخته‌است. کوه‌های رنگارنگ، صخره‌های شکل‌گرفته در طول‌ها میلیون‌ها سال فرسایش زمین، سنگ‌های باشکوه نمکی و زیباتر از همه، خاک سرخ؛ این‌ها جاذبه‌های تماشایی جزیره‌ هرمز می‌باشد، از همین روی سفر به جزیره هرمز مخصوصاً در فصول سرد سال می‌تواند بهترین انتخاب برای سفری لذتبخش و رویایی باشد.

در لیست قشم گردی خود حتما جزیره هرمز را قرار دهید. این جزیره با زیبایی های خود شما را شگفت زده می کند.

 

دروازه بهشت چین

دروازه بهشت چین

پارک ملی هوخه فیلووه هلند

پارک ملی هوخه فیلووه هلند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا