جاذبه های گردشگری مراکش

چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401 جاذبه های گردشگری
جاذبه های گردشگری مراکش

جاذبه های گردشگری مراکش

مراکش تمدن‌های باستانی متفاوتی را در دل خود جای داده. است و می‌توانید سبک‌های مختلفی از معماری را در جای‌جای آن ببینید. در سفر به این کشور، هم بیشتر با فرهنگ و تمدن اسلامی آشنا می‌شوید و هم رگه‌هایی از فرهنگ و معماری یونان باستان شما را شگفت‌زده خواهد کرد. مراکش همچنین کشور رنگ‌هاست. محال است رنگ آبی روستاها، رنگ طلایی صحراها و ادویه‌های رنگین‌کمانی‌ را ببینید و مغلوب این همه زیبایی نشوید.

منطقه قدیمی شهر مدینه (Medina)

منطقه هزارتوی مدینه (منطقه تاریخی شهر) شاید مهم‌ترین جاذبه شهر مراکش باشد. هرچند این شهر بافت مدرن هم دارد، اما بخش قدیمی آن با کوچه‌پس‌کوچه‌ها باریک، سقف‌های کوتاه، ازدحام جمعیت، صداهای فروشندگان و مشتریان که هر گوشه با هم چانه می‌زنند، بازارهای رنگارنگ و… حس‌وحال دیگری دارد. شما در این قسمت از بافت شهری، می‌توانید در کوچه‌های پرپیچ‌‌وخم و شلوغ قدم بزنید، از صنایع‌دستی دیدن کنید، برای دوستان و خانواده خود سوغاتی بخرید و البته در رایحه دلپذیر عطر و ادویه غرق شوید.

جاهای دیدنی مراکش

منطقه قدیمی شهر مدینه (Medina)

 مسجد حسن‌الثانی (Hassan II Mosque)

مسجد حسن‌الثانی، بزرگ‌ترین مسجد مراکش و هفتمین مسجد باشکوه و بزرگ در سرتاسر دنیاست که در شهر کازابلانکا واقع شده است. دلیل دیگر شهرت این مسجد، مناره‌های بلند آن است که با ارتفاع 200 تا 210 متر بلندترین مناره‌های جهان هستند. از دیگر شگفتی‌های این مسجد آن است که بخشی از آن روی اقیانوس بنا شده است. از حسن ثانی، شاه مراکش، که دستور ساخت این مسجد را در اواسط دهه 1980 داده بود نقل است که: «آرزو دارم بنایی با عظمت ساخته شود تا همیشه ماندگار بماند. دلم می‌خواهد ساختمان این مسجد روی آب ساخته شود، چرا که عرش خدا بر آب نیز قرار دارد.»

بخشی از کف مسجد از شیشه ساخته شده تا افراد بتوانند مستقیما بر آب سجده کنند. البته این بخش تنها برای خانواده سلطنتی است. سقف کشویی برای دیدن آسمان و تجهیز به تکنولوژی‌های پیشرفته برای شکوه بیشتر از دیگر جذابیت‌های این مسجد هستند.

جاهای دیدنی مراکش

 مسجد حسن‌الثانی (Hassan II Mosque)

 روستای شِفشاون (chefchaouen)

روستای شفشاون روستایی است تاریخی و زیبا، واقع بر کرانه ساحل مدیترانه و در جنوب تنگه جبل‌الطارق. شهرت این روستا به دلیل رنگ آبی ساختمان‌ها و خانه‌هایش است. این روستا در سال 1930 به این شکل در آمد و از آن پس، هرکس خانه‌ای در این روستا می‌سازد، باید به رنگ آبی باشد. مردم این روستا اعتقاد دارند رنگ آبی، نمادی از آسمان و بهشت است.

این روستای 35 هزار نفری با آسمان لاجوردی، قدمتی 600 ساله دارد. رعایت این سنت و استفاده از رنگ آبی لاجوردی در ساخت خانه، در، پنجره و… اهمیت بسیار زیادی برای مرد روستای شفشاون دارد، به طوری همه رنگ‌ها سالانه بازسازی و ترمیم می‌شوند. از کازابلانکا تا این روستا از جاهای دیدنی مراکش حدود 6 ساعت راه است.

جاهای دیدنی مراکش

 روستای شِفشاون (chefchaouen)

جاهای دیدنی مراکش و اِرگ چِبی (Erg Chebbi)

این منطقه که در صحرای بزرگ آفریقا واقع شده است، برای ماجراجویان جذابیت خاصی دارد. شن‌سواری، فورویل و شترسواری از تفریحات هیجان‌انگیز برای توریست ها است. هرچند ممکن است افراد زیادی خواهان گردشگری در کویر نباشند، اما فضای مرموز این کویر، شکوه و زیبایی آن، شن‌های روان و… همه‌وهمه باعث شده این کویر یکی از دیدنی‌ترین کویرهای دنیا باشد.

ارگ چبی

جاهای دیدنی مراکش و اِرگ چِبی (Erg Chebbi)

آگادیر (Agadir)

اگر گشت و گذار چند روزه‌ میان جاهای دیدنی مراکش حسابی خسته‌تان کرده و دنبال جایی برای تجدید قوا می‌گردید، شهر آگادیر حتما گزینه‌ای مناسب برای شماست. این شهر، بخاطر سواحل شنی وسیعش شهرت زیادی دارد. مزیت دیگر این سواحل، تمیزی و سکوت عجیب آن است. یکی از نکات جالب و دوست‌داشتنی این شهر، حمام‌های سنتی آن است که شیک‌ترین و لوکس‌ترین آن، حمام آرگان پلاس نام دارد. نیازی به گفتن نیست که اصیل‌ترین نوع روغن آرگان که در سرتاسر دنیا برای سلامت پوست و مو بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، در مراکش تولید می‌شود.

جاهای دیدنی مراکش

آگادیر (Agadir)

غذاهایی که در سفر به مراکش باید امتحان کنید

مگر می‌شود به جایی سفر کرد و طعم غذاهای محلی آن‌ جا را امتحان نکرد؟ بی‌شک یکی از مهم‌ترین اجزای فرهنگ هر منطقه‌، غذاهای آن‌جاست. مراکش نیز از این قاعده مستثنی نیست. مواد اولیه غذاهای محلی این کشور عمدتا متشکل از گوشت، ماهی، مرغ، سبزیجات و البته ادویه‌های گوناگون است. مردم این سرزمین به غذاهای چرب و پر گوشت علاقه بسیار زیادی دارند و اغلب غذاهای آن‌ها حجیم و سنگین است. در سفر به مراکش حتما غذاهایی همچون تاگینه (خوراک گوشت یا مرغ یا ماهی با سبزیجات که در ظرفی سفالی با دربی مخروطی شکل پخته می‌شود)، ماهی چرمولا، کووس کووس، ساردین تند، حریرا، ماکودا، و انواع دیگر غذاها را نوش جان کنید.

البته اگر اهل غذاهای چرب و پر ادویه نیستید، شاید غذاهای مراکشی چندان به مذاقتان خوش نیاید. بنابراین بد نیست پیش از سفر به این کشور رنگ‌ها و عطرها درباره خوراک مراکشی با خودتان کنار بیایید.

جاهای دیدنی مراکش

شهر تاریخی ولیلی (Volubbilis)

شهر تاریخی ولیلی در 33 کیلومتری شهر تاریخی مکناس  (Meknes)قرار گرفته و آثار و ساختمان‌های فراوانی از رم باستان را در دل خود جای داده است. این شهر از قرن 3 پیش از میلاد به عنوان یکی از شهرهای فنیقی‌ها توسعه یافت و سپس به عنوان پایتخت موریتانی شناخته شد. از جاذبه‌های دیدنی ولیلی می‌توان به خانه اورفئوس که یکی از مشاهیر یونان بود، خانه هرکول، خانه چهارفصل، خانه پری دریایی، سرای ستون‌ها و خانه افیب اشاره کرد. این شهر همچنان یکی از کامل‌ترین خرابه‌های به جا مانده از رم باستان محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی مراکش

شهر تاریخی ولیلی (Volubbilis)

 جاهای دیدنی مراکش و فاس البالی (Fes El Bali)

فاس سومین شهر بزرگ مراکش است که همراه رباط، مکناس و شهر مراکش به شهرهای شاهانه معروف‌اند. فاس به سه بخش تقسیم شده است: فاس البالی، فاس‌الجدید، ویل نوول(شهر جدید).

فاس البالی قدیمی ترین قسمت شهر است. دروازه اصلی ورود به این قسمت از شهر «باب ابی الجنود» نام دارد. از دیگر جاذبه‌های این منطقه، مسجد الآندلوس است که به خاطر داشتن مناره‌ای سفید سبز مشهور است. همچنین قدیمی‌ترین دانشگاه جهان که دانشگاه قرویین نام دارد، در سال 859 در این شهر تاسیس شد. سقف سبز رنگ این دانشگاه از نمای بالای شهر فاس، با چشم‌انداز بسیار زیبایی خودنمایی می‌کند. خالی از لطف نیست بدانید موسس این دانشگاه و مسجد دو خواهر به نام‌های فاطمه الفهیری و مریم الفهیری بودند که اواسط قرن نهم به این شهر مهاجرت کرده و تصمیم گرفتند با ارثیه پدری خود، این دو بنای باشکوه را تاسیس کنند.

جاهای دیدنی مراکش

 جاهای دیدنی مراکش و فاس البالی (Fes El Bali)

 شهر طنجه (Tangier)

شهر طنجه در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین مقاصد توریستی و جاهای دیدنی مراکش تبدیل شده است. یکی از میدان‌های معروف این شهر، میدان پتیت سوکو (Petit socco) است که بسیاری از نویسندگان برای نوشتن معروف‌ترین داستان‌هایشان از آن الهام گرفته بودند. از دیگر نکات جالب شهر طنجه، کافه دیترویت است که در دهه 60 میلادی محل تجمع نویسندگان و هنرمندان بسیاری بوده است.

از جاهای دیدنی طنجه می‌توان به کلیسای سنت اندرو، سواحل چشم‌نواز، پارک پردیکاریس، غارهای هرکول و… را نام برد. جاذبه‌های این شهر تاریخی هم طبیعی، هم تاریخی هستند همچنین در کافه‌های این شهر غذاهای مراکش مختلفی عرضه می‌شود که امتحان آن‌ها خالی از لطف نیست.

جاذبه های گردشگری مراکشدره دادِس (Dades Valley)

اگر طرفدار هایکینگ و طبیعت‌گردی هستید، حتما از دره دادس یکی از جاهای دیدنی مراکش دیدن کنید. همچنین بازدید از این منطقه برای تماشای گونه‌های مختلف پرندگان توصیه می‌شود. این دره که به دره تودرا جورج هم شناخته می‌شود، طبیعت بکر، رودخانه‌های پر جوش‌وخروش، دیواره‌های صخره‌ای عظیم و… طبیعت بسیار زیبایی دارد که برای طبیعت‌گردی، پیاده‌روی، عکاسی و… انتخاب بسیار جذابی خواهد بود.

دره دادس

دره دادِس (Dades Valley)بازارها از جاهای دیدنی مراکش

نوبتی هم باشد، نوبت خرید سوغاتی برای خانواده و دوستان است. برای این کار مراکش تا دلتان بخواهد بازار دارد. از جمله چهارسوق (بازار سنتی مراکش)، بازار فرش، بازار پاپوش‌های سنتی، بازار صنایع دستی، بازار ادویه، بازار چرم و بازار عطر و… بازارای معروف مراکش هستند

این بازارها عموما ساختار سنتی با سقف‌های خشتی دارند. مسیر تردد بین دو سمت بازارها هم اغلب باریک است و حرکت افراد را کند می‌کند، اما همه این موارد از دیدنی‌های بازارهای مراکش محسوب می‌شوند. عطر ادویه‌های شرقی کنار رنگ‌های تند فرش‌ها و پارچه‌های رنگارنگ بازار، میوه‌های خشک و خشکبار، صنایع دستی سنتی با طرح‌های مختلف، شیرینی‌های سنتی و کیف و کفش‌های چرم همه‌‌وهمه از بهترین و کالاهایی هستند که در بازارهای مراکش چشمتان را به خود خیره خواهند کرد. به یاد داشته باشید که برای حفاظت از عطرها در برابر اشعه فرابنفش، بهتر است بطری‌‌‌های آبی رنگ بخرید.

جاهای دیدنی مراکش

بازارها از جاهای دیدنی مراکش

مراکش؛ تلفیق سنت و مدرنیته

مراکش با دیدنی‌های مختلف خود یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های گردشگری دنیاست؛ چراکه در فاصله چند دقیقه‌ای از بافت مدرن شهر، دیدنی‌ها و جاذبه‌های سنتی شما را به خود می‌خوانند. در چند کیلومتری بازارهای رنگارنگ و شلوغ آن می‌توانید سواحل آرام و دنجی پیدا کنید که جز صدای آب و هوهوی باد صدایی در آن نیست. این همه تناقض زیبایی‌های مراکش را دوچندان کرده است. بی‌شک در سفر به مراکش قلبتان را جای خواهید گذاشت.

اگر شما هم از این کشور دیدن کرده‌اید، نظرتان را درباره جاهای دیدنی مراکش با مخاطبان دایان درمیان بگذارید.

 

جاذبه های گردشگری مصر

جاذبه های گردشگری مصر

جاذبه های گردشگری مکزیک

جاذبه های گردشگری مکزیک

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا