تنگ براق اقلید

شنبه 21 اسفند 1400 جاذبه های گردشگری
تنگ براق اقلید

تنگ براق اقلید

تنگ براق در مسیر اقلید به آسپاس تنگه‌ ای است به‌نام تنگ براق که رودخانه‌ای پر خروش در آن جریان دارد ،در میان انبوه درختان سر به فلک کشیده چشمه‌های متعدد و رودخانه‌ای خروشان، غارهای زیبا، آبشارها، آبچک‌ها و ستون‌های آهکی مناظر زیبایی را به وجود آورده که چشم هر رهگذر را به خود خیره کرده‌است.

دره‌ای عمیق را تصور کنید که مملو از درختان سرسبز است و رودخانه‌ای از میان آن عبور می‌کند یا آبشارهایی از صخره‌ها پایین می‌ریزد و چشمه‌ای از دل سنگ‌ها می‌‌جوشد. تنگ براق همانند بهشتی می‌ماند که مظهری زمینی پیدا کرده باشد اما متاسفانه کمتر شناخته شده است.

ارتفاع دیواره‌های این دره در برخی نقاط به ۳۰۰ متر می‌رسد. روستای تنگ براق قدمتی طولانی دارند.در این تنگه شاهد رویش گیاهان و تشکیل پاسیوهای طبیعی در دیواره‌ها و شکاف‌ها هستیم. رودخانه پرآبی که در این دره جریان دارد به رود کر می‌ریزد. این رودخانه دیواره کوه را بریده و شکافی با دیواره‌هایی عمودی به پهنای چهل متر و در حدود صد متر بلندی در کوه به وجود آورده‌است. در دیواره صخره سمت جپ تنگ غاری زیبا وجود دارد که منشأ آهکی دارد و آب از سقف آن به صورت قطرات باران به کف غار می‌ریزد. دیواره و کف غار پوشیده از خزه‌است.

تنگ براق یکی از تنگه‌های متعدد استان فارس است که به دلیل کارستی بودن منطقه دارای آب فراوان در میان لایه‌های آهکی ارتفاعات اطراف است. این امر موجب نمناک بودن اغلب بخش‌های دیواره‌ها و سرازیر شدن آب به میان تنگه‌است و محیط زیبا و فرحبخشی را پدیدآورده‌است.  این روستا به دلیل استقرار در ناحیه کوهستانی، چشم‌اندازهای بسیار زیبایی دارد. مزارع سرسبز پیرامون روستا، جنگل‌ها و باغ‌های وسیع به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان فضای دل نشینی برای گردشگران پدیدمی‌آورد.

 

 

تنگ براق اقلید

تنگ براق اقلید

 

وضعیت جغرافیایی:

این روستا از شمال به شهرستان آباده، از جنوب به شهرستان‌های مرودشت و سپیدان، از شرق به شهرستان خرم بید و از غرب به اراضی استان کهگیلویه و بویراحمد محدود می‌شود. این روستا با داشتن مناظری طبیعی، زیبا، بی نظیر و شگفت انگیز و با آثار تاریخی که در نزدیکی آن وجود دارد به یکی از نقاط گردشگری استان فارس تبدیل شده است.

روستای تنگ براق در ۲۰ کیلومتری شهر سده ، ۸۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان اقلید در ۱۹۰ کیلومتری شمال غربی  شیراز در استان فارس است روستای تنگه براق از سطح دریا ۱۹۴۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است.

اگر از استان فارس قصد عزیمت و آغاز سفر را داشته باشید باید خودتان را به اقلید برسانید، آنگاه با طی مسیر هشتاد کیلومتری از اقلید مسیر سده را پیش گرفته و نهایتا با طی بیست کیلومتر از سده خودتان را به روستایی به نام تنگه براق برسانید. اما اگر از یاسوج آهنگ سفر را کوک کرده اید بعد از طی مسیر هفتاد کیلومتری از جاده یاسوج به سپیدان به مقصد مورد نظر خواهید رسید.

تنگ براق اقلید

تنگ براق اقلید

آب و هوای منحصر به فرد و ییلاقی

این تنگه چیزی در حدود دویست سال پیش محل ییلاق عشایری بوده که قصد عزیمت به اقلید را داشتند. اگر در بهار خود را به تنگه براق برسانید بهشت را ملاقات خواهید کرد. اگر در تابستان به تنگه برسید سرسبزی تنگه و خنکای آب روح و جانتان را اسیر خواهد کرد و لذت یک آب تنی تمام و عیار را کسب خواهید کرد، اما اگر در اوایل پاییز خود را به این تنگه برسانید جادویی هزار رنگ قلبتان را فرا گرفته و برای همیشه در جانتان نفوذ می کند.

زمستان در تنگه براق پیچیده در پیچ و خم کوهستان سخت و نفس گیر است. بارش برف فراوان به همراه سرمای فراوان و یخ بستن رودخانه و آبشار دسترسی به تنگه را تقریبا غیرممکن می کند اما اگر به تنگه برسید سرمای هوا نیز در این تنگه بهشت را تفسیر می کند. آب و هوای معتدل بهار و تابستان سبب شده تا تنگه مقصد بسیاری از طبیعت گردان باشد اما هوای سرد پاییز و زمستان تنگه را مقصد عشاق واقعی طبیعت می گرداند.

تنگ براق اقلید

تنگ براق اقلید

 

قدمت تنگ براق

در دره زیبای تنگ براق ، این جایگاه پر سایه با آب گوارا و چشم انداز زیبا سبب شده است تا شاپور  شاه ساسانی در اینجا به استراحت بپردازد، از آن زمان سنگ‌نبشته‌ای باستانی به خط پهلوی ساسانی به یادگار مانده مضمون این کتیبه به معرفی شاپور اول و شرح مهارت وی در تیراندازی می‌پردازد.

این اثر در سال ۱۳۷۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است بافت خود روستا نیز قدیمی بوده و یکی از جذابیت‌های آن به شمار می‌رود. این تنگه از سال ۱۲۴۰ هجری شمسی به وسیلهٔ عسگرخان محمد زمانلو به محل اسکان دائمی تبدیل شده‌است و زبان بیشتر مردم این روستا به دو زبان لری و ترکی بوده و اهالی این روستا مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

ترجمه مطلب سنگ نبشته تنگ براق 

 در قسمت بالای این تنگه برروی کوه کتیبه‌ای به‌خط پهلوی حجاری شده است و در بالای این کتیبه غار زیبایی است که چشمه‌های آب از آن جوشان است و به‌واسطه آب فراوان و هوای معتدل سر سبز و خرم است  قسمتی از نبشته از دل صخره كنده شده است و نزدیك شیب تند كنار رودخانه افتاده است در پایین شكاف دره چشم به قطعه سنگ عظیم ایستاده ای می افتد كه هدف تیر یاد شده در نبشته است.قطر سنگی كه نوشته روی آن قرار دارد حدود دو متر می باشد .روی سنگ دو نبشته به دو زبان فارسی میانه و پارتی اشكانی دیده می شود.

این تیر اندازی من،بغ مزدیسن،شاپور شاهان

شاه ایران و انیران است، که چهره از یزدان دارد،پسر

بغ مزدیسن،اردشیر شاه شاهان ایران،که چهر از

یزدان دارد،نوه بغ بابک شاه،وما هنگامی که این تیر را پرتاب کردیم، پس ما

آن را پیش شهریاران و واسپوهران و بزرگان و آزادان پرتاب کردیم و

از این سنگ چین،تیر به آن سنگ چین افکندیم،اکنون هر که نیودست

است،آن تیر از این سنگ چین به آن سنگ چین

پرتاب کند،سپس کسی که تیر به آن سنگ چین افکند

او نیودست است

 

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد

— کتیبه‌ای به خط پهلوی

— بافت قدیمی روستا،

— غار طبیعی

— دریاچه ملاصدرا

آبشار تنگ براق به‌عنوان یک جاذبه قوی اکوتوریستی

پارک ملی هوخه فیلووه هلند

پارک ملی هوخه فیلووه هلند

جزیره سانتورینی در کشور یونان

جزیره سانتورینی در کشور یونان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا