ترشی گل کلم/ طرز تهیه ترشی گل کلم و هویج

دوشنبه 18 مهر 1401 آشپزی
torshi gol kalam

ترشی گل کلم ترشی پر طرفدار ایرانی است که  به روشهای مختلف تهیه می  شود ترشی  گل کلم  مانند بقیه ترشی ها در پاییز تهیه می کنند. در بخش آشپزی مجله دایان با طرز تهیه ترشی گل گلم با ما همراه باشید همچنین طرز تهیه ترشی آلبالو و ترشی بادمجان خشک و ترشی سهپستان را مشاهده کنید

مواد لازم برای تهیه ترشی گل کلم

  • هویج: ۵۰۰ گرم
  • فلفل سبز تند: ۵ عدد
  • سرکه :به اندازه کافی
  • گل کلم: متوسط ۱ عدد
  • سیب ترشی: ۵۰۰ گرم
  • نمک ، گلپر و ترخون: به اندازه کافی

ترشی گل کلم

ترشی گل کلم

طرز تهیه ترشی گل کلم

  1. برای تهیه ترشی گل کلم از کلم سالم و بدون لک استفاده کنید.
  2. ابتدا تمام سبزیجات را بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب آنها کامل کشیده شود( می توانید سبزیجات را روی پارچه تمیز پهن کنید تا آب آنها گرفته شود) .
  3.  ترخون را پاک کنید و بشویید و در آبکش بریزید تا آب اضافه آن کشیده شود.
  4. حال هویج ها را پوست بگیرید و به صورت حلقه ای خرد کنید و داخل ظرفی بریزید . سیب ترشی ها را نیز پوست بگیریدو خرد کنیدو به هویج اضافه کنید گل کلم را نیز خرد کنید .  سعی کنید سبزیجات را یک اندازه خرد کنیدتا ترشی شما ظاهر زیبا تری داشته باشد.
  5.  ترخون تازه را ساطوری خرد کنید و به  مواد خرد شده اضافه کنید( می توانید از ترخون خشک هم استفاده کنید. کمی ترخون را در دست خرد کنید و به مواد ترشی اضافه کنید)
  6.  گلپر را نیز در مرحله آخر روی مواد ترشی بریزید و حال  مواد ترشی را با مخلوط کنید .
  7. ظروف شیشه ای مخصوص ترشی را تمیز بشویید و خشک کنید. مواد ترشی را درون ظرف بریزید  و لابه لای آن فلفل سبز تند قرار دهید ( اگر طعم سیر را دوست دارید می توانید سیر پوست گرفته را هم اضافه کنید) مقداری از روی شیشه را خالی بگذارید تا جا برای اضافه کردن سرکه باشد .  سرکه و نمک را با هم مخلوط کنید و به مواد اضافه کنید باید روی مواد را سرکه بپوشاند تا ترشی کپک نزند سپس  درب شیشه را محکم  ببندیدو ترشی را در جای خنک قرار دهید بعد از 15  روز ترشی شما آماده هست
  8. اگر  می خواهید ترشی گل کلم شما سریع آماده شود  مواد ترشی را با سرکه مخلوط کنید و کمی بجوشانید و سپس در شیشه قرار دهید و مصرف کنید .

چرا ترشی کپک می زند؟

کپک‌های اغلب به صورت پنبه‌ای شکل هستند و سم خطرناک “مایکوتوکسین” تولید می‌کنند. که این سم  باعث نرم شدن مواد غذایی می شود و طعم و رنگ آن‌ها را تغییر می‌دهد. این سم  خطرناک هست  و در صورت ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن باعث سرطان می شود.

  1. یکی از دلایل کپک زدن ترشی رطوبت هست حتما سبزیجات را خوب بشویید و روی پارچه نخی قرار دهید تا کاملا خشک شوند سپس خرد کنید .
  2. علت دیگر کپک زدن ترشی استریل نبودن ظرف ترشی هست حتما ظروف شیشه ای که برای ترشی انداختن استفاده می کنید را با جوشاندن در آب استریل کنید .
  3.  درب ظرف ترشی را باید محکم ببندید تا هوا وارد آن نشود چرا که ترشی کپک می زند.
  4. اگر از سرکه خانگی استفاده می کنید حتما آن را بجوشانید و پس از خنک شدن برای ترشی استفاده کنید تا ترشی شما کپک نزند.
  5. اگر سر سفره ترشی اضافه شده آن را به ظرف ترشی برنگردانید و در ظرف جدا قرار دهید.
  6. نمک ترشی باید به اندازه کافی باشد تا ترشی کپک نزند.

konserve goje farangy

کنسرو/ طرز تهیه کنسرو گوجه فرنگی کبابی

morghe beryani

مرغ بریان/ طرز تهیه مرغ بریانی معطر با فر

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا