طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر تبریزی

یکشنبه 30 مهر 1402 آشپزی
طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر تبریزی

ترشی بادمجان شکم پر تبریزی جزء ترشی های خوشمزه مجلسی است که طرز تهیه ای بسیار آسان دارد و برای تهیه آن می توان انواع سبزیجات را ریز خرد کرد و داخل شکم بادمجان گذاشت. برای آموزش طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر تبریزی خوشمزه با ما همراه باشید. در بخش آشپزی مجله دایان طرز تهیه ترشی بسیار خوشمزه لیمو شکم پر با ادویه ها و ترشی کلم برگ شکم پر که ترشی بسیار خوشمره است را مشاهده کنید.

ترشی بادمجان

مواد لازم برای تهیه ترشی بادمجان شکم پر تبریزی

  • بادمجان قلمی کوچک :6 تا 7دعدد
  • سیر :7 حبه
  • سبزی ترشی: ۳۰۰ گرم
  • نعنا :۲۰۰ گرم
  • فلفل سبز تند: دلخواه
  • سرکه :۱ لیتر
  • نمک وادویه ترشی و زرد چوبه و پودر موسیر :  به میزان لازم

ترشی بادمجان

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر

  1. برای درست کردن ترشی ابتدا تمام سبزی جات رابه خوبی شسته و روی پارچه تمیز پهن کنید تا کاملا خشک شوند .
  2. سبزی ترشی را ریز خرد کنید.
  3. سیر ها راپوست کنید وفلفل ها را هم از وسط نصف کنید وتخم های فلفل را  بیرون بیارید.
  4. اگر دوست داشتید می توانید از موسیر  خرد شده و هویج خرد شده هم استفاده کنید حال  همه  سبزیجات خرد شده را را با هم بریزید تو ی غذا ساز و حسابی له کنید (یا می توانید مواد را ریز خرد کنید و دیگر در مخلوط کن نریزید).
  5. حالا مخلوط له شده سیر و سبزیجات  و فلفل را داخل یه کاسه بریزید و رویشان یک قاشق غذا خوری نمک و یک قاشق چایی خوری ادویه ترشی بریزید  من کمی زرد چوبه برای خوش طعم وخوشرنگ شدن  بیشتر ترشی می ریزم وقدری هم پودر موسیر اگر موسیر تو ی مواد له شده بود لازم نیست پودر موسیر بریزید  واقعا موسیر طعم بی نظیری به ترشی می‌دهد.
  6. بادمجان ها را برش دهید و مقداری نمک زده و در آبکش گذاشته  تا تلخی آن گرفته شود .(بادمجان ها را با چاقوی میوه خوری خیلی بادقت از سر به پایین شکاف دهید و دقت کنید که چاقو را خیلی داخل بادمجان نکنید که باعث پاره شدن از دو طرف شود،چون مواد دیگر داخل بادمجان نمی ماندو بیرون میاید و اگر تخم بادمجان زیاد بود با قاشق تخم ها را خارج کنید)
  7. سرکه را داخل قابلمه بریزید وصبر کنید بجوشد . بعد از جوش آمدن یک قاشق نمک به سرکه بزنید چون قرارهست که بادمجان ها توی سرکه پخته بشوند و بهترهست که نمک داشته باشد والبته من همیشه توی سرکه در حال جوش چند تکه کرفس تازه هم میندازم که سرکه را خوش عطر وطعم کند ولی نه مدت طولانی حدود ۵ دقیقه کافی هست  ، حالا بادمجان ها را داخل سرکه بریزید و بزارید نیم پز بشوند با یک چنگال امتحان کنید ، اگه راحت رفت داخل بادمجان یعنی پخته است. خیلی آرام از توی سرکه بیرون بیاورید و اجازه دهید خنک شوند.
  8. حالا با  یک قاشق  مخلوط سیر و سبزی وفلفل داخل شکم بادمجان پر کنید  و کمی به اطراف فشار بدهید تا جا باز کند و بعد هم دوباره دو لبه بادمجان را به هم نزدیک کنیدو ببندید و بقیه بادمجان ها را هم به همین روش پر کنید .
  9. می توانید بادمجان ها را داخل یک ظرف شیشه ای عمودی کنار هم ویا داخل یک ظرف سفالی در دار به صورت افقی بچینید و سرکه ای که قبلا بادمجان ها را  جوشاندید و سرد شده رویشان بریزید .
  10. 1 تا  الی 2 هفته صبر کنید که طعم سیر وسبزی و فلفل را بادمجان ها به خود بگیرد البته این ترش هرچه بیشتر بماند خوشمزه تر می شود و لذت خوردن این ترشی را چندبرابر میکند.

ترشی بادمجان

سبزی ترشی بادمجان شکم پر چیست؟

سبزی ها بخش مهمی از طعم ترشی هستند و می توان آنها را بسته به سلیقه تغییر داد. شوید یکی از سبزی هایی است که معمولاً در ترشی ها استفاده می شود. علاوه بر شوید، از سبزی هایی مانند نعناع، جعفری، مرزه، گشنیز، ترخان و ریحان نیز می توان در ترشی استفاده کرد. هر یک از این سبزیجات طعم و عطر خاصی به ترشی می دهند و ترکیب این هفت سبزی، طعم ایده آل ترشی را ایجاد می کند.
ترشی بادمجان

نکاتی که باید در تهیه ترشی بادمجان شکم پر رعایت کنید

  • سرکه نقش مهمی در طعم ترشی دارد. از سرکه مرغوب و باکیفیت استفاده کنید. بهترین نوع سرکه، سرکه انگور یا کشمش است.
  • سرکه را حتماً بجوشانید.
  • از ظرف پلاستیکی برای ترشی استفاده نکنید. ظروف سفالی، شیشه ای یا چوبی مناسب تر هستند.
  • ترشیجات را در جای خنک و تاریک قرار دهید.
  • برای تندتر شدن ترشی، از فلفل سبز قلمی استفاده کنید. فلفل ها را لابه لای ترشی قرار دهید.
  • سیاه دانه و گلپر طعم خوبی به ترشی بادمجان می دهند.
  • سرکه قرمز برای ترشی بادمجان مناسب تر است.
  • به میزان نمک ترشی دقت کنید. کم نمکی باعث کپک زدن ترشی می شود.
دستور پخت خورش مرغ کاری با ماست و خامه

دستور پخت خورش مرغ کاری با ماست و خامه

تزیین ژله تولد با ایده های جدید و زیبا

تزیین ژله تولد با ایده های جدید و زیبا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا