بیوگرافی جف بزوس رئیس ثروتمند شرکت آمازون+ زندگی شخصی

چهارشنبه 8 تیر 1401 بیوگرافی
بیوگرافی جف بزوس

بیوگرافی جف بیزوس رئیس ثروتمند شرکت آمازون+ زندگی شخصی

چکیده ای از بیوگرافی جف بزوس (Jeffrey Bezos)

نام: جف بیزوس(جف بزوس)

نام اصلی: جفری پرستن جورگنسن

به انگلیسی: Jeffrey Preston Bezos

تولد: ۱۲ ژانویهٔ ۱۹۶۴ ‏(۵۸ سال)

محل تولد: البوکرکی، نیومکزیکو، ایالات متحده

محل زندگی: سیاتل، ایالت واشینگتن

ملیت: آمریکایی

حرفه : بازرگان سرمایه‌گذار کارآفرین مدیر مالی مدیر عامل اجرایی

تحصیلات: مهندسی علوم رایانه

دانشگاه محل تحصیل: دانشگاه پرینستون

منصب: مدیر عامل اجرایی شرکت آمازون

سال‌های فعالیت: ۱۹۸۶-اکنون

دارایی خالص: ۱۹۶ میلیارد دلار آمریکا (۲۸ اکتبر ۲۰۲۰) ثروتمندترین فرد در جهان

فرزندان: ۴ (یک فرزندخوانده)

بیوگرافی جف بزوس

بیوگرافی جف بزوس

جف بزوس کیست؟

جف بزوس با نام جفری پرستون بزوس کارآفرین آمریکایی که به عنوان موسس و مدیر اجرایی Amazon.com نقش کلیدی در رشد تجارت الکترونیک ایفا کرد.

جف بزوس صاحب رسانه، کارآفرین و سرمایه‌گذار اهل آمریکا در زمینهٔ اینترنت، و نیز رئیس اجرایی هیئت مدیره، مؤسس و مدیرعامل ارشد سابق شرکت آمازون، بزرگترین شرکت خرده‌فروشی آنلاین در جهان است.

جف بزوس یک کارآفرین آمریکایی است که نقشی حیاتی در گسترش تجارت الکترونیک ایفا کرده است.  بزوس که تنها 58سال سن دارد، یک میلیاردر با ثروت خالص 23.2 میلیارد دلار است.

 

جف بیزوس متولد چه سالی است؟

جف بزوس متولد 12 ژانویه 1964، آلبوکرک، نیومکزیکو، ایالات متحده می باشد.

 

خانواده جف بیزوس

مادرجف بزوس در زمان تولد او دانش آموز دبیرستان بود و فقط ۱۷ سال سن داشتد. زندگی پدرش تد جورگنسن اهل شیکاگو و مالک دوچرخه‌فروشی و مادر او بیش از یک سال دوام نداشت و هنگامی که جف نوزاد بود آنها از هم طلاق گرفتند.

مادر جف در حالی که جف ۵ سال بیشتر نداشت برای رهایی از بی‌خانمانی با یک مهاجر کوبایی که برای تحصیل به آمریکا مهاجرت کرده بود به نام میگل «مایک» بیزوس ازدواج کرد.

کودکی و جوانی جف بزوس

کودکی و جوانی جف بزوس

تغییر فامیلی جف به بیزوس

مایک بیزوس در دانشگاه نیومکزیکو به کار مشغول بود و مدت کوتاهی پس از ازدواج، جف جورگنسن را به فرزندخواندگی پذیرفت و نام خانوادگی او را به بیزوس تغییر داد. پدرخواندهٔ جف پس از پایان تحصیل در شرکتی به نام اکسون به عنوان مهندس آغاز به کار کرد.

.

پدر و مادر جف بزوس

پدر و مادر جف بزوس

 

 

تحصیلات جف بزوس

بزوس در سال ۱۹۸۶ در رشته‌ی علوم کامپیوتر و مهندسی برق از دانشگاه پرینستون فارغ‌التحصیل شد.

او از سنین کم علاقه‌ی زیادی به فهمیدنِ طرز کارکردِ وسایل مختلف داشت و گاراژِ خانه‌ی پدر و مادرش را تبدیل به آزمایشگاهی کرده بود که در آن اجزای وسایل الکتریکیِ خانه را از هم جدا میکرد و پس از فهمیدنِ نحوه‌ی کارکردش دوباره آنها را سر هم میکرد.

تحصیلات جف بزوس

تحصیلات جف بزوس

خانواده جف بزوس به «میامی» نقل مکان کردند و جف بزوس نیز دوران جوانی خود را در این ایالت گذراند. جف بزوس وارد دانشگاه شده و شروع به مطالعهٔ فیزیک کرد، ولی خیلی زود وارد رشته مورد علاقه خود، یعنی علوم کامپیوتر و مهندسی برق در «دانشگاه پرینستون» شد و در سال ۱۹۸۶ به عنوان دانشجوی ممتاز از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

 

اوایل زندگی و حرفه جف بزوس

بزوس در دوران دبیرستان، موسسه رویا را توسعه داد، مرکزی که تفکر خلاق را در دانش آموزان جوان ترویج می کرد. پس از فارغ التحصیلی (1986) با درجه تمجید از دانشگاه پرینستون با مدرک مهندسی برق و علوم کامپیوتر، قبل از پیوستن به بانک سرمایه گذاری نیویورک D.E، یک سری مشاغل را بر عهده گرفت.

در سال 1986 در یک شرکت فیبر نوری به نام FITEL شروع به کار کرد و در آنجا مسئولیت توسعه سیستم های کامپیوتری را بر عهده داشت، عملکرد او به حدی بود که معاون رئیس جمهور شد.

پس از نقل مکان به نیویورک با ایده ورود به دنیای مالی، در بانکرز تراست، در سال 1990 سمت معاون رئیس جمهور را نیز بر عهده گرفت. در چهار سال بعد، بزوس با شرکت دیگری از وال استریت کار کرد: D.E. شاو و شرکت کار کرد.

زندگی شخصی جف بزوس

زندگی شخصی جف بزوس

تاسیس شرکت تجارت الکترونیک آمازون

در سال 1994 از D.E. شاو و برای افتتاح یک کتابفروشی مجازی به سیاتل، واشنگتن نقل مکان کردند. بزوس با چند کارمند در گاراژ خود شروع به توسعه نرم افزار برای سایت کرد. آمازون با نام رودخانه آمریکای جنوبی اولین کتاب خود را در جولای 1995 فروخت.

 

بزوس متوجه شد که خرید / فروش محصولات و خدمات از طریق اینترنت یا سایر وسایل الکترونیکی زمینه بسیار خوبی برای کشف و بهره برداری خواهد بود.

به همین دلیل، او شرکت تجارت الکترونیک آمازون را در سال 1995 تأسیس کرد. خدمات آن برای کاربران اینترنتی چیز جدیدی بود که باعث افزایش سریع بازدید شد. تنها در ماه اول شروع به کار، کتاب ها در تمام گوشه و کنار ایالات متحده فروخته شد.

تاسیس شرکت آمازون توسط جف بزوس

تاسیس شرکت آمازون توسط جف بزوس

ماه‌ها بعد به 2000 بازدیدکننده روزانه رسید، رقمی که در سال آینده به طرز وحشتناکی چند برابر خواهد شد. در سال 1997، این موفقیت باعث شد آمازون به یکی از مهم ترین شرکت های آنلاین تبدیل شود.

بزوس توانسته بود تجارت اینترنتی را تسخیر کند. او با تشویق از استقبال مصرف کنندگان، تنوع محصولات از جمله رسانه های CD و DVD و دستگاه های الکترونیکی را بر عهده گرفت. با افزایش تقاضا، این مرد مبتکر محصولات جدیدی را به فروشگاه مجازی خود اضافه کرد.

رشد و محبوبیت آن به حدی بود که امروزه از غذا تا خانه، لباس و کفش، بازی های ویدیویی و موسیقی، دستمال توالت و پوشک توزیع می کند. آمازون مزایای سودآور تبلیغات را آزمایش کرده است زیرا این فرصت را به شرکت ها می دهد تا محصولات خود را تبلیغ کنند و آنها را به عنوان محصولات برجسته علامت گذاری کنند.

بزوس وب‌سایت‌های مستقل آمازون را برای ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، استرالیا، آلمان، اتریش، فرانسه، چین، ایتالیا، اسپانیا، ژاپن، هلند، برزیل، هند و مکزیک ایجاد کرد، تنوع محصولات در هر کشور می‌تواند چندین باشد

آمازون به سرعت پیشرو در تجارت الکترونیک شد. این سایت 24 ساعته باز بود، کاربر پسند بود و مرورگرها را تشویق می‌کرد تا نظرات خود را درباره کتاب‌ها ارسال کنند و تخفیف‌ها، توصیه‌های شخصی‌سازی شده و جستجوی کتاب‌های چاپ نشده را ارائه کنند. در ژوئن 1998 شروع به فروش سی دی کرد و در اواخر همان سال ویدیوها را اضافه کرد.

در سال 1999 بزوس حراج هایی را به سایت اضافه کرد و در فروشگاه های مجازی دیگر سرمایه گذاری کرد. موفقیت آمازون سایر خرده فروشان از جمله زنجیره های بزرگ کتاب را تشویق کرد تا فروشگاه های آنلاین ایجاد کنند.

 

فعالیتهای دیگر جف بزوس

به غیر از آمازون، بزوس در سال 2000 یک شرکت پرواز فضایی به نام بلو اوریجین را تأسیس کرد. بلو اوریجین به زودی پس از آن یک سایت پرتاب در تگزاس خرید و قصد داشت یک فضاپیمی زیرمداری با خدمه به نام نیو شپرد را در سال 2018 و یک وسیله پرتاب مداری به نام نیو گلن را معرفی کند.

 

همسر وفرزندان جف بزوس

همسر وفرزندان جف بزوس

کتاب های مورد علاقه ی جف بزوس در زمینه ی موفقیت

  1. بازمانده روز – کازوئو ایشی گورو
  2. ساختن برای ماندن: عادات موفق شرکت‌های آینده نگر – جیم کالینز
  3. آفرینش: زندگی و چگونه آن را بسازیم – استیو گرند
  4. خوب به عالی: چرا برخی شرکت‌ ها اوج می‌ گیرند و بقیه این طور نیستند – جیم کالینز
  5. چالش افراد مبتکر – کلیتون کریستنسن
  6. سام والتون: ساخت آمریکا – سام والتون
  7. تفکر ناب: از بین بردن هدر رفتگی و ایجاد ثروت در شرکت شما – جیمز ووماک و دانیل جونز
  8. یادداشت هایی از رییس – آلن گرینبرگ
  9. انسان – ماه افسانه ای – فردریک پی. بروکس جونیور
  10. هدف: فرایندی از بهبودهای مداوم – الیاهو ام. گلدرت
  11. بازاریابی داده محور: 15 معیاری که هر کسی در بازاریابی باید بلد باشد – مارک جفری
  12. قوی سیاه – نسیم طالب

همسر جف بزوس

همسر جف بزوس

همسر جف بزوس

در سال 1993 بزوس با مکنزی تاتل که در D.E با او آشنا شده بود ازدواج کرد. همسر جف در شرکت D.E. Shaw، دستیار او بود و او در حال حاضر یک رمان نویس است. آنها سه پسر و یک دختر دارند.

مکنزی تا سال ۲۰۱۳ خودش چهار فرزندشان و حتی خود جف را به مدرسه و سر کار می‌رساند. این ماجرای رانندگی خانوادگی بزوس‌ها مثل یک خانواده‌ی عادی، برای رسانه‌ها که به هر حال آن‌ها را «عادی» نمی‌دیدند همیشه جلب توجه می‌کرد؛ اما خوب این چیزی بود که همه‌اشان دوست داشتند، آنقدر که جف هیچ وقت صبح زود کار نمی‌کرد و صبحانه را با خانواده می‌خورد.

مکنزی در این اثنا کتاب هم نوشت. جایی گفته: «فکر می‌کند جف بهترین خواننده‌ی کتابش است». با این حال جالب است که حاضر نشد برای نشر کتابش با آمازون قرارداد ببندد و مستقلا آن را منتشر کرد؛ به قول جف بزوس «دم به تله نداد».

به گفته‌ی مکنزی آن‌ها مکمل هم بودند: «او (جف) یک آدم اجتماعی است. ملاقات با آدم‌ها را دوست دارد. اهل میهمانی و حرف زدن است. اما من خیلی اهل اجتماعات بزرگ نیستم. حوصله‌ی جنجال‌های دور همی‌ها را هم ندارم.»

جف در کار خانه هم همیشه کمک حال مکنزی بود، ظرف می‌شست و خانه‌تکانی می‌کرد؛ با افتخار هم می‌گفت «به نظرم این عاشقانه‌ترین کاری است که می‌کنم».

طلاق همسر جف بزوس

طلاق همسر جف بزوس

طلاق همسر جف بزوس

در ۹ ژانویه ۲۰۱۹ جف بیزوس در توئیتی اعلام کرد که پس از ۲۵ سال از مکنزی بیزوس، همسر خود، جدا می‌شود. او گفت که با همسرش از این پس به عنوان یک دوست رابطه خواهد داشت.

پیش‌بینی اولیه از مبلغ مبادله شده در طلاق ۱۳۷ میلیارد دلار بود، که می‌توانست مکنزی بیزوس را به ثروتمندترین زن جهان تبدیل کند.

 ارتباط جف بزوس با لورن سانچز

ارتباط جف بزوس با لورن سانچز

از قرار معلوم جف با فردی به نام لورن سانچز ارتباط مخفی داشته است. او چند ساعت بعد از اعلام طلاقش با مکنزی این موضوع را افشا کرد.

سانچز هم هرچند در زمان نوشتن این مقاله هنوز به‌طور رسمی طلاق نگرفته ولی از همسر سابق خود جدا شده تا رابطه‌ی علنی شده‌اش با جف مشکل‌ساز نشود.

 

بیوگرافی اسکارلت جوهانسون

بیوگرافی اسکارلت جوهانسون بازیگر خوش اندام هالیوودی

بیوگرافی مهدی قربانی

بیوگرافی مهدی قربانی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا