زندگینامه پرنسس دایانا/آیا دایانا همسر اول چارلز به قتل رسید

یکشنبه 20 شهریور 1401 بیوگرافی
پرنسس دایانا

چکیده ای از بیوگرافی پرنسس دایانا

نام:دایانا فرانسس اسپنسر(پرنسس دایانا)

متولد :1ژوئیهٔ ۱۹۶۱ در سندرینگهام، نورفک، انگلستان

همسر: چارلز، شاهزاده ولز (ا. ۱۹۸۱–۱۹۹۲)

فرزندان:(شاهزاده ویلیام، دوک کمبریج)و(شاهزاده هری، دوک ساسکس)

پدر :جان اسپنسر، هشتمین ارل اسپنسر

مادر: فرانسیس راش

زمان مرگ: ۳۱ اوت ۱۹۹۷ (۳۶ سال)

 

 پرنسس دایانا کیست؟

دایانا همسر اول چارلز، شاهزاده ولز، بود که بزرگترین فرزند و ولیعهد الیزابت دوم و شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبرا، است.

با این ازدواج او القاب شاهدخت ولز، دوشس کورنوال، دوشس رافیسِی و کنتس چِستِر را به دست آورد. ثمرهٔ این ازدواج دو پسر بود، شاهزادگان ویلیام و هری، کسانی که در ردیف رسیدن به تاج و تخت بریتانیا دوم و ششم هستند.

 

بیوگرافی پرنسس دایانا

بیوگرافی پرنسس دایانا

پرنسس دایانا متولد چه سالی است؟

دایانا فرانسس اسپنسر متولد ۱ جولای ۱۹۶۱ در سندرینگهام، نورفولک انگلستان بود.

 

خانواده پرنسس دایانا:

دایانا چهارمین فرزند از بین پنج فرزند ویسکُنت و ویسکُنتس آلتروپ بود.اسپنسرها از خاندان‌های قدیمی و بسیار مهم بریتانیا هستند که نسل‌های متمادی با خاندان سلطنتی رابطهٔ نزدیک داشتند.

دایانا در یکی از خانواده‌های اشرافی انگلیس با دودمانی سلطنتی متولد شد..او دو خواهر بزرگتر و یک برادر کوچکتر به نام‌های سارا، جین و چارلز داشت.

دایانا هشت سال داشت که پدر و مادرش، به خاطر خیانت مادر وی با فردی به نام «پیتر شاند کید» (ناپدری آیندهٔ دایانا)، از هم طلاق گرفتند.

« دیانا» شش ساله بود پدر و مادرش از هم جدا شدند با جدایی والدین، سرپرستی دیانا و برادر کوچک‌ترش به مادرش سپرده شد. دیانا ابتدا در یک مدرسه روزانه در نورفولک و سپس در یک مدرسه شبانه روزی در کنت درس خواند. وی دانش آموز موفقی نبود و بیشتر استعداد خود را در ورزشهای شنا و شیرجه و نیز در موسیقی نشان داد.

دایانا پس از اتمام تحصیلات از سوئیس به لندن بازگشت و به عنوان یک پرستار بچه در مدرسه جوانان انگلستان شروع به کار کرد. در دوران تحصیل دانش‌آموز ضعیفی بود اما در زمینه موسیقی و غواصی سرآمد بود.

 

مراسم ازدواج وهمسر پرنسس دایانا

مراسم ازدواج وهمسر پرنسس دایانا

ازدواج و همسر  پرنسس دایانا:

شاهزاده چارلز در گذشته با خواهر بزرگتر دایانا، یعنی سارا، ارتباط داشت و پس از آن در اوایل سی سالگی تحت فشار شدید برای ازدواج قرار گرفته بود.

شاهزاده ولز سال‌های متمادی با لِیدی دایانا آشنایی داشت، اما برای اولین بار در تابستان ۱۹۸۰ به‌طور جدی و به عنوان عروس خودش به او نگریست. در آن زمان آن‌ها در یک آخر هفته در دهکده‌ای مهمان بودند و با هم بازی چوگان تماشا کردند.

این رابطه مدتی ادامه یافت تا جایی که چارلز، دایانا را برای مسافرت با کشتی در یک آخر هفته دعوت نمود. سپس او را به قلعه بالمورال (مقر خاندان سلطنتی در اسکاتلند) دعوت کرد تا با خانواده اش ملاقات کند.

دایانا به وسیله ملکه الیزابت دوم، شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبرا و الیزابت، شهبانوی مادر مورد خوش آمد گویی واقع شد. سرانجام آن‌ها به لندن بازگشتند در ۶ فوریه ۱۹۸۱ چارلز از دایانا خواستگاری کرد و نامزدی آنها در ۲۴ فوریه ۱۹۸۱ رسماً اعلام شد.

حلقه نامزدی پرنسس دایانا و شاهزاده چارلز یکی از معروف‌ترین حلقه‌ها در طول تاریخ است چرا که دارای ۱۴ الماس بسیار زیبا در اطراف و یک یاقوت کبود ۱۲ قیراطی بیضی شکل در وسط در طلای سفید ۱۸ قیراطی بود.

 

عروسی پرنسس دایانا:

مراسم عروسی پرنسس دایانا و شاهزاده چارلز هفتصد و پنجاه میلیون بیننده از پای تلویزیون و ششصد هزار نفر ایستاده در بیرون کلیسای جامع سنت پل داشت. لباس ۹ هزار پوندی عروسی پرنسس دایانا دنباله‌ای به طول ۸ متر داشت. دایانا پس از ازدواج با شاهزاده چارلز لقب شاهدخت ولز را دریافت کرد. پس از شاهدخت ولز شدن، دایانا به عنوان سومین زن عالی رتبه بریتانیا پس از ملکه و ملکه مادر شناخته می‌شد. پس از چند سال، ملکه به دایانا نشان‌های سلطنتی مختلف را برای واضح کردن عضویت او در خاندان سلطنتی اهدا کرد. نیم‌تاجهای مختلف به او هدیه کرد و مدال عضویت در خاندان سلطنتی الیزابت دوم را به او اعطا نمود.

ناوین وی پس از ازدواج عبارت بودند از: والاحضرتِ سلطنت شاهدخت چارلز فیلیپ آرتور جورج، شاهدخت ولز و کنتس چستر، دوشس کورنوال، دوشس رافیسی، کنتس کریک، بارونس رنفریو، بانوی جزایر، شاهدخت اسکاتلند. البته وی پس از طلاق بسیاری از این عناوین را از دست داد اما چون مادر دو تن از شاهزادگان انگلستان بود عنوان شاهدخت ولز را حفظ نمود.

فرزندان پرنسس دایانا

فرزندان پرنسس دایانا

 

فرزندان پرنسس دایانا:

پرنسس دایانا و شاهزاده چارلز صاحب دو شاهزاده به نام‌های هری و ویلیام شدند.

اولین فرزند چالز و دایانا با نام ویلیام آرتور فیلیپ لوئیس (William Arthur Philip Louis) در 21 ژوئن 1982

و دومین فرزند آنها با نام هنری چارلز آلبرت دیوید (Henry Charles Albert David) دو سال بعد از ویلیام در 15 سپتامبر 1984 به دنیا آمد.

 

جدایی پرنسس دایانا از شاهزاده چارلز:

شهرت و محبوبیت دایانا و چارلز باعث شد تا کوچک‌ترین کارهای آنان نیز توسط رسانه‌ها و پاپاراتزیها پوشش داده شود و بسیاری از مسائل خصوصی آنان در مطبوعات منعکس گردد. از جمله آنان روابط عاشقانه که چارلز پیش از زندگی با دایانا داشت. در تمام این سال‌ها دایانا و چارلز از خبرسازترین افراد پادشاهی متحده بودند.

این دو از سال ۱۹۹۲ جدای از هم زندگی کردند اما سرپرستی فرزندانشان را به صورت مشترک برعهده داشتند. در همین حال چارلز نیز مجدداً رابطه‌اش را با کامیلا آغاز کرد و بعدها هم به داشتن رابطهٔ عاشقانه با کامیلا اعتراف نمود

 

پرنسس دایانا و نامزدش دودی الفاید

پرنسس دایانا و نامزدش دودی الفاید

 

پرنسس دایانا و نامزدش دودی الفاید

پرنسس دایانا تصمیم به ازدواج دوباره گرفته بود. کسی که دایانا می‌خواست با او ازدواج کند دودی الفاید نام داشت. پدر دایانا و پدر دودی الفاید با هم روابط دوستانه داشتند. پدر دودی الفاید، محمد الفاید، مالک یکی از بزرگترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای انگلیس بود. در پی دیدارهای مکرر دایانا با دودی قرار بود این دو با هم ازدواج کنند. این خبر حتی از ماجرای رابطه دوباره چارلز و کامیلا داغ‌تر بود زیرا اگر این ازدواج صورت می‌گرفت دایانا القاب سلطنتی اش را از دست می‌داد و دیگر عضو خانوادۀ سلطنتی محسوب نمی‌شد.
از آنجا که دودی الفاید مسلمان بود شایعه مسلمان شدن پرنسس دایانا، نیز باعث شده بود ملکه مخالفت بیشتری نشان دهد چرا که این اولین بار در تاریخ انگلستان بود که شاهزاده‌ها می‌توانستند خواهر یا برادر مسلمان داشته باشند.

 

تصادف پرنسس دایانا:

در ۳۱ آگوست ۱۹۹۷، پرنسس دایانا و دودی الفاید در یک تصادف شدید رانندگی کشته شدند. دایانا و دودی آن شب به همراه راننده خود برای فرار از دست عکاسان از درب پشتی هتلی در پاریس خارج شده و قصد خروج از پاریس را داشتند. این دو در یک بنز لیموزین در تونلی در این شهر در حال حرکت بودند که ماشینشان به دلیل سرعت زیاد و عدم کنترل راننده با دیواره تونل برخورد کرد و هر سه نفر جان باختند. بعدها عنوان شد که نه دایانا و نه الفاید هیچکدام کمربند ایمنی نبسته بودند و راننده نیز سه برابر بیش از حد مجاز نوشیدنی الکلی مصرف کرده بود.

پس از تصادف دایانا هنوز زنده بود. بر اساس گزارش سفارت انگلستان در پاریس، وی درون اتومبیل گیر نیفتاده بود بنابراین می‌ توانست سریعا به آمبولانس منتقل شود. با توجه به وضعیت دایانا وی باید به سرعت به بیمارستان منتقل می‌ شد، اما پس از انجام کمک‌ های اولیه در حدود ۹۵ دقیقه طول کشید تا پرنسس دایانا به بیمارستان منتقل گردد.

پرنسس دایانا در این مدت به علت وجود خونریزی شدید داخلی، دو بار دچار حمله قلبی شد و و زمانی که بیمارستان رسید، جان باخته بود؛ به گونه‌ ای که تلاش‌ های تیم پزشکی حاضر در بیمارستان برای احیای قلبی وی به هیچ نتیجه‌ ای نرسید.

پرنسس دایانا، شاهدخت ولز و همسر اول شاهزاده چارلز، در ۳۱ آگوست ۱۹۹۷ برابر با ۱۰ شهریور و در سن ۳۶ سالگی درگذشت

بیوگرافی پرنسس دایانا

بیوگرافی پرنسس دایانا

دانستنی‌ها جالب از پرنسس دایانا:

  • دایانا در سال ۱۹۸۷ در ملأ عام دست یک مبتلا به ایدز را گرفت تا به این طریق از آنان حمایت کند. بعدها وی با مبتلایان به جذام نیز چنین تماسهایی داشت.
  • بلافاصله بعد از تصادف عکاسان زیادی سر رسیدند و از صحنه عکسبرداری کردند اما پلیس دوربینهای آن‌ها را ضبط کرد.
  • در سال ۲۰۰۶ یک مجله ایتالیایی بنام چی برای نخستین بار عکسهایی از تصادف دایانا را چاپ کرد که با اعتراض انگلیسی‌ها مواجه شد.
  • در سال ۲۰۱۳ فیلمی از دو سال آخر زندگی وی با بازی نائومی واتس ساخته شد.

بیوگرافی شقایق فراهانی

زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون فیلسوف بزرگ یونان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا