بیوگرافی باراک اوباما رئیس جمهور سابق ایالات متحده

شنبه 7 بهمن 1402 بیوگرافی
باراک اوباما

زندگینامه باراک اوباما

رئیس جمهور باراک اوباما چهل و چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده بود.

نام:باراک حسین اوبامای دوم

منولد:4 اوت 1961 ‏(۶۱ سال)هونولولو، هاوایی

ملیت: ایالات متحده آمریکا

حزب سیاسی:دموکرات

خدمت به عنوان رئیس جمهور: 2009-2017

معاون رئیس جمهور: جوزف بایدن

همسر: میشل اوباما (۱۹۹۲ تاکنون)

فرزندان:دو دختر: مالیا آن (متولد ۱۹۹۸) و ساشا (متولد ۲۰۰۱)

نام مستعار: بری

باراک اوباما

باراک اوباما کیست

شهرت باراک اوباما به این دلیل است که اولین رئیس جمهور آفریقایی-آمریکایی ایالات متحده است.باراک حسین اوبامای دومضو حزب دموکرات ایالات متحدهٔ آمریکا، وکیل، سناتور ایالت ایلینوی و برندهٔ جایزه صلح نوبل است.

باراک حسین اوباما دوم (متولد ۴ اوت ۱۹۶۱)، سیاستمدار آمریکایی است که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ به عنوان چهل و چهارمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا خدمت کرد. او عضو حزب دموکرات بود و به عنوان نخستین رئیس‌جمهور آفریقایی-آمریکایی در تاریخ ایالات متحده شناخته می‌شد. پیش از ریاست‌جمهوری، او از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ به عنوان سناتور ایالات متحده از ایلینوی خدمت کرد و از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴ نیز به عنوان سناتور ایالت ایلینوی فعالیت داشت. پیش از ورود به سیاست، او وکیل حقوق مدنی بود. در سال ۲۰۰۹، او برندهٔ جایزه صلح نوبل شد.

اوباما از سال ۲۰۰۷ با شروع کمپین انتخاباتی برای ریاست‌جمهوری، خود را به عنوان نامزد حزب دموکرات و یک شخصیت سیاسی ملی در آمریکا معرفی کرد. اوباما از زمان کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا، تأکید بر پایان دادن به جنگ عراق داشت.

باراک اوباما متولد چه سالی است

باراک حسین اوباما در۴ اوت ۱۹۶۱ در هونولولو، مرکز ایالت هاوایی متولد شد

خانواده باراک اوباما

خانواده باراک اوباما

باراک در ایالت هاوایی و همچنین جاکارتا، شهری در اندونزی بزرگ شد. مادرش استنلی آن دانهام اهل کانزاس بود و پدرش باراک اوباما پدرش در کنیا آفریقا به دنیا آمد. پس از طلاق والدینش، مادرش با مردی از اندونزی ازدواج کرد و خانواده برای مدتی به اندونزی نقل مکان کردند. بعدها، باراک توسط پدربزرگ و مادربزرگش در هاوایی بزرگ شد. وقتی بچه بود با نام مستعار “بری” شناخته می شد.

پدر و پدرخوانده او هردو مسلمان بودند، اما او یک مسیحی بار آمده

ازدواج باراک اوباما

میشل اوباما در سن ۲۸ سالگی با باراک اوباما ازدواج کرد و نخستین بانوی اول آمریکایی آفریقایی تبار در تاریخ ایالات متحده آمریکا است.میشل و باراک اوباما از ازدواج خود دو دختر دارند.

همسر باراک اوباما

همسر باراک اوباما

تحصیلات باراک اوباما

باراک در سال 1983 از دانشگاه کلمبیا در نیویورک فارغ التحصیل شد. پس از فارغ التحصیلی، چند شغل مختلف از جمله کار در پروژه جوامع در حال توسعه در شیکاگو، ایلینوی داشت. او خیلی زود تصمیم گرفت که می خواهد وکیل شود و وارد دانشکده حقوق هاروارد شد. پس از فارغ التحصیلی در سال 1991، او شروع به وکالت کرد.

قبل از اینکه باراک اوباما رئیس جمهور شود

در سال 1996 باراک تصمیم گرفت وارد دنیای سیاست شود. او برای مجلس سنای ایالت ایلینوی نامزد شد و پیروز شد. او تا سال 2004 در سنای ایالتی خدمت کرد تا اینکه به عضویت سنای ایالات متحده انتخاب شد.

پس از سه سال خدمت در سنای ایالات متحده، اوباما وارد انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 شد. او به دلیل ارتباط عالی بودن به رسمیت شناخته شده بود و بسیار محبوب بود. بسیاری بر این باورند که بزرگترین مانع او برای رئیس جمهور شدن، شکست هیلاری کلینتون، بانوی اول سابق و سناتور نیویورک در انتخابات مقدماتی دموکراتیک است.

اوباما در انتخابات مقدماتی هیلاری کلینتون را شکست داد و سپس در انتخابات سراسری با جان مک کین نامزد جمهوری خواهان مقابله کرد. او در انتخابات با اختلاف زیادی پیروز شد و در 20 ژانویه 2009 به عنوان رئیس جمهور معرفی شد. او در سال 2012 مجدداً انتخاب شد و در انتخابات بر میت رامنی جمهوری خواه پیروز شد.

دوران ریاست جمهوری

باراک اوباما رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده روز ۲۰ ژانویه ۲۰۰۹ رسماً کار خود را به عنوان رئیس‌جمهور آغاز کرد. در کابینه اوباما جوزف بایدن به عنوان معاون اول و رام امانوئل به عنوان ریاست کارکنان کاخ سفید انتخاب شدن

باراک اوباما

ویدادها و دستاوردهای در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما

 

1-اصلاحات مراقبت های بهداشتی – یکی از مهم ترین دستاوردهای باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور، اصلاحات مراقبت های بهداشتی بود. در سال 2010، او قانون حمایت از بیمار و مراقبت مقرون به صرفه را امضا کرد. این قانون به قدری با باراک اوباما مرتبط شد که گاهی از آن با عنوان “اوباماکر” یاد می شود. هدف از این قانون کمک به افراد فقیر است تا بتوانند از عهده پرداخت بیمه درمانی برآیند و خدمات بهداشتی با کیفیت را برای همه آمریکایی ها ارائه دهند.

2-فارین پالیسی – دستاوردهای پرزیدنت اوباما در روابط خارجی شامل توافق بر سر برنامه هسته ای با ایران، سرنگونی رهبر لیبی معمر قذافی و باز کردن روابط دیپلماتیک با کوبا (او اولین رئیس جمهور مستقر بود که از سال 1928 به کوبا سفر کرد).

3-جنگ عراق و افغانستان – این جنگ ها در حال حاضر در زمان ریاست جمهوری اوباما ادامه داشت. پرزیدنت اوباما جنگ عراق را با موفقیت به پایان رساند و اکثر نیروهای آمریکایی در سال 2011 به کشور بازگشتند. جنگ افغانستان به خوبی پیش نرفت و در طول هشت سال ریاست جمهوری اوباما ادامه یافت. تلفات ایالات متحده با تبدیل شدن سال 2010 به بدترین سال جنگ افزایش یافت. با این حال، اسامه بن لادن (رهبر حملات 11 سپتامبر) سرانجام در 11 می 2011 دستگیر و کشته شد.

4-اقتصاد ایالات متحده – استدلال های مختلفی در مورد چگونگی عملکرد اقتصاد ایالات متحده تحت رهبری اوباما وجود دارد. در حالی که بیکاری در سال 2009 به 10 درصد رسید، تخمین زده می شود که بیش از 11 میلیون شغل در طول دو دوره او ایجاد شده است. اوباما در آغاز دوره ریاست جمهوری خود بر مالیات های بالاتر، یک دولت فدرال بزرگتر و برنامه های محرک برای به حرکت درآوردن اقتصاد تاکید کرد. در حالی که برخی از بخش‌های اقتصاد نشانه‌هایی از بهبود را نشان می‌دهند، رشد کل اقتصاد (GDP) در طول دوره ریاست‌جمهوری او کند باقی ماند.

5-نشت نفت خلیج مکزیک – در 20 آوریل 2010 یک حادثه در یک سکوی نفتی باعث نشت نفت غول پیکر در خلیج مکزیک شد. تن ها نفت برای روزها در اقیانوس رها شد. این نفت بخش زیادی از خلیج را آلوده کرد و به عنوان یکی از بدترین بلایای زیست محیطی در تاریخ جهان شناخته می شود.

باراک اوباما

حقایق جالب درباره باراک اوباما

1-او دوست دارد بسکتبال بازی کند و از طرفداران پرشور ورزش است. تیم های مورد علاقه او خرس های شیکاگو برای فوتبال و شیکاگو وایت ساکس برای بیسبال هستند.

2-او چندین خواهر و برادر ناتنی از جمله یک هکتار کوچکتر دارد

3- اوباما در سال ۲۰۰۶ میلادی جایزه آلمانی طولانی ترین ضبط کلامی جهان را به خود اختصاص داد. او توانست نسخه صوتی کتابش با عنوان “رویاهای سرزمین پدری ام” را به خوبی اجرا کند.

4- او و همسرش “میشل” در سال ۲۰۰۵ میلادی خانه ای را در ایالت “شیکاگو” خریداری کردند به قیمت 1.65 میلیون دلار.

5- نخستین رئیس جمهوری رنگین پوست آمریکا، بستنی دوست ندارد و در نوجوانی در فروشگاه جهانی و زنجیره ای فروش بستنی “بسکین رابینز” کار می کرد. به گفته افراد زیادی، کار در این شرکت باعث شد که اوباما علاقه اش به بستنی را از دست بدهد.

6- مرد اول کاخ سفید، عاشق بازی “جورچین لغات” است ، اگر چه که هیچگاه درباره مهارتش صحبت نمی کند. به نظر شما اوباما از بازی “پرنده های خشمگین” لذت می برد؟

7- همانطور که می دانید او یک دورگه آمریکایی است که از پدری کنیایی و مادر سفیدپوست آمریکایی متولد شده است. در کتابی “رویاهای سرزمین پدری ام”، اوباما شجاعانه درباره اختلاف نژادی که بین پدر و مادرش در زمانی نوجوانی او وجود داشت، سخن گفته است.

8- اوباما تجربه استفاده از مواد مخدر را دارد و در زمان نوجوانی ماریجونا و کوکائین مصرف کرده است. به گفته خودش، او به این مسئله افتخار نمی کند و آن را بزرگ ترین اشتباه جوانان می داند.

9- اوباما سیگار می کشد اما قصد دارد این عادت خود را نیز کنار بگذارد. اما جالب است بدانید که به دستور او، کشیدن سیگار در کاخ سفید ممنوع است.
سیگار و اوباما

10- او در شهر “هونولولو” در هاوایی به دنیا آمده است اما پس از طلاق والدینش، برای زندگی در کنار مادربزرگش به اندونزی رفت.

11- به گفته همسرش میشل، “اوباما فردی رمانیتک و احساساتی است. او اهل محبت زبانی نیست اما تمامی سالگرد ها را به خوبی بیاد دارد و همواره برای او گل می آورد.”

12- رئیس جمهوری آمریکا هر شب و زمانی که در خانه حضور دارد، برای دختر بزرگش “مالایا” کتاب های “هری پا تر” را می خواند.

جون جی-هیون

بیوگرافی جون جی-هیون (Jun Ji-hyun)

کیم سون هو

بیوگرافی کیم سون هو بازیگر کره جنوبی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا