بیماری خشکی چشم

یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 سلامت
بیماری خشکی چشم

خشکی چشم

بیماری خشکی چشم یک بیماری شایع است که زمانی رخ می‌دهد که اشک‌های شما قادر به روانکاری کافی برای چشم‌های شما نیستند. اشک می تواند به دلایل زیادی ناکافی و ناپایدار باشد. برای مثال، اگر اشک کافی تولید نکنید یا اشک بی کیفیت تولید کنید، ممکن است خشکی چشم رخ دهد. این ناپایداری اشک منجر به التهاب و آسیب سطح چشم می شود.

خشکی چشم احساس ناراحتی می کند. اگر چشم‌هایتان خشک است، ممکن است چشم‌هایتان دچار سوزش یا سوزش شود. ممکن است در شرایط خاصی مانند هواپیما، اتاقی با تهویه مطبوع، دوچرخه سواری یا پس از چند ساعت نگاه کردن به صفحه کامپیوتر، خشکی چشم را تجربه کنید.

بیماری خشکی چشم

بیماری خشکی چشم

علائم خشکی چشم

علائم و نشانه‌هایی که معمولاً هر دو چشم را تحت تأثیر قرار می‌دهند، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

احساس سوزش، سوزش یا خراش در چشمان شما
مخاط رشته ای در داخل یا اطراف چشم شما
حساسیت به نور
قرمزی چشم
احساس وجود چیزی در چشمان شما
مشکل در استفاده از لنزهای تماسی
مشکل در رانندگی در شب
آبریزش چشم، که پاسخ بدن به تحریک خشکی چشم است
تاری دید یا خستگی چشم

 

علل خشکی چشم

خشکی چشم به دلایل مختلفی ایجاد می شود که لایه اشکی سالم را مختل می کند. لایه اشکی شما دارای سه لایه است: روغن های چرب، مایع آبی و مخاط. این ترکیب معمولا سطح چشم شما را روان، صاف و شفاف نگه می دارد. مشکلات مربوط به هر یک از این لایه ها می تواند باعث خشکی چشم شود.

دلایل اختلال عملکرد لایه اشک بسیار زیاد است، از جمله تغییرات هورمونی، بیماری خود ایمنی، غدد ملتهب پلک یا بیماری آلرژیک چشم. برای برخی افراد، علت خشکی چشم کاهش تولید اشک یا افزایش تبخیر اشک است.

بیماری خشکی چشم

بیماری خشکی چشم

کاهش تولید اشک

خشکی چشم زمانی رخ می دهد که نتوانید به اندازه کافی اشک مایع تولید کنید که مایع آبی نیز نامیده می شود. اصطلاح پزشکی برای این بیماری، کراتوکونژونکتیویت سیکا (ker-uh-toe-kun-junk-tih-VY-tis SIK-uh) است. علل شایع کاهش تولید اشک عبارتند از:

-سالخوردگی

-برخی شرایط پزشکی از جمله سندرم شوگرن، بیماری آلرژیک چشم، آرتریت روماتوئید، لوپوس، اسکلرودرمی، بیماری پیوند در مقابل میزبان، سارکوئیدوز، اختلالات تیروئید یا کمبود ویتامین A

-برخی داروها از جمله آنتی هیستامین ها، ضداحتقان ها، درمان جایگزین هورمونی، داروهای ضد افسردگی و داروهای فشار خون بالا، آکنه، کنترل بارداری و بیماری پارکینسون

-حساسیت عصب قرنیه ناشی از استفاده از لنز تماسی، آسیب عصبی یا جراحی لیزر چشم است، اگرچه علائم خشکی چشم مربوط به این روش معمولا موقتی است.

 

بیماری خشکی چشم

بیماری خشکی چشم

 

افزایش تبخیر اشک

لایه روغن تولید شده توسط غدد کوچک لبه پلک شما (غدد میبومین) ممکن است مسدود شود. انسداد غدد میبومین در افراد مبتلا به روزاسه یا سایر اختلالات پوستی شایع تر است.

 

علل شایع افزایش تبخیر اشک عبارتند از:

  1. بلفاریت خلفی (اختلال غدد میبومین)
  2. پلک زدن کمتر، که تمایل دارد با شرایط خاصی مانند بیماری پارکینسون رخ دهد. یا زمانی که در حین فعالیت های خاصی مانند
  3. هنگام مطالعه، رانندگی یا کار با رایانه تمرکز می کنید
  4. مشکلات پلک، مانند چرخش پلک ها به بیرون (اکتروپیون) و چرخش پلک ها به داخل (انتروپیون)
  5. آلرژی چشم
  6. مواد نگهدارنده در قطره های موضعی چشم
  7. باد، دود یا هوای خشک
  8. کمبود ویتامین A

عواملی که احتمال خشکی چشم را افزایش می دهند عبارتند از:

  • سن بالای 50 سال. تولید اشک با افزایش سن کاهش می یابد. خشکی چشم در افراد بالای 50 سال شایع تر است.
  • زن بودن کمبود اشک در زنان بیشتر دیده می شود، به خصوص اگر تغییرات هورمونی را به دلیل بارداری، استفاده از قرص های ضد بارداری یا یائسگی تجربه کنند.
  • رژیم غذایی حاوی ویتامین A کم که در جگر، هویج و کلم بروکلی وجود دارد یا اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی، گردو و روغن های گیاهی وجود دارد کم است.
  • استفاده از لنزهای تماسی یا داشتن سابقه جراحی انکساری.

 

عوارض خشکی چشم

افرادی که خشکی چشم دارند ممکن است این عوارض را تجربه کنند:

عفونت های چشمی اشک شما از سطح چشم شما در برابر عفونت محافظت می کند. بدون اشک کافی، ممکن است خطر عفونت چشم را افزایش دهید.
آسیب به سطح چشم شما. در صورت عدم درمان، خشکی شدید چشم ممکن است منجر به التهاب چشم، ساییدگی سطح قرنیه، زخم قرنیه و از دست دادن بینایی شود.
کاهش کیفیت زندگی. خشکی چشم می تواند انجام فعالیت های روزمره مانند مطالعه را دشوار کند.

 

راه هایی برای اجتناب از علائم خشکی چشم

اگر دچار خشکی چشم می شوید، به موقعیت هایی که به احتمال زیاد باعث علائم شما می شوند توجه کنید. سپس راه هایی برای اجتناب از این موقعیت ها پیدا کنید تا از علائم خشکی چشم خود جلوگیری کنید. برای مثال:

1-از وزش هوا در چشم خودداری کنید. سشوار، بخاری ماشین، کولر یا پنکه را به سمت چشمان خود هدایت نکنید.

2-رطوبت را به هوا اضافه کنید. در زمستان، یک مرطوب کننده می تواند رطوبت را به هوای خشک داخل خانه اضافه کند.

3-استفاده از عینک آفتابی یا سایر عینک های محافظ را در نظر بگیرید. برای جلوگیری از باد و هوای خشک می توان سپرهای ایمنی را به قسمت بالایی و کناری عینک اضافه کرد. در مورد سپرها از جایی که عینک خود را می خرید بپرسید.

4-در طول کارهای طولانی مدت استراحت چشمی داشته باشید. اگر در حال مطالعه یا انجام کار دیگری هستید که نیاز به تمرکز بینایی دارد، استراحت های دوره ای چشم را انجام دهید. برای چند دقیقه چشمان خود را ببندید. یا برای چند ثانیه مکرر پلک بزنید تا اشک هایتان به طور یکنواخت روی چشمانتان پخش شود.

5-از محیط خود آگاه باشید. هوا در ارتفاعات بالا، مناطق بیابانی و هواپیماها می تواند بسیار خشک باشد. هنگامی که در چنین محیطی وقت می گذرانید، ممکن است مفید باشد که مکرراً چند دقیقه چشمان خود را ببندید تا تبخیر اشک به حداقل برسد.

6-صفحه کامپیوتر خود را زیر سطح چشم قرار دهید. اگر صفحه نمایش رایانه شما بالاتر از سطح چشم باشد، برای مشاهده صفحه، چشمان خود را بازتر باز می کنید. صفحه نمایش رایانه خود را زیر سطح چشم قرار دهید تا چشمان خود را به این اندازه باز نکنید. این ممکن است به کاهش تبخیر اشک شما در بین پلک زدن کمک کند.

7-سیگار را ترک کنید و از دود سیگار خودداری کنید. اگر سیگار می کشید، از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود برای ابداع یک استراتژی ترک سیگار کمک بخواهید که به احتمال زیاد برای شما کارساز باشد. اگر سیگار نمی کشید، از افرادی که سیگار می کشند دوری کنید. دود می تواند علائم خشکی چشم را بدتر کند.

8-به طور مرتب از اشک مصنوعی استفاده کنید. اگر خشکی چشم مزمن دارید، حتی زمانی که چشمانتان احساس خوبی دارند، از قطره های چشمی استفاده کنید تا آنها را به خوبی روان نگه دارید.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر علائم و نشانه های طولانی مدت خشکی چشم، از جمله چشم های قرمز، تحریک شده، خسته یا دردناک را داشتید، به پزشک مراجعه کنید. ارائه دهنده شما می تواند اقداماتی را انجام دهد تا مشخص کند چه چیزی چشم شما را آزار می دهد یا شما را به یک متخصص ارجاع دهد.

زگیل های مسطح: علل، علائم، تشخیص، درمان و موارد دیگر

آنتی بیوتیک ها

حین و پس از مصرف آنتی بیوتیک چه غذاهایی بخوریم؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا