یائسگی چیست و چه علائمی دارد ؟

چهارشنبه 15 دی 1400 سلامت
یائسگی چیست

یائسگی چیست و چه علائمی دارد ؟

یائسگی چیست؟ یائسگی یک وضعیت مادام العمر است. برای برگشت به شرایط قبلی درمانی ندارد. زنان در سن 40-50 سالگی تحت تغییرات هورمونی قرار می گیرند. این تغییرات پس از گذشت یک سال از در زنان بدون قاعدگی تشخیص داده می شود.

وقتی زنان به یائسگی دچار می شوند ، ممکن است دچار خشکی واژن ، از بین رفتن کامل پستان ، دوره های نامنظم ، گرگرفتگی ، نوسانات خلقی ، افزایش وزن ، متابولیسم آهسته ، نازک شدن موها یا خشکی پوست شوید.

از این دوره طبیعی ، بیولوژیکی نمی توان جلوگیری کرد یا برای دستیابی به شرایط قبلی قابل درمان نیست. با این حال ، درمان ها و داروهایی وجود دارد که به شما کمک می کند از طریق آن استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که از یک شیوه زندگی سالم پیروی کرده و به محض احساس هرگونه علائم یائسگی عمل می کنید.

 

در طول سال‌های یائسگی، تولید هورمون‌های جنسی زنانه استرون و پروژسترون در تخمدان‌های شما کاهش پیدا می‌کند. این کاهش هورمون‌ها باعث می‌شود، که قاعدگی و باروری برای همیشه پایان یابد، اما در عین حال کاهش این هورمون‌ها می‌تواند باعث گرگرفتگی، نوسان خلق، خشکی واژن و مشکلات ادراری شود.

برای کاهش  این علائم از هورمون‌درمانی جایگزین، استفاده می‌کردند، یعنی داروهای حاوی هورمون‌های زنانه تا جایگزین هورمون‌هایی شود که بدن دیگر نمی‌‌سازد.

برای رهایی از علائم یائسگی چه باید کرد

اگر احساس می کنید علائم بیش از حد دردناک یا غیرقابل تحمل است ، باید با پزشک مشورت کنید. هورمون درمانی موثرترین روش برای مقابله با گرگرفتگی یائسگی محسوب می شود. استروژن با کمترین دوز و کوتاهترین بازه زمانی برای تسکین علائم برای شما تجویز می شود.

اگر به دنبال راه حلی برای خشکی واژن هستید ، استروژن ممکن است مستقیماً در مهبل تجویز شود. این روش درمانی که به صورت کرم واژن ، حلقه یا قرص انجام می شود ، مقدار کمی استروژن را که توسط بافت های واژن جذب می شود ، آزاد می کند.

داروهای گاباپنتین مانند Neurontin و Gralise می توانند به درمان تشنج و همچنین کاهش گرگرفتگی کمک کنند. داروهای کلونیدین مانند منجنیق و کاپوای برای درمان فشار خون بالا و همچنین برای تسکین از گرگرفتگی استفاده می شود. پزشک ممکن است پس از در نظر گرفتن شرایط و تاریخچه پزشکی ، داروهای خاصی یا مکمل های ویتامین D را برای پیشگیری یا درمان پوکی استخوان تجویز کند.

اگر زنی در حدود 45-50 سالگی هستید ، دوره های نامنظم ، گرگرفتگی ، افزایش وزن ، خشک شدن واژن و غیره را تجربه می کنید ، باید با پزشک مشورت کنید و درمان مناسب را برای شما انجام دهید.

طبق گفته متخصصان  استفاده طولانی مدت از داروهای  هورمون درمانی دارای خطرهای قلبی عروقی و سرطان پستان است. بنابراین فقط استفاده کوتاه مدت از این روش درمانی توصیه می شود. برخی از داروها ممکن است باعث قرمزی موقت ، بثورات و سوزش در پوست شما شوند.

آغاز دوره یائسگی با چه علائمی همراه است؟

با نزدیک شدن زنان به اواسط زندگی خود، سطح استروژن آنها شروع به نوسان می کند و سپس کاهش می یابد. علائم یائسگی در همه خانم ها یکسان نیست و علائم می تواند از یک زن به زن دیگر بسیار متفاوت باشد. یکی از مهم ترین علائم یائسگی کوتاه تر، طولانی تر، سنگین تر یا سبک تر شدن از حد معمول دوره عادت ماهانه آنها می باشد و گاهی ممکن است فاصله بین پریود تغییر کند. همچنین با تغییر هورمون ها برای ایجاد تغییرات طبیعی یائسگی، زنان ممکن است طیف گسترده ای از عوارض را از بی خوابی گرفته تا خستگی تا سردرد تجربه کنند.

تشخیص زمان یائسگی با انجام آزمایش خون

اکثر پزشکان وضعیت یائسگی یک زن را با توجه به علائم وی (گرگرفتگی، الگوی پریود و سوابق پزشکی) ارزیابی می کنند. البته برای اندازه گیری سطح هورمون تولیدمثل معروف به FSH می توان آزمایش خون داد. با این حال، اگرچه ممکن است افزایش سطح FSH نشانه ای از یائسگی باشد، اما آزمایش همیشه دقیق نیست و نمی توان نتایج را تضمین کرد. لازم به ذکر است اندازه گیری FSH برای تشخیص یائسگی یا یائسگی در زنان بالای ۴۵ سال لازم نیست.

رژیم غذایی زنانی که دچار یائسگی هستند  :

مهمترین چیزی که باید مراقب باشید ، سلامتی شماست. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی سالم و پر از میوه های تازه ، سبزیجات ، برنج ، پالس ها ، گوشت ، ماهی ، آجیل ، لبنیات و غیره را مصرف می کنید تا به منظور بررسی وضعیت خود ، مرتباً قرار ملاقات های خود را با پزشک انجام دهید. طبق توصیه پزشک ، به طور مرتب ورزش کنید تا بدن سالم و سالم بماند.

غذاهای مفید برای ورزشکاران

خسته اید؟ این ها را نخورید

خسته اید؟ این ها را نخورید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا