برنامه گردگشگری ایمن ترکیه

پنج‌شنبه 19 اسفند 1400 بازار
جاذبه های گردشگری استانبول

 

برنامه گردگشگری ایمن ترکیه

تابستان امسال بهترین فرصت برای تهیه تور آنتالیا، بود، تابستان‌ها‌، آنتالیا به قدری مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد که حتی احتمال یافتن تور لحظه آخری آنتالیا چندان زیاد نیست. در حالی که با شیوع کرونا همه چیز تغییر کرد، تا آنتالیا تابستانی سوت و کور را شروع کند. اما صنعت گردشگری ترکیه در این مدت دست روی دست نگذاشته بود. ماجرا از آنجا شروع شد که مایکل کوانت، خبرنگار آلمانی روزنامه بیلد، با هواپیمایی به مقصد ترکیه پرواز کرد تا گزارش جامعی از شرایط بهداشتی ترکیه و اقدامات پیشگیرانه دولت این کشور، در مقابله با شیوع ویروس کرونا بنویسید. سفر این خبرنگار آلمانی که در قالب یک تور ترکیه صورت گرفت، منتج به نگارش مقاله‌ای با عنوان “اینجا نجات غریق هم ماسک می‌زند” در روزنامه bild  آلمان شد. کانت در این مقاله با شگفتی، از اقدامات بهداشتی دولت ترکیه در کنترل و مبارزه با شیوع ویروس کرونا سخن می‌گوید. اما این برنامه چیست؟

برنامه گردگشگری ایمن ترکیه

برنامه “گردگشگری ایمن” برای اولین بار در ترکیه

از واسط خرداد ماه سال 99، وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، طرحی را با عنوان گردشگری ایمن یا safe tourism، در تمامی شهرهای توریستی این کشور اجرا کرده است. در این طرح که در ابتدا به صورت داوطلبانه به اجرا در آمده و در مرحله بعد برای همه هتل‌ها اجباری شد، تمامی مراکز اقامتی و توریستی این کشور، موظف به رعایت قوانین جدید مندرج در برنامه صدور “گواهینامه گردشگری ایمن” خواهند بود. هریک از هتل‌هایی که نتوانند، استانداردهای برنامه صدور گواهینامه را رعایت کنند، موفق به دریافت گواهینامه گردشگری ایمن نخواهند شد و بعد از باز شدن مرزهای ترکیه، اجازه پذیرش گردشگران را نخواهند داشت. این طرح به دلیل استقبال گردشگران از تور استانبول و تور آنتالیا، ابتدا در این دو شهر به اجرا در آمده و سپس در تمامی شهرهای توریستی ترکیه لازم‌الاجرا خواهد شد.

اقدامات ایمنی در فرودگاه‌های ترکیه

یکی از بندهای مندرج در طرح گردشگری ایمن ترکیه، مربوط به اقدامات ایمنی فرودگاه‌ها و خطوط هوایی این کشور است. در این طرح ذکر شده که کلیه مسافران هواپیما، ملزم به پوشیدن ماسک خواهند بود و تخطی از این قانون از 70 تا 700 یورو جریمه خواهد داشت. همچنین، دمای بدن تمامی مسافران، در فرودگاه‌های ترکیه بررسی شده و گردشگرانی که دمای بدن آن‌ها بالاتر از 37.8 باشد ملزم به انجام تست کرونا خواهند بود.

 

تست کرونا: این تست برای اولین بار، به صورت آزمایشی در فرودگاه استانبول و برای مسافرین تور استانبول اجرا شده و در مرحله بعد، در تمامی فرودگاه‌های بین المللی این کشور انجام خواهد شد. نتایج این تست طی دو ساعت با هزینه حدود 16 دلار آمریکا تحویل داده می‌شود، تا مسافران از سلامت خود در هنگام ورود به خاک ترکیه مطمئن شوند.

محلول ضد عفونی به جای نوشیدنی

هتل‌های ترکیه نیز ملزم به رعایت قوانین طرح جامع گردشگری ایمن هستند. بر اساس این قوانین، کارکنان هتل‌ها به جای سرو نوشیدنی و در هنگام ورود مسافرین هتل‌ها، با محلول‌های ضد عفونی کننده به استقبال میهمان می‌روند و دمای بدن آن‌ها را دوباره اندازه‌گیری می‌کنند. همچنین هتل‌ها موارد نظافت و ضد عفونی اتاق‌ها، رستوران‌‌ها، استخرها و تمامی مکان‌های عمومی را به شدت رعایت کرده و اجرا می‌کنند و با نیمی از ظرفیت خود ارائه خدمت خواهند کرد.

آنتالیا؛ ایمن ترین شهر ترکیه در پساکرونا

تا کنون از بین قریب به 1,000 هتل و مرکز توریستی و تفریحی مختلف در ترکیه، تنها 500 مورد از آن‌ها مورد تایید برنامه “گردشگری ایمن” قرار گرفته‌اند. شهر آنتالیا از این نظر رتبه اول را دارد و قریب به 300 هتل و مرکز توریستی این شهر، گواهینامه گردشگری ایمن را دریافت کرده‌اند. دلیل این امر وجود هتل‌های بسیار لوکس آنتالیا است که از به روزترین امکانات رفاهی بهره برده و جزو هتل‌های لوکس دنیا می‌باشند. این امر، مورد تایید اغلب مسافران تور آنتالیا از جمله تور لوکس آنتالیا و حتی تور آنتالیا ارزان بوده است. ضمنا، در طول اقامت در آنتالیا، روزنامه نگاران و خبرنگاران این امکان را دارند تا بر تمامی اقدامات احتیاطی برنامه گردشگری ایمن، در هواپیماها، فرودگاه‌ها، هتل‌ها‌، سواحل، استخرها و سایر جاذبه‌های گردشگری ترکیه نظارت داشته باشند.

برنامه گردگشگری ایمن ترکیه

برنامه گردگشگری ایمن ترکیه

بازگشایی سواحل و کافه‌های آنتالیا

آنتالیا از جمله محبوب‌ترین مناطق تفریحی گردشگری ترکیه برای مسافران داخلی و خارجی است که دارای ساحلی بسیار زیبا، رستوران‌های مدرن، مراکز تفریحی و پارک‌های آبی فوق‌العاده است. تمامی این مراکز توریستی آنتالیا به مدت بیش از دو ماه تعطیل بودند. اما با کاهش سرعت شیوع کرونا، و رعایت بسیاری از پروتوکل‌های سازمان بهداشت جهانی در این شهر، دولت ترکیه تصمیم به بازگشایی تمامی مراکز توریستی گواهینامه دار، از تاریخ 10 خرداد ماه گرفته است. با این حال مسافرین نیز، به رعایت قوانین مربوط به فاصله گذاری‌های اجتماعی از جمله پوشیدن ماسک و دستکش، توصیه خواهند شد. همچنین ماموران سلامت ترکیه برای کنترل دمای بدن و سطح سلامت گردشگران در همه اماکن توریستی و گردشگری ترکیه حاضر خواهند بود.

پلیس سلامتی در سواحل آنتالیا: کسانی که می‌خواهند در سواحل آنتالیا حمام آفتاب بگیرند باید حداقل بین 2 تا 3 متر از دیگران فاصله داشته باشند. بوفه‌های غذاخوری کنار ساحل نیز توسط گارسون‌هایی که مجهز به دستکش و ماسک هستند، اداره می‌شوند.

 

از سرگیری تور آنتالیا

فعالان گردشگری در بسیاری از کشوهای اروپایی و نیز آسیایی، خواستار از سرگیری تورهای مسافرتی ترکیه، به ویژه تور آنتالیا و لغو محدودیت‌های سفر به این کشور شده‌اند. از این رو انتظار می‌رود تا با استقبال گردشگران، از تورهای آنتالیا، برگزار کنندگان این تور، با افزایش ظرفیت تور آنتالیا، اقدام به برگزاری تور لحظه آخری آنتالیا و تور ارزان آنتالیا کنند. گردشگران ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید منتظر از سرگیری تمامی تورهای ترکیه از جمله تور لحظه آخری آنتالیا و تور ارزان آنتالیا باشند.

برنامه گردگشگری ایمن ترکیه

برنامه گردگشگری ایمن ترکیه

مردم دنیا چقدر برای عمل های زیبایی هزینه می کنند؟

سختگیری کانادا بر تراکنش های مالی ایران

مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه گذاری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا