مردم دنیا چقدر برای عمل های زیبایی هزینه می کنند؟

شنبه 21 اسفند 1400 بازار

آمار و ارقام نشان میدهند که روزبه ‌روز بر شمار علاقه مندان به عمل‌های زیبایی در جهان افزوده می‌شود.

انجمن بین ‌المللی جراحان زیبایی پلاستیک (ISAPS) لیست هفت کشوری که به نسبت جمعیتشان، بیشترین تعداد عمل های زیبایی در آنها انجام میشود را منتشر کرده است. این آمار و ارقام، اطلاعات جالب توجه و متحیر کننده ای را در خصوص عمل های زیبایی سراسر جهان روشن میسازد.

لیست این هفت کشور و محبوب ترین عمل های زیبایی که در آنها انجام میشود به شرح زیر است:

  1. کره جنوبی: لیپوساکشن، عمل زیبایی بینی و بلفاروپلاستی
  2. یونان: بزرگ کردن سینه
  3. ایتالیا: تزریق سم بوتولینوم نوع A (بوتاکس دیسپورت) و لیپوساکشن
  4. برزیل: پروتز سینه و لیپوساکشن
  5. کلمبیا: لیپوساکشن
  6. ایالات متحده آمریکا: لیپوساکشن، بزرگ کردن سینه
  7. تایوان: تزریق بوتاکس و سایر درمان های چین و چروک پوستی

این آمار و ارقام حقایق جالبی را درباره صنعت جراحی پلاستیک در کشورهای مختلف آشکار میکند. یکی از شگفت انگیزترین موارد این آمار، جایگاه یونان با تعداد بالای عمل بزرگ کردن سینه در باتون روژ است که در بالای این لیست قرار گرفته است، در حالی که به طرز باورناپذیری، برزیل پایینتر از این کشور در این لیست قرار گرفته است. یونان کشوری است که  در بحبوحه رکود اقتصادی قرار دارد، اما با این حال هنوز هم مردم این کشور مبالغ هنگفتی را صرف عمل های زیبایی میکنند.

روند صعودی میزان تقاضا برای عمل های زیبایی جهت بهبود ظاهر فیزیکی، پدیده ای جهان شمول است و این امر مختص کشورهای ثروتمند یا کشورهایی که جایگاه خاصی در جامعه بین المللی دارند، نیست.

در این مقاله کشورهایی که بیشترین تعداد عمل های زیبایی را دارند و اینکه کدام عمل ها بیشتر در آنها انجام میشود را به شما معرفی میکنیم و خواهیم دید که کشور ما ایران در این بین چه جایگاهی خواهد داشت.

پنج کشور دارای بیشترین تعداد عمل های زیبایی

بدون هیچ مقدمه ای، نگاهی می کنیم به لیست ۵ کشوری که طبق نظر سنجی انجمن بین المللی جراحان زیبایی پلاستیک (ISAPS) در سال ۲۰۱۸، بیشترین تعداد جراحی و عمل های زیبایی در آنها انجام میشود:

رتبهکشورتعداد کل عمل های زیبایی
1آمریکا4,361,867
2برزیل2,267,405
3مکزیک1,043,247
4آلمان922,056
۵هندوستان895,896

آمریکا و برزیل در مجموع، ۲۸.۴ درصد از کل عمل های زیبایی جراحی و غیر جراحی انجام شده در سراسر جهان طی سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص میدهند. از طرفی، با اینکه آمریکا و برزیل در تعداد کل عمل های زیبایی انجام شده به روش جراحی با هم برابر هستند ( هر کدام نزدیک به ۱.۵ میلیون جراحی)، اما از نظر عمل های زیبایی غیر جراحی مانند تزریق بوتاکس، تزریق فیلر و لایه برداری شیمیایی، ما بین این دو کشور تفاوت های فاحشی وجود دارد.

طبق آمار منتشره از نظرسنجی سالانه انجمن بین المللی جراحان زیبایی پلاستیک (ISAPS)، تعداد عمل های زیبایی غیر تهاجمی (غیر جراحی) در سال ۲۰۱۸ در سراسر جهان به میزان ۱۰.۴ درصد افزایش داشته است.

۵ جراحی و عمل زیبایی محبوب در آمریکا

رتبهعمل زیبایی با جراحيتعداد عمل های جراحیعمل زیبایی غیر جراحیتعداد عمل های غیر جراحی
1بزرگ کردن سینه321,362تزریق سم بوتولینوم1,463,409
2لیپوساکشن286,388تزریق هیالورونیک اسید763000
3ابدومینوپلاستی148801کاهش چربی بدون جراحی150764
4لیفت سینه131,208حذف موهای زائد145,507
۵عمل جراحی لیفت پلک119784لیزر جوانسازی پوست122,377

۵ جراحی و عمل زیبایی محبوب در برزیل

رتبهعمل زیبایی با جراحيتعداد عمل های جراحیعمل زیبایی غیر جراحیتعداد عمل های غیر جراحی
1بزرگ کردن سینه275283تزریق سم بوتولینوم392,530
2لیپوساکشن248,112تزریق هیالورونیک اسید252971
3ابدومینوپلاستی140,774لایه برداری شیمیایی33627
4عمل جراحی لیفت پلک132,207لیزر جوانسازی پوست28,321
۵لیفت سینه108681تزریق فیلر پلی ال لاکتیک اسید19754

سرانه تعداد عمل های جراحی

با در نظر گرفتن عمل های زیبایی انجام شده به نسبت میزان جمعیت هر کشور، ترتیب و رتبه بندی کشورهایی که بیشترین تعداد عمل های زیبایی در آنها انجام میشود تا حدودی دچار تغییر میشود. از این رو،‌ برزیل با ۷۱۵ عمل زیبایی به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ نفر، به رتبه ی اول لیست و آمریکا نیز از جایگاه اول به رتبه ی هفتم سقوط می کند.

علاوه بر این، آرژانتین و کلمبیا نیز از رتبه های هفتم و هشتم به بالای این جدول صعود کرده و به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار میگیرند که این امر نشان دهنده ی محبوبیت بالای عمل های زیبایی در سراسر آمریکای جنوبی است.

رتبهکشورتعداد عمل زیبایی به ازای هر 100000 نفر
1برزیل715
2آرژانتین631
3کلمبیا550
4ایتالیا515
۵آلمان466

جایگاه بریتانیا

بریتانیا در مقایسه با سایر کشورهای جهان، چه جایگاهی در این لیست دارد؟ طبق گزارشات انجمن بین المللی جراحان زیبایی پلاستیک (ISAPS)، نزدیک به ۲۷۰۰۰ عمل زیبایی در سال ۲۰۱۹ در بریتانیا انجام شده که عمل بزرگ کردن سینه، جزو محبوب ترین عمل های زیبایی انجام شده در بریتانیا می باشد.

رتبهعمل زیباییتعداد کل عمل ها
1بزرگ کردن سینه6900
2کوچک کردن سینه4,254
3ابدومینوپلاستی3,064
4بلفاروپلاستی(جراحی لیفت پلک)2,539
۵جراحی زیبایی بینی2,432

در سال 2019، جمعیت بریتانیا 66.65 میلیون نفر بود، به این معنی که به ازای هر 100000 نفر، 40 عمل زیبایی در بریتانیا انجام شده است.

زمانی که این اعداد و ارقام را با کشورهایی نظیر برزیل (۷۱۵ عمل به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ نفر) یا آمریکا (۴۵۶ عمل به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ نفر) مقایسه کنیم، مشخص میشود که تعداد عمل های زیبایی انجام شده در بریتانیا نسبت به سایر کشورها، بسیار کمتر است.

آینده ی عمل های زیبایی

با توجه به روند رو به رشد میزان محبوبیت عمل های زیبایی، جای تعجبی نیست که این صنعت در سال ۲۰۲2 نیز این روند صعودی را حفظ کند و به رشد خود ادامه دهد.

  • تخمین زده میشود که ارزش بازار جهانی عمل های زیبایی تا سال ۲۰۲۵ به ۴۳.۹ میلیارد دلار برسد (وبسایت Daze Digital).
  • انتظار می رود تا در سال های آینده، عمل بزرگ کردن سینه و جراحی زیبایی شکم، جزو محبوب ترین عمل های زیبایی باشند(انجمن بین المللی جراحان زیبایی پلاستیک).
  • انتظار می رود تعداد عمل های زیبایی تا سال 2030 ، به 3,847,929 مورد افزایش یابد (مرکز ملی اطلاعات زیست‌فناوری- NCBI).
  • افراد اکثرا بدنبال ظاهری طبیعی تر هستند (۷۸٪) تا ظاهری مصنوعی و پیکرتراشی شده (۱۵٪) (انجمن بین المللی جراحان زیبایی پلاستیک).
  • پیش بینی میشود طی ۵ سال آینده به دنبال افزایش چاقی،‌ میزان تقاضا برای روش هایی نظیر لیپوساکشن نیز افزایش یابد(موسسه IBIS World).

نارضایتی از عمل های زیبایی

بسیاری از جراحی های زیبایی  به دلیل عدم رضایت خاطر مراجعین قبلی انجام میشود . عملهای اصلاحی یا رتوش عمل قبلی امری رایج در جراحی های بینی به حساب می آیند. در جراحی عملهای بینی گوشتی که بیشترین آمار عمل های ترمیمی بینی را به خود اختصاص میدهند انتخاب جراح ماهر عمل بینی گوشتی بسیار حائز اهمیت است زیرا معمولا عمل بینی گوشتی دشوار تر از بینی های استخوانی بوده و تعداد جراحان ماهر کمتری نیز به این نوع جراحی میپردازند.

خطرات عمل های زیبایی

عمل های زیبایی نیز مانند سایر جراحی ها، خطرات خاص خود را بهمراه دارند. با این حال، برخی از افراد به دلیل محدودیت های جغرافیایی یا بخاطر هزینه، برای انجام عمل های زیبایی به پزشکان یا پرستاران غیر معتبر مراجعه میکنند که این امر می تواند عواقب جبران ناپذیری را برای سلامتی آنها داشته باشد. لزوم انتخاب جراح بینی ماهر در عمل های زیبایی از اوجب واجبات به حساب می آید زیرا مراجعین را هم با سختی های رایج این عمل ها و هم با هزینه هایی هنگفت مواجه میسازد.

  • رایج ترین خطر در جراحی های زیبایی شکم، سروما یا آب آوردن شکم است. این عارضه در ۱۵ الی ۳۰ درصد موارد رخ میدهد( وبسایت پزشکی Healthline).
  • خطر بروز عوارض جانبی ناشی از جراحی های زیبایی در افرادی که سابقه بیماری های قلبی عروقی، ریوی، دیابت یا چاقی دارند، بیشتر است(کلینیک مایو- Mayo Clinic)
  • ۱.۱ الی ۲.۵ درصد از افرادی که تحت عمل بزرگ کردن سینه قرار می گیرند، دچار عفونت میشوند(وبسایت پزشکی Healthline).
  • ۱۵ درصد از زنانی که تحت عمل بزرگ کردن سینه قرار میگیرند، بطور دائمی دچار تغییر حس در نوک سینه های خود میشوند (وبسایت پزشکی Healthline).

بررسی آمار داخلی نیز نشان میدهد که سالانه 25 تا 80هزار جراحی زیبایی بینی در کشور ما انجام میشود. شاید نبود تخمینی دقیق باعث شده است که نام ایران در لیست های بالا وجود نداشته باشد اما با در نظر گرفتن بیشینه این آمار(80 هزار عمل بینی) و بدون در نظر گرفتن دیگر انواع عمل های زیبایی خواهیم دید که درصورتی که جمعیت ایران را 80 میلیون نفر در نظر بگیر به ازای هر صدهزار نفر100 نفر عمل جراحی بینی انجام داده است و با افزودن آمار تزریقات زیبایی که امروزه استقبال بی نظیری از آن شده  خواهیم دید که نام ایران هم در این لیست ها حضور خواهد داشت. در صورت شفاف بودن هزینه های عمل رینوپلاستی بینی و دیگر عمل های زیبایی  میتوان آمار دقیق تری از سهم این بازار بدست آورد.

سفر هوایی در بارداری در زمان کرونا

سفر هوایی در بارداری در زمان شیوع کرونا

جاذبه های گردشگری استانبول

برنامه گردگشگری ایمن ترکیه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا