با مشق ننوشتن کودک خود چه کنیم؟

دوشنبه 5 اردیبهشت 1401 روانشناسی
با مشق ننوشتن کودک خود چه کنیم؟

با مشق ننوشتن کودک خود چه کنیم؟

اکثر کودکان از انجام تکالیف مدرسه بیزارند و از آن فراری هستند. در مقابل رفتار این کودکان ، پدر و مادر فشار بیشتری به کودکان وارد می کنند و این بگو مگوها زمینه تنش در خانواده را فراهم می کند.
اگر مشق ننوشتن فرزندتان از دغدغه ها و مشکلات شما شده است ابتدا بایستی علت این امر را بیابید و با روش های صحیح کودک را ترغیب به انجام تکالیف نمایید.

 

بهترین و درست ترین راه حل برای حل مشکل مشق ننوشتن کودکان

 

  • رابطه عاطفی بهتری با کودک خود برقرار کنید

برای اینکه فرزندتان بهر به حرف شما گوش دهد سعی کنید با کلام شیرین تری با او ارتباط برقرار کنید. این شیوه باعث می شود فرزندی مسئولیت پذیرتر و مطیع تر داشته باشیم.

  • کودک را مجبور به انجام تکلیف نکنید

از تکرار گفتن تکلیفت را انجام بده پرهیز کنید ، زیرا او را عادت میدهید که تا تکرار نکنید تکالیف خود را انجام ندهد ،وقتی کودک بی خیال از درس نشسته است، کتاب کودک را بیاورید و او را با مهربانی به سمت نوشتن تکالیفش سوق دهید.

  • سریع بعد از اتمام مدرسه او را مجبور به نوشتن نکنید

بعد از اتمام ساعات مدرسه ابتدا اجازه دهید کودکتان استراحت و بازی داشته باشد و هیجاناتش را تخلیه کند سپس از او بخواهید که درس بخواند و هیچگاه بلافاصله پس از مدرسه از او نخواهید تکالیفش را انجام دهد.

با مشق ننوشتن کودک خود چه کنیم؟

با مشق ننوشتن کودک خود چه کنیم؟

 

  • هیچگاه مشق کودک را ننویسید

برخی از بچه ها از والدین میخواهند مشق آن ها را انجام دهند و خانواده از سر دلسوزی این کار را انجام میدهند اما نمی داند همین یک بار نوشتن تکلیف سبب می شود کودکش مشق خود را ننویسد و مسئولیت را به دوش بقیه بیاندازد.

  • اجازه دهید کودک با عواقب کارش روبرو شود

اگر کودک شما ناقص تکالیف خود را انجام میدهد و از انجام ادامه آن سر باز میزند تکلیف او را ننویسید بلکه اجازه دهید او همانگونه به مدرسه برود و با عواقب کارش روبرو شود . از آن به بعد می فهمد که ننوشتن مشق عواقبی مانند تنبیه و خجالت زدگی را برای او به همراه دارد.

  • اجازه دهید بین انجام تکالیف بازی کند

اجازه دهید کودکتان بین تکالیفش کمی بازی بکند مثلا اجازه دهید او ریاضی خود را بنویسد و بعد بازی کند و سپس تکلیف فارسی خود را انجام دهد .

  • هنگام انجام تکلیف پیش او بنشینید

وقتی در حال انجام تکالیف است کنار او بنشینید و او را تشویق کنید. بعد از اینکه فرزندتان خودش به تنهایی توانست تکلیفش را انجام دهد می توانید خود را از او دور کنید و از زمان نشستن کنار او کم کنید.

  • او را تحقیر نکنید

اگر فرزندتان مشق نمینویسد از تحقیر او پرهیز کنید و به او جملات تحقیر آمیز نگویید زیرا با ایجاد احساس حقارت او تکالیفش را انجام نمی دهد.

  • فرزندتان را با خودش مقایسه کنید

هرگز فرزندتان را با بقیه بچه ها و همکلاسی هایش مقایسه نکنید  زیرا این کار کودک را لجباز تر می کند پس به او نگویید تو از دوستت بدتر می نویسی بلکه به او بگویید تو دیروز بهتر مشق می نوشتی.

  • سخت گیر نباشید

با کودک مهربان باشید و صبوری به خرج بدهید و با شگردی خاص او را به سمت مشق نوشتن سوق دهید. چنانچه گفته ایم اگر بازی کودکتان تمام نشده بود یا فیلمی که دارد می بیند به پایان نرسیده بود می توانید به او بگویید که بعد از تمام شدن فیلم یا بازی تکالیفش را انجام بدهد.

سپس بعد از اینکه کودک از تلویزیون و بازی دست کشید یک برش رفتاری بزنید و بلافاصله او را سر درس و مشق نبرید. مثلا بگویید برو آب بخور، دست و صورتت را بشور بعد بیا تکلیف انجام بده یا کمی با او حرف بزنید.

  • به او انگیزه بدهید

کودک را وادار به انجام تکالیف مدرسه نکنید و با آگاهی و صبر پیشه کردن و تمجیدهای کلامی به کودک خود انگیزه کافی برای انجام تکالیف را بدهید.

  • پاداش بدهید

اگر کودک تکالیف خود را به درستی انجام داد حتما او را با پاداشی کوچک تشویق کنید مثلا بگویید امشب هر غذایی می خواهی برایت درست می کنم و هیچ گاه به او وعده و وعیدهایی که از توانتانم خارج است ، ندهید.

  • تکالیف او را بررسی کنید

اگر علل انجام ندادن تکالیف از سمت فرزندتان ، به دلیل زیاد بودن یا سخت بودن تکالیف است سعی کنید با معلم وی صحبت کنید. اما اگر سطح و میزان تکلیف شب مناسب است و باز هم کودک در انجام آن مشکل دارد، زمان انجام تکالیف را به دو جلسه تقسیم کنید.

  • با معلم او صحبت کنید

اگر کودک شما تکلیف خود را انجام نداد ، با معلم او صحبت کنید تا او را بازخواست کند و به او تذکر جدی بدهد .

استرس

10 اثرات مضر استرس بر ذهن و بدن

میخوای بدونی همسرت عاشق کدوم رفتارته؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا