بازار قیصریه اصفهان

یکشنبه 15 خرداد 1401 جاذبه های گردشگری

بازار قیصریه اصفهان

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی هر شهر بازارها هستند.در شهرهای تاریخی مانند اصفهان می‌توان ترکیبی از تاریخ و فرهنگ و هنر را در بازار ها مشاهده کرد.گشت‌و‌گذار در بازار می‌تواند تجربه‌ای فراموش‌ناشدنی را رقم بزند. بازار قیصریه یکی از این نمونه‌ها است. با دایان همراه شوید و بیشتر درباره این بازار تاریخی بخوانید.

بازار قیصریه اصفهان

مشخصات کلی بازار قیصریه اصفهان

کاربری : بازار

دوره ساخت:دوره صفوی

شماره ثبت:315

تاریخ ثبت ملی : 21 آبان 1317

علت نام گذاری:علت نامگذاری این بازار شباهت این بنای تاریخی به قیصریه یا قیساریا در آسیای صغیر (ترکیه امروز) است.

 

معرفی بازار قیصریه اصفهان

یکی از معروف‌ترین بازارهای تاریخی ایران و جاهای دیدنی اصفهان بازار قیصریه است که به بازار شاهى نیز شهرت دارد. این بازار از سردر قیصریه شروع، به بازار چیت‌ساز‌ها و از آنجا به بازار دارالشفا منتهى می‌شود. این بازار یکی از مراکز مشهور صنایع دستی به شمار می‌آید. بازار قیصریه از بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین مرکز خریدوفروش در دوران صفویه بوده است. به‌طور کلی بازار سرپوشیده اصفهان چند کیلومتر طول دارد که هر بخش آن کالای ویژه‌ای تولید و فروخته می‌شود.

بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه اصفهان

 

بازار قیصریه اصفهان مربوط به چه دوره ای است ؟

بازار قیصریه با دستور شاه عباس اول بین سال‌های ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۹ ساخته شد. این بازار در دوره صفویه مرکز فروش پارچه و فرش‌های گران‌بها بوده و شرکت‌های تجاری خارجی نیز در آن حجره‌هایی داشته‌اند. بازار قیصریه قسمت اصفهان جدید دوره صفویه را به شهر سلجوقی میدان کهنه آن روزگار (میدان قیام فعلی) متصل می‌کرد.

بازار قیصریه اصفهان در قدیم

بازار قیصریه اصفهان در قدیم

 

گفته شده قیصریه از واژه قیصر یا سزار مشتق شده است. قیصریه عموما به راسته‌ای از بازار گفته می‌شد که در آن کالاهای سبک وزن و گرانقیمت لوکس به فروش می‌رسید. این قسمت توسط حکومت یا بازرگانان ثروتمند ساخته می‌شد و به‌دلیل توان مالی پیشه‌وران قیصریه‌، این قسمت از بازار به‌لحاظ ویژگی‌های معماری و تزیینات غنی‌تر و پرکار‌تر از سایر قسمت‌ها بود و هندسی‌تر ساخته می‌شد. قیصریه‌ها به خاطر وجود همین تزیینات غنی و سازندگان معتبرشان، بازار شاهی یا قیصریه خوانده می‌شدند.

معماری سقف بازار قیصریه اصفهان

معماری سقف بازار قیصریه اصفهان

 

قدیمى‌‌ترین توصیفى که از بازار اصفهان به جا مانده است، شرحى است از قرن چهارم هجرى قمرى (دوران دیالمه)، در کتاب رساله محاسن اصفهان تحت عنوان بازار جورین که مى‌‌گوید:

بازارى بود بر دروازه خور (خورشید) که یکى از چهار دروازه‌ مشهور اصفهان در آن زمان بوده و در فصل نوروز عامه ‌مردم اصفهان با انواع خوردنى‌ها و آشامیدنى‌ها و آلات و ادوات موسیقى یکى دو ماه را در آن محل به تفریح و عیش و عشرت مى‌‌‌‌گذراندند و بالطبع براى احتیاج این جمعیت از اغذیه، البسه و غیره بازارهایى برپا مى‌کردند و طوافان و بازاریان انواع نعمت‌ها را در آنجا گرد مى‌آورند.

 

 

 

بازار قیصریه اصفهان کجاست ؟

بازار قیصریه در شمال میدان نقش جهان قرار دارد. برای دسترسی می‌توانید از خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. ایستگاه‌های اتوبوس و متروی میدان امام حسین در فاصله نسبتا مناسبی از میدان نقش جهان قرار دارند و مسافت باقی‌مانده از آن‌ها تا مقصد را می‌توانید با تاکسی طی کنید یا پیاده بروید. اگر قصد دارید با خودروی شخصی راهی این مکان شوید، باید خود را به خیابان سپه یا خیابان حافظ برسانید.

 

آدرس بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه در شمال میدان نقش جهان قرار دارد.

 

باغ پرندگان اصفهان

کاخ چهلستون اصفهان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا