اولین حیوانات زمین کدامند؟

یکشنبه 14 خرداد 1402 فناوری
اولین حیوانات زمین کدامند؟

اولین حیوانات زمین کدامند؟

با توجه به مطالعاتی که انجام شده، هنوز نمی‌توان با قطعیت و اطمینان بالایی بگوییم کدامیند اما برخی پژوهشگران با توجه به شواهد موجود، فرضیه می‌پردازند که شانه‌داران (ctenophores) ممکن است اولین حیواناتی باشند که در زمین ظاهر شدند. با این حال، هنوز برای تایید این فرضیه نیاز به پژوهش‌های بیشتری داریم و نمی‌توانیم با قطعیت بیان کنیم کدامیند.در یک مقاله منتشر شده در مجله Nature Ecology and Evolution، پژوهشگران دانشگاه واندربیلت و دانشگاه ویسکانسین-مدیسون به این نتیجه رسیده‌اند که شانه‌داران (ctenophores) ممکن است اولین حیواناتی باشند که در زمین ظاهر شدند.

شانه‌داران

شانه‌داران

آیا شانه داران هنوز وجود دارند ؟

شانه‌داران (ctenophores) هنوز هم وجود دارند و بیش از ۱۰۰۰ گونه از آن‌ها شناخته شده‌اند. این حیوانات در اقیانوس‌ها و دریاچه‌هایی در سراسر جهان زندگی می‌کنند و از طریق جریانات آب و شناور شدن در آب، غذای خود را جذب می‌کنند. شانه‌داران به دلیل زیبایی و ظاهر خاص خود، به عنوان یکی از مهم‌ترین گروه‌های حیواناتی که در آب‌های دنیا زندگی می‌کنند، شناخته می‌شوند.

پیدایش حیات

پیدایش حیات یکی از بزرگترین معماهای علمی است که هنوز به صورت کامل حل نشده است. بر اساس شواهد موجود، حیات احتمالا در دریا شکل گرفته است. طبق نظریه‌های مختلف، حیات ممکن است به صورت خود به خود ایجاد شده باشد یا به وسیلهٔ یک پدیدهٔ طبیعی مانند رعد و برق، گرمای خورشید، یا ترکیبی از آن‌ها به وجود آمده باشد. همچنین، برخی پژوهشگران معتقدند که حیات ممکن است به زمین آمده باشد توسط شهاب‌ها یا سیاره‌های دیگر. با این حال، هیچ نظریه‌ای به طور رسمی تأیید نشده است و هنوز به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که حیات از کجا آمده است.

پیدایش حیات

پیدایش حیات

دیکینسونیا یا عروس دریایی ؟

دیکینسونیا، موجودی شبیه به عروس دریایی است که برای جامعه علمی همچنان یک معمای بزرگ به شمار می‌رود. این موجود، به دوران زمین‌شناسی ادیاکاران تعلق دارد و در حال حاضر منقرض شده است. ادیاکاران، اولین موجودات پیچیده زندگی بر روی زمین بودند. با این حال، تعیین دقیق اینکه کدام موجود، اولین موجود زمین بوده، همیشه یک چالش بزرگ برای دانشمندان بوده است. دیکینسونیا در دسته قارچ‌ها، آغازیان یا یک حیوان طبقه‌بندی شده است، اما هیچ کس نمی‌تواند با اطمینان بیان کند که این موجود به کدام دسته تعلق داشته است.

دیکینسونیا

دیکینسونیا

سال‌های زیادی در محافل علمی بحث بر سر این بود که اولین حیوانات زمین ژله‌ماهیان بوده‌اند یا اسفنج‌ها. هر دو این موجودات حدود 500 میلیون سال پیش بر روی زمین پدید آمدند اما کدام یک اول بوده‌اند؟

در این مطالعه، محققان از یک روش ژنتیکی نوین استفاده کردند تا بررسی کنند کدام گونه حیوانی از نظر ژنتیکی قدیمی‌تر است. طبق نتایج این پژوهش، گونه‌های ژله‌ماهی شانه‌دار به نظر می‌رسند قدیمی‌ترین گونه حیوانی زمین باشند. برای این منظور، داده‌هایی که از پیش موجود بودند، با استفاده از مارکرهای ژنتیکی منحصربه‌فرد ژله‌ماهیان شانه‌دار و اسفنج‌ها، مورد تحلیل قرار گرفتند تا بفهمیم کدام گونه ژنوم خود را به ژنوم دیگری واگذار کرده‌اند. با این حال، هنوز به نتیجه قطعی در مورد قدیمی‌ترین حیوانات زمین نرسیده‌ایم. به تازگی در مجله Current Biology مقاله‌ای منتشر شده که مبنی بر این است که اسفنج‌ها ممکن است اولین حیواناتی باشند که بر روی زمین ظاهر شده‌اند.

مراکش، گوهر پنهان آفریقا را با نگاهی دیگر ببینید

چرا ماشین زده می شویم؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا