گردشگری شیراز /آرامگاه سعدی کجاست

چهارشنبه 11 اسفند 1400 جاذبه های گردشگری
آرامگاه سعدی

 

شیراز یکی از قدیمی‌ترین و زیبا ترین شهرهای ایران بوده که مرکز استان فارس است.

البته شاید در نگاه اول نام شیراز حافظیه به ذهن‌ بیاید، ولی نباید از آرامگاه سعدی استاد بی‌بدیل سخن، در این شهر زیبا غافل شد. با مجله خانواده دایان همراه باشید تا بیشتر درباره این مقبره مشهور آشنا شوید.

 

سعدی شیرازی

سعدی شیرازی

سعدی شیرازی کیست

سعدی به نام مشریف الدین بن مصلیح الدین، (زاده حدود ۱۲۱۳، شیراز، ایران)، شاعر پارسی‌گو، یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های ادبیات کلاسیک فارسی.

او را  اهل ادب به او لقب «استادِ سخن»، «پادشاهِ سخن»، «شیخِ اجلّ» و حتی به‌طور مطلق، «استاد» داده‌اند.

سعدی در شیراز زاده شد.او پدرش مصلح الدین را در اوایل کودکی از دست داد.و مادرش کازرونی بود.

بعدها برای تحصیل به بغداد در مدرسه معروف نظامیه فرستاده شد و در آنجا به آموزش سنتی اسلام دست یافت. شرایط ناپایدار پس از حمله مغول به ایران او را به سرگردانی در خارج از کشور از طریق آناتولی، سوریه، مصر و عراق سوق داد.

 

آثار سعدی شیرازی

آثار سعدی شیرازی

معروف ترین آثار سعدی:

معروف ترین آثار سعدی بوستان (1257؛ باغستان) و گلستان (1258؛ باغ گل سرخ) است.

بوستان تماماً در آیه (حماسه متر) است و مشتمل بر داستان هایی است که به درستی فضایل متعارف توصیه شده به مسلمانان (عدالت، گشاده رویی، حیا، قناعت) و نیز تأملاتی در رفتار دراویش و اعمال وجدآمیز آنان را به تصویر می کشد.

گلستان عمدتاً به نثر است و شامل داستان ها و حکایات شخصی است.. متن با انواع شعرهای کوتاه، حاوی کلمات قصار، پندها و تأملات طنز آمیخته است. اخلاقی که در مرز گلستان بر اساس مصلحت تبلیغ می‌شود

سعدی را در واقع با این دو اثر می‌شناسند، بوستان، شعری 4100 دوبیتی و گلستان که حکایت‌هایی به نثر و قطعاتی در نظم دارد.

بوستان و گلستان جذابیت خاصی دارد.در غزلیات (غزل) و قصیده های او در قصیده (قصیده) یافت می شود. شش رساله منثور در موضوعات مختلف به او نسبت داده شده است; او همچنین برای تعدادی از آثار به زبان عربی شناخته شده است. آمیختگی خاص از مهربانی و بدبینی انسانی، شوخ طبعی و تسلیم در آثار سعدی، همراه با گرایش به دوری از دوراهی سخت، او را نزد بسیاری به تحسین برانگیزترین نویسنده در جهان فرهنگ ایران تبدیل کرده است.

 

آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی

درگذشت سعدی:

تاریخ مرگ سعدی  وی در ۲۷ ذیحجه سال ۶۹۰ هجری درگذشته و در همان خانقاهی که اقامت گزیده‌بود، به خاک سپرده شده‌است.

 

آرامگاه سعدی کجاست؟

این آرامگاه در انتهای خیابان بوستان و کنار باغ دلگشا در دامنهٔ کوه در شمال شرق شیراز قرار دارد. در اطراف مقبره، قبور زیادی از بزرگان دین وجود دارند که بنا به وصیت خود، در آنجا مدفون شده‌اند.

برای دسترسی به آرامگاه سعدی می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید. اتوبوس‌های خطوط پایانه شهید دستغیب-بلوار نارنجستان و بلوار نارنجستان-پایانه نمازی در نزدیکی این مکان، ایستگاهی به نام سعدیه دارند. از این ایستگاه تا مقصد به اندکی پیاده‌روی نیاز است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه ولیعصر است که از سعدیه چند کیلومتری فاصله دارد

 

آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی

تاریخچه آرامگاه سعدی

این مکان در ابتدا خانقاه سعدی بوده که وی اواخر عمرش را در آنجا می‌گذرانده و سپس در همان‌جا خاکسپاری شده‌است. برای اولین بار در قرن هفتم توسط شمس‌الدین محمد صاحب‌دیوانی وزیر معروف اباقاخان، مقبره‌ای بر فراز قبر سعدی ساخته شد.

در سال ۹۹۸ به حکم یعقوب ذوالقدر، حکمران فارس، خانقاه شیخ تخریب شد و اثری از آن باقی نماند.

تا در سال ۱۱۸۷ هجری قمری به دستور کریم خان زند، عمارتی ملوکانه از گچ و آجر بر فراز مزار شیخ بنا شد که شامل دو طبقه بود. طبقه پایین دارای راهرویی بود که پلکان طبقه دوم از آنجا شروع می‌شد

 

معماری آرامگاه سعدی

معماری آرامگاه سعدی

معماری آرامگاه سعدی:

و اما مقبره سعدی در حاشیه شهر است. در مورد معماری آن، آندره گدار، باستان شناس فرانسوی، آن را در سال 1952 ساخته است. و سپس آرامگاه سعدی برای قرن ها موضوع زیارت بوده است.

از نظر معماری بقعه، ایوان و گنبد بقعه با کاشی های آبی پوشیده شده است. در گوشه این دو ایوان نیز مقبره سعدی قرار دارد که بنای یادبود جدید را در زمینی به مساحت بیش از ده هزار متر مربع بنا کرده است. و سپس چند بیت معروف از سعدی را می بینید که بر دیوارها حک شده است. سپس آرامگاه سعدی سنگی با کتیبه و زیورآلات است.

بیرون اتاق مقبره نیز پلکانی هفتاد پله ای وجود دارد که بازدیدکنندگان را به یک اتاق زیرزمینی زیبا هدایت می کند. آنها همچنین می توانند از چای خانه ای که در آنجا وجود دارد استفاده کنند. در کنار این اتاق نیز یک حوض پر از ماهی های عالی وجود دارد.

این آرامگاه از زمان درگذشت سعدی مورد بازدید قرار گرفته است. امروزه این مقبره و باغ آن واقعاً مکانی محبوب برای گردش است و ایرانیان و مسافران خارجی به آرامگاه او می آیند. علاوه بر این، هر فرد می تواند زیر درختان استراحت کند و از این مکان لذت ببرد

اگر به شیراز سفر می کنید حتما از آرامگاه سعدی دیدن می کنید. در واقع هر مسافری دوست دارد از این مقبره دیدن کند.

بیشتر بخوانید:همه دیدینهای شهر شیراز/۲۲ دیدنی های شیراز

جاذبه گردشگری کشور ایران

اماکن تاریخی کشور ایران بخش 2

جاذبه گردشگری کشور ایران

اماکن تاریخی کشور ایران بخش 1

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا