چندی است نام دو خودرو به عنوان مهم ترین جایگزین های پراید در رسانه های مختلف مطرح شده که این دو خودرو کویید ساخته رنوی فرانسه و کوییک ساخت سایپا هستند. نگاهی به ویژگی های ظاهری و فنی این دو مدل که شباهت آشکاری در نوع بدنه به هم دارند نشان می دهد سایپا در صورت قیمت گذاری بهتر برای کوییک می تواند محصول ارزان رنو را در ایران شکست دهد.
حالا چندی است نام دو خودرو به عنوان مهمترین جایگزین های پراید در رسانه های مختلف مطرح شده که این دو خودرو کویید ساخت رنوی فرانسه و کوییک ساخت سایپا هستند.
نگاهی به ویژگی های ظاهری و فنی این دو مدل که شباهت آشکاری نیز در نوع بدنه به هم دارند نشان می دهد که سایپا در صورت قیمت گذاری بهتر برای کوییک می تواند محصول ارزان رنو را در ایران شکست دهد.
قدرت بیشتر، قطعات ارزان تر و هزینه نگهداری پایین تر در کنار گستره خدمات پس از فروش مواردی هستند که می توانند به کوییک برای غلبه بر رنو کویید کمک کنند. ببینیم ویژگی های فنی و رفاهی این خودروی جدید ایرانی چیست و در کدام بخش بر رقیب فرانسوی برتری دارد.
سایپا که در نظر دارد با افزایش تیراژ خودروهای تیبا2، ساینا و تیبا1 هر چه زودتر جایگزین های مطمئن و جدیدی برای خودروی پراید به بازار معرفی کند، به تازگی و در چهار سال اخیر سعی کرده سهم پراید از سبد تولید خود را به شدت کاهش دهد و هم اینک آن را از 68 درصد در سال 91 به کمتر از 30درصد رسانده است.
سایپا که مالک بخش اعظم بازار خودروهای زیر30 میلیون تومان است، با عرضه کوییک پیش دستی کرده و با ساخت یک نمونه ارتقایافته از تیبا2 با فرم کراس، به بهترین شکل ممکن به جنگ رقیب رفته است. در واقع نخستین تجربه سایپا در ساخت یک خودروی آپشنال ارزان همین ابتدای کار به رویدادی جذاب تبدیل شده و می رود تا رقیب فرانسوی خود را نیامده از دور خارج کند.
کوییک که با همان پلتفورم و ساختار فنی تیبا2 از طرح بدنه نسبتا متفاوتی برخوردار است، به لطف هوشمندی طراحان از ایده جذاب خودروهای برجسته برندهای فولکس واگن پولو کراس و فیات پاندا کراس بهره برده و در قالب یک هاچ بک کوچک، به ادوات مینی کراس اوورهای شهری از قبیل «رنو ساندرو استپ وی» مجهز شده است.
این خودرو که قرار است تا اوایل شهریور پیش فروش شده و در آبان ماه به مشتریان تحویل گردد، از قیمتی نسبتا مناسب برخوردار بوده و به گفته مقامات شرکت سایپا قرار است بنا به سطح تجهیزات در بازه 33 تا 40 میلیون تومان به فروش برسد. مهمترین ایراد کوییک این است که همچنان از فرم جانبی قدیمی بدنه تیبا 1 استفاده می کند که جا داشت طراحان سایپا برای آن چاره ای بیندیشند.
البته اضافه شدن بچه گلگیرهای مشکی، تغییر دستگیره ها و آینه ها، نصب میله باربند روی سقف، طرح جدید سپر جلو و عقب در کنار فرم تازه جلوپنجره و چراغ ها باعث شده تا کوییک برای موفقیت مقابل خودروی رنو چندان دست خالی نباشد.
نصب جعبه دنده اتومات سی وی تی، در کنار تجهیز کوییک به سانروف، نمایشگر دمای محیط بیرون، دوربین دید عقب، سیستم های نوین ترمز از قبیل ترمز کمکی، فرمان برقی، کروز کنترل، آینه ها و شیشه های برقی و نیز مانیتور 7 اینچی لمسی مجهز به سیستم رهیاب باعث شدت تا این مدل در زمینه آپشن گوی سبقت را از کویید برباید. موتور 1500 سی سی کوییک هم قوی تر از کویید بوده و با 87 اسب بخار نیرو و 128 نیوتن متر گشتاور می تواند در جاده های شهری و بین شهری عملکرد بهتری را عاید راننده کند.
در مجموع اگر سایپا بتواند ضمن ارتقا کیفیت ساخت کوییک به ویژه در بخش فنی، به بهره وری بالاتری در تولید این محصول جدید دست یابد و در عین حال از مواد بهتری در کابین کوییک سود ببرد، پیروزی هاچ بک کراس سایپا بر محصول جدید رنو چندان دور از دسترس نیست.
در واقع رنو کویید در مقایسه با کوییک نه خودروی ایمن تری است و نه از تجهیزات بهتری سود میِ برد. اما این تنها زمان است که نتیجه نهایی این نبرد را مشخص می کند. نبردی که اگر به نفع رنو تمام شود شاید فروش این برند را در ایران در یک بازه زمانی سه ساله به 4 برابر میزان فعلی افزایش دهد.
منبع : فرادید
ارسال دیدگاه