اختلالات یادگیری فرزندانتان را درمان کنید
اختلالات یادگیری یا ناتوانی های یادگیری برای والدین و معلمان یک موضوع نگران کننده رو به رشد محسوب می شوند. اما دقیقاً اختلال یادگیری چیست و چگونه باید به کودکان مربوطه مراقبت شود؟
مشکلات پایدار
به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، ناتوانی های یادگیری “اختلالات دائمی از منشأ عصبی هستند که بر تحصیل، درک، استفاده و پردازش اطلاعات شفاهی و غیرشفاهی تأثیر می گذارند”.
منشأ عصبی
باید به خاطر داشت که منشأ این اختلالات عصبی است و هیچ ارتباطی با هوش کودک ندارد. پدر و مادر و نه معلمان مسئول ظهور این اختلالات نیستند.
مشکلات در یادگیری در مدرسه
در واقع، این اختلالات از طریق مشکلات در تحصیل دانش های اساسی مدرسه، مانند خواندن، املاء و حساب ظاهر می شوند.
سایر حوزه های توسعه نیز بهم میریزند
حوزه های دیگری از توسعه کودک ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند، مانند فراگیری زبان شفاهی، توجه، حافظه، فعالیت های اشاره ای، دید فضایی و توانایی سازماندهی خود.
با مشکلات یادگیری اشتباه نگیرید
این اختلالات نباید با مشکلات یادگیری اشتباه گرفته شوند. مشکلات یادگیری موقتی هستند و اغلب با عوامل اجتماعی و عاطفی مانند مشکلات خانوادگی، مشکلات اقتصادی یا تغییرات مکرر مدرسه مرتبط هستند.
نسبت کودکان مبتلا چیست؟
به گفته داده های مرکز بیمارستان دانشگاهی نانت، 3 تا 5 درصد از کودکان در یک گروه سنی، حداقل یکی از این اختلالات را دارا هستند و 1 درصد از آنها شدت شدیدی دارند.
اختلالات خاص
برخلاف برخی از اختلالات غیرخاص (نقص های عمومی، بیماری های ژنتیکی، اوتیسم، تأخیرهای ذهنی)، ناتوانی های یادگیری خاص به اختلالات ساختاری نوروتوسعه ای مرتبط هستند که منجر به ناتوانی شدید و دائمی می شوند. اما این اختلالات چیستند؟
ناتوانی شفاهی
ناتوانی شفاهی اختلال خاصی در توسعه زبان شفاهی کودکان است که به طور دائمی می باشد.
ناتوانی خواندن
ناتوانی خواندن اختلال خاصی است که با مشکلاتی در یادگیری خواندن همراه است. این اختلال اغلب با مشکلاتی در املا، همراه است و به ویژه با ضعف در ارتباط بین نشانههای نوشتاری (گرافم) و صداهای زبان (فونم) و عدم توانایی در سریع فهمیدن یک کلمه به صورت کلی مشخص میشود.
ناتوانی املاء
ناتوانی املاء، یک اختلال خاص در فراگیری زبان نوشتاری است که با مشکلات قابل توجه در املاء همراه است.
ناتوانی ریاضی
ناتوانی ریاضی از طریق ادراک نادرستی از مقادیر عددی در کودکان ظاهر میشود. این ناتوانی اغلب با اختلال در زبان و یا هماهنگی همراه است و باعث مشکلات در حفظ و یادگیری عملیات ریاضی میشود.
ناتوانی حرکتی
ناتوانی حرکتی به مشکلات حرکتی، به خصوص در برنامه ریزی و هماهنگی حرکات، مشخص میشود. مشکل در اتوماسیون برخی از حرکات، مانند نوشتن، به بروز اختلالات دیگر منجر میشود.
اختلالات توجه
اختلال کمبود توجه (ADD) باعث می شود که کودکان نتوانند در طول فعالیت مرتبط تمرکز و توجه خود را حفظ کنند. گاهی اوقات با سایر ناتوانی های یادگیری ترکیب می شوند و باعث ایجاد خطاهای بی دقتی و مشکل در دنبال کردن دستورالعمل ها می شوند.
با یا بدون بیش فعالی
ناتوانی های توجه می توانند با بیش فعالی (ADHD) یا بدون آن (ساده ADD) همراه باشند.
شناسایی علائم
این اختلالات میتوانند از طریق علائم مختلف شناسایی شوند: بیش فعالی (برای اختلالات توجه)، مشکل در هماهنگی حرکات، اشتباه در استفاده از واژهها، مشکلات در جهتیابی در فضا.
ابزارهای شناسایی
تشخیص نیاز به ارزیابی تخصصی دارد که توسط یک گفتوگوپرداز (Speech Therapist) برای یادگیری زبان و ریاضیات و یا توسط یک توانبخشی حرکتی-ذهنی (Psychomotor Therapist) برای مشکلات حرکتی یا ادراکی انجام میشود.
پشتیبانی چگونه است؟
هیچ “راه حل جادویی” برای ناتوانی های یادگیری وجود ندارد. با این حال، درمان مناسب توسط یک تخصصیدرمان، می تواند این ناتوانی ها را مدیریت کند و در صورت عدم درمان، به کنترل آنها کمک کند.
آرامکردن کودک
یک نکته حیاتی: باید کودک را آرام کرد و به درستی از مشکلاتی که دارد مطلع کنید. آنها همچنین باید از زمان، آرامش و کمک در سازماندهی کار خود بهرهمند شوند.
سازگاری ابزارهای آموزشی
تنظیمات آموزشی نیز در مدرسه مطلوب است، مانند بیشتر از زمان در هنگام آزمون، خواندن شفاهی دستورالعملها برای کودکانی که دارای مشکل خواندن هستند یا امکان استفاده از کامپیوتر برای کسانی که دارای مشکل در نوشتن هستند.
نکات مهم برای معلمان
همچنین، برخی از روشها به معلمان این امکان را میدهد که یادگیری کودکان مربوطه را ترویج کنند: استفاده از محتوای بصری، دادن دستورالعملهای دقیق، تغییر حجم و تن صدا و بالاتر از همه حفظ یک اقلیم گرم و دوستانه در کلاس!
منبع : MSN
ارسال دیدگاه