اثرات و فواید گیاه گزنه چیست؟

چهارشنبه 10 اسفند 1401 سلامت
فواید گزنه

خواص و اثرات گزنه

گیاه گزنه، در نگاه اول، یک گیاه اساسی است. دارای ساقه سبز بلند و برگ های نوک تیز و دندانه دار است. با این حال، در برگ ها کرک های ریزی وجود دارد که در واقع خارهای توخالی حاوی اسید فرمیک هستند، یک ماده شیمیایی تحریک کننده که در نیش زنبور نیز یافت می شود.

گَزَنِه نام سردهای از گیاهان گلدار از تیرهٔ گزنه‌ایان است. گزنه‌ها گیاهانی علفی و یک‌ساله یا در برخی از گونه‌ها پایا هستند. ساقه آن‌ها راست و چهارگوش بوده و سطح زیرین برگ‌ها و سایر بخش‌های سبز گیاه، پوشیده از کرک‌هایی گزنده است.
محتویات

ارزش آنتی اکسیدانی گزنه نیز بالاست. برگ ها حاوی مقادیر خوبی از ویتامین های C، A، B کمپلکس و K و همچنین ترکیبات فعالی مانند لوتئین و لیکوپن هستند که آنتی اکسیدان های محافظ هستند. برگ ها نیز سرشار از مواد معدنی از جمله کلسیم و منیزیم هستند.

طبع گزنه :

طبع گزنه گرم و خشک است.

فواید گزنه

فواید گزنه

فواید و اثرات گزنه

گیاه گزنه گیاهی بسیار متنوع و پیچیده است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. بر خلاف سایر گیاهان دارویی و سبزیجات، گزنه برای استفاده نیاز به برخورد مناسب دارد.

1. هیپرپلازی خوش خیم پروستات را برطرف می کند

برخی از مطالعات به طور خاص به استفاده از گزنه به عنوان یک درمان جایگزین بالقوه برای سرطان خوش خیم پروستات (BPH) پرداخته اند. در BPH، غده پروستات مردانه بزرگ می شود و باعث مشکل در ادرار می شود.

این وضعیت یک بخش طبیعی غیر سرطانی از روند پیری مردان است، اگرچه مشکل در تخلیه مثانه می تواند مشکل ساز باشد. علاوه بر این، همیشه مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص های بسیار جدی تر را قبل از خوددرمانی رد کنید.

2. به کنترل قند خون کمک می کند

چندین مطالعه دارای اثرات ضد دیابتی مصرف گزنه در دوزهای اندازه گیری شده است، اما تحقیقات بیشتری برای ایجاد ایمنی طولانی مدت و اثربخشی اثبات شده این مداخله مورد نیاز است.

با این حال، تحت هیچ شرایطی نباید از گزنه به جای داروهای دیابت تجویز شده استفاده کنید، مگر اینکه پزشکتان توصیه کند. علاوه بر این، همیشه باید قبل از شروع هر گیاه دارویی با پزشک خود مشورت کنید تا هرگونه واکنش نامطلوب را رد کنید.

3. کاهش فشار خون

یک مطالعه حیوانی اثرات ضد فشار خون و آنتی اکسیدانی گزنه را بر روی موش‌های مبتلا به فشار خون بالا در مقایسه با اثرات لوزارتان، که یک داروی ضد فشار خون رایج است، بررسی کرد.

نتایج نشان داد که هر سه دوز گزنه (10، 50 و 200 میلی‌گرم بر کیلوگرم در روز) منجر به کاهش فشار خون و کاهش التهاب شد.

4.  به کاهش التهاب کمک کند

گزنه دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان فعال، از جمله ویتامین C، لیکوپن، کورستین، و لوتئین، و همچنین سایر ترکیبات پلی فنلی و فلاونوئیدی یا ریزمغذی هایی است که بیشتر از گیاهان می آیند.  این ترکیبات برای مبارزه با التهاب در بدن شناخته شده اند.

علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده منظم از گزنه به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل می تواند ناراحتی مرتبط با آرتریت را کاهش دهد.

5. سلامت کلیه ها را ارتقا می دهد

گزنه حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان و ترکیبات اسید کافئیک است که می تواند باعث ادرار آور یا افزایش ادرار شود. خروجی ادرار بیشتر می تواند ضایعات متابولیک را از سیستم شما دفع کند و بار سمی روی کلیه های شما را کاهش دهد.

علاوه بر این، بیماری کلیوی بسیار جدی است و فراتر از محدوده درمان خانگی است. بنابراین، به محض مشاهده هرگونه نشانه ای از نقص عملکرد کلیه، با یک متخصص پزشکی مشورت کنید تا بعداً از عوارض تهدید کننده زندگی جلوگیری کنید.

فواید گزنه

فواید گزنه

6. بهبود زخم را تسهیل می کند

عصاره یا باقی مانده گزنه ممکن است به دلیل وجود ویتامین C و آهن در آن باعث بهبود سریعتر پوست شود.

گزنه همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی فیلوکینون (ویتامین K) است که یک ترکیب مهم است که بدن از آن برای ساختن فاکتورهای انعقادی برای توقف یا کند کردن خونریزی استفاده می کند.

اگرچه این یک نتیجه بسیار امیدوارکننده و جالب است، اما مطالعات عمدتاً مبتنی بر حیوانات هستند. تحقیقات بیشتری در انسان مورد نیاز است تا به طور کامل اثرات گزنه بر سوختگی‌های جزئی و آسیب‌های سطحی مشخص شود.

7. گزنه به سلامت استخوان ها کمک می کند

مطالعه حیوانی در مقیاس کوچک دیگری به تأثیر استفاده از گزنه در تقویت استخوان سازی پرداخت. نتایج نشان داد که موش های تیمار شده با گزنه استخوان سازی قابل توجهی داشتند.

برای محققان، این نتیجه بسیار انگیزه‌بخش است و ممکن است مطالعات انسانی بیشتری در زمینه‌های پوکی استخوان ضروری باشد.

8- آلرژی را کاهش می دهد

یک مطالعه به بررسی اثربخشی گزنه در کنترل واکنش های آلرژیک پرداخت. با کاهش علائم آلرژی و کاهش سطح بیومارکرهای خون، نتایج نتایج مثبتی را نشان دادند.

جالب است که گزنه چنین تأثیری خواهد داشت زیرا مطالعات دیگر نشان داده اند که گزنه می تواند به سادگی با تماس با برجستگی های سوزنی ریز روی برگ های آن واکنش آلرژیک ایجاد کند.

 

9-خواص دیگر گیاه گزنه برای سلامت بدن

-گیاه گزنه برای درمان اسهال

-گیاه گزنه برای درمان مشکلات جنسی

-گیاه گزنه برای درمان کم خونی

-گیاه گزنه برای درمان پوست چرب

–گیاه گزنه برای درمان جوش

-گیاه گزنه برای درمان اگزما

-گیاه گزنه برای براق کردن مو

-درمان شوره سر

– درمان خارش پوست سر

-درمان موخوره

-رفع زخم های غانغرا

-دفع درد مفاصل با گیاه گزنه

-گزنه برای مفید برای زنان

-گزنه مفید برای قاعدگی

-گزنه برای تنظیم هورمون ها

-گیاه گزنه برای رفع خستگی

-گیاه گزنه برای درمان عفونت ادراری

-گیاه گزنه برای عفونت گلو و دهان

-گیاه گزنه برای درمان مشکلات لثه

-گیاه گزنه برای درمان تنگی نفس

-گیاه گزنه برای مفید برای دیابتی ها

-گزنه برای درمان آرتریت

-گزنه برای بهبود اختلالات عصبی

-گزنه برای جلوگیری از آلزایمر

 

فواید گزنه

فواید گزنه

گزنه را می توان به روش های زیر استفاده کرد:

-برگ‌های گزنه را خشک می‌کنند و در چای استفاده می‌کنند، همراه با سبزیجات دیگر پخته می‌شوند یا برای تولید محصولات دیگر به آرد تبدیل می‌شوند.

-برگ ها و ساقه ها نیز منبع عصاره روغن گزنه هستند که در محصولات بهداشتی استفاده می شود.

-برگ های خام گزنه باید پخته، خشک یا فرآوری شوند تا برای مصرف بی خطر باشند.1

عوارض جانبی و تداخلات دارویی

لوزارتان، اگر همراه با گزنه مصرف شود، ممکن است باعث کاهش خطرناک فشار خون شود.
متفورمین، اگر همراه با گزنه مصرف شود، ممکن است سطح قند خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
اگر بیماری قلبی عروقی دارید و از داروهای رقیق کننده خون مانند کومادین استفاده کرده اید، استفاده آزادانه از گزنه می تواند اثرات دارو را به دلیل محتوای بالای ویتامین K گیاه که به لخته شدن طبیعی خون کمک می کند، خنثی کند.

عوارض جانبی گزنه شامل علائمی مانند ناراحتی معده، تعریق و احساس ناخوشی و واکنش آلرژیک است. به دلیل اثرات گزنه بر قند و فشار خون، مادران باردار باید از افزودن این گیاه به رژیم روزانه خود خودداری کنند.

 

 

گل ختمی

6 فواید ریشه گل ختمی برای مو

روغن گیلاس

روغن گیلاس/فوايد روغن دانه گيلاس

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا