کشور کرواسی/همه چیز درباره کشور

دوشنبه 14 آذر 1401 جاذبه های گردشگری
کشور کرواسی

کشور کرواسی

کرواسی با نام رسمی جمهوری کرواسی کشوری است واقع در منطقه بالکان (جنوب مرکزی اروپا) که از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال شرقی با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگوین و از جنوب با مونته‌نگرو و دریای آدریاتیک هم‌مرز است. کرواسی به ۲۰ استان تقسیم شده و زاگرب پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کرواسی است

کرواسی در سال ۱۹۱۸، پس از پایان جنگ جهانی اول از امپراتوری اتریش-مجارستان جدا شده و در پادشاهی یوگسلاوی ادغام شد. بعد از جنگ جهانی دوم کرواسی یکی از واحدهای مؤسس جمهوری فدرال یوگسلاوی شد. این کشور در ۲۵ ژوئن ۱۹۹۱ از یوگسلاوی جدا شد و اعلام استقلال کردند. جنگ استقلال کرواسی حدود چهار سال به طول کشید و با موفقیت استقلال‌طلبان به پایان‌رسید

 

کشور کرواسی

کشور کرواسی

کرواسی کجاست

کشور کرواسی  در جنوب شرق قاره اروپا در منطقه ولکان قرار گرفته و با کشور هایی از جمله اسلوونی، مجارستان، صربستان، بوسنی، هرزگوین مونته نگرو هم مرز است. مناطق مرتفع این کشور در کوه های آلپ دیناری قرار دارند و یکی از قله های معروف که در جنوب این کشور و در نزدیکی بوسنی و هرزگوین قرار گرفته است، قله دینارا نام دارد.

 

تاریخچه مختصر کشور کرواسی:

مردم کرواسی را کروات می نامند. اولین کروات ها در حدود سال 500 پس از میلاد در منطقه ای که امروزه کرواسی نامیده می شود ساکن شدند. آنها سالها بر خود حکومت کردند، اما تصمیم گرفتند در سال 1091 از طریق توافقنامه ای به نام Pacta Conventa بخشی از امپراتوری مجارستان شوند. هنگامی که امپراتوری عثمانی در قرن 15 شروع به گسترش کرد، آنها نگران شدند که توسط عثمانی ها تصرف شوند. بنابراین آنها از آرشیدوک فردیناند پرسیدند که آیا می توانند به امپراتوری هابسبورگ اتریش بپیوندند.

در سال 1868 کرواسی دوباره تحت حاکمیت مجارستان قرار گرفت. این تا زمانی که آنها بخشی از یوگسلاوی شدند تا جنگ جهانی اول ادامه داشت. جنگ جهانی دوم سختی های وحشتناکی را برای کشور تحت حاکمیت آلمان و ایتالیا به همراه داشت. وقتی جنگ تمام شد، مارشال تیتو رهبری حزب کمونیست را برای کنترل کشور یوگسلاوی بر عهده گرفت.

در اوایل دهه 1990، کمونیسم در سراسر اروپای شرقی فروپاشید. یوگسلاوی با شروع جنگ برای قدرت و استقلال اقوام مختلف به محل آشوب زیادی تبدیل شد. کرواسی استقلال خود را از یوگسلاوی اعلام کرد و جنگ داخلی آغاز شد. سال ها جنگ بین کروات ها و صرب ها در جریان بود. در دسامبر 1995، توافقنامه صلح دیتون امضا شد که در نهایت صلح را در منطقه به ارمغان آورد.

کشور کرواسی

کشور کرواسی

همه چیز درباره کشور

 

پایتخت: زاگرب

جمعیت: 4,130,304

مساحت کل: 56542 کیلومتر مربع

مقایسه اندازه: کمی کوچکتر از ویرجینیای غربی

مختصات جغرافیایی: 45 10 N, 15 30 E

منطقه یا قاره جهان: اروپا

زمین عمومی: تنوع جغرافیایی؛ دشت های هموار در امتداد مرز مجارستان، کوه های کم ارتفاع و ارتفاعات در نزدیکی خط ساحلی آدریاتیک و جزایر

پست جغرافیایی: دریای آدریاتیک 0 متر

نقطه مرتفع جغرافیایی: دینارا 1830 متر

آب و هوا: مدیترانه ای و قاره ای; آب و هوای قاره ای غالب با تابستان های گرم و زمستان های سرد. زمستان های معتدل، تابستان های خشک در امتداد ساحل

شهرهای بزرگ: زاگرب (پایتخت) 685000 (2009)، اسپلیت، ریژکا

نوع حکومت: دموکراسی ریاستی/ پارلمانی

زبان های صحبت: کرواتی 96.1٪، صربی 1٪، سایر و نامشخص 2.9٪ (شامل ایتالیایی، مجارستانی، چکی، اسلواکی، و آلمانی) (سرشماری 2001)

استقلال: 25 ژوئن 1991 (از یوگسلاوی)

تعطیلات ملی: روز استقلال، 8 اکتبر (1991); توجه – 25 ژوئن 1991 روزی است که پارلمان کرواسی به استقلال رای داد. پس از مهلت قانونی سه ماهه برای حل مسالمت آمیز بحران یوگسلاوی به جامعه اروپا، پارلمان در 8 اکتبر 1991 تصمیمی مبنی بر قطع روابط قانون اساسی با یوگسلاوی اتخاذ کرد.

ملیت: کروات (ها)، کروات (ها)

ادیان: کاتولیک رومی 87.8٪، ارتدکس 4.4٪، سایر مسیحیان 0.4٪، مسلمان 1.3٪، سایر و نامشخص 0.9٪، هیچکدام 5.2٪ (سرشماری 2001)

نماد ملی: شطرنجی قرمز-سفید

سرود ملی یا آهنگ: Lijepa nasa domovino (وطن زیبای ما)

واحد پول: کونا (HRK)

تولید ناخالص داخلی ملی: 79,300,000,000 دلار

کشور کرواسی

کشور کرواسی

اقتصاد کشور کرواسی:

صنایع عمده: مواد شیمیایی و پلاستیک، ماشین ابزار، فلزات ساخته شده، الکترونیک، آهن خام و فولاد نورد، آلومینیوم، کاغذ، محصولات چوبی، مصالح ساختمانی، نساجی، کشتی سازی، نفت و پالایش نفت، مواد غذایی و آشامیدنی، گردشگری

محصولات کشاورزی: ​​گندم، ذرت، چغندر قند، تخمه آفتابگردان، جو، یونجه، شبدر، زیتون، مرکبات، انگور، سویا، سیب زمینی. دام، لبنیات

منابع طبیعی: نفت، مقداری زغال سنگ، بوکسیت، سنگ آهن کم عیار، کلسیم، گچ، آسفالت طبیعی، سیلیس، میکا، خاک رس، نمک، انرژی آبی

صادرات عمده: تجهیزات حمل و نقل، منسوجات، مواد شیمیایی، مواد غذایی، سوخت

واردات عمده: ماشین آلات، حمل و نقل و تجهیزات الکتریکی. مواد شیمیایی، سوخت و روان کننده ها؛ مواد غذایی

 

کشور کرواسی

کشور کرواسی

جاذبه های گردشگری کشور کرواسی

همانطور که گفته شد کشور کرواسی دارای جاذبه های گردشگری جذابی از جمله نقاط طبیعی و تاریخی است؛ ما در اینجا به آشنایی شما با چند تا از این نقاط گردشگری کمک میکنیم، پس با ما همراه باشید.

1-ساحل برلا: یکی از لوکس ترین ساحل های کشور کرواسی می باشد که در ساحل ماکارسکا ریویرا قرار دارد. این ساحل که به قهرمان آدریاتیک معروف است دارای پلاژها و تفرجگاه های متعددی برای اقامت و تفریح می باشد.

2-ساحل زلاتنی رات: این ساحل به صورت شاخی طلایی رنگ در وسط دریای آدریاتیک و ساحل جزیره براک قرار دارد و اطراف آن پر از درخت کاج می باشد. این ساحل دارای امکانات فوق العاده برای تفریحات ابی است.

3-جزیره هوار کرواسی: جزیره هوار که به ملکه دالماسی معروف است، دارای رستوران و کافه های زیادی برای پذیرایی از شماست و همچنین این جزیره پوشیده از زیتون، استخدوس و تاکستان می باشد.

4-شهر رووینی: این شهر در امتداد شبه جزیره ایستریا قرار گرفته و بسیاری از مردم بومی آن به زبان ایستریایی صحبت می کنند. شهر رووینی دارای خانه های منظم و رنگارنگ است که همین امر این شهر را به یک شهر رویایی و حیرت انگیز تبدیل کرده است.

5-جزایر ویس کرواسی: جزایر ویس در شمال کشور کرواسی قرار دارند. این جزایر از تاکستان ها و زیتون پوشیده شده اند؛ همچنین دارای چندین رستوران هستند که در این رستوران علاوه بر غذاهای اروپایی و بین المللی، غذاهای سنتی نیز سرو می شوند.

6-ساحل دالماسی: بزرگترین ساحل کرواسی ساحل دالماسی می باشد که تمام این کشور جز جزیره را دربر میگیرد. با عبور از صخره های دوست داشتنی و جالب این ساحل می توانید به دیدن شهرهای کوچک ساحل و همچنین مجموعه تاریخی دالماسی و شهر اسپلیت بروید.

7-جزیره پولجا کرواسی: در این جزیره آثار تاریخی بسیاری از تمدن باسیلیکا و بقایای کشتی روم که متعلق به قرن پنجم میلادی است به چشم می خورد، همچنین در این جزیره خانه قدیمی وجود دارد که هنوز بافت قدیمی خودشان را حفظ کرده اند.

8-پارک ملی جزیره ملجت: جزیره ملجت که در واقع یک منطقه حفاظت شده است در جنوب شرقی دریای آدریاتیک در منطقه داماسی قرار گرفته است، دریاچه های شور موجود در این پارک مکان خوبی برای آبزیان آب شور است. در این پارک دو اثر تاریخی صومعه بندیکتی و نمازخانه کوچک آن موجود می باشد

9-پارک ملی دریاچه پلیتوایس: این پارک که به ثبت در میراث جهانی یونسکو رسیده است، مساحتی حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع دارد و دارای ۱۶ دریاچه می باشد که این دریاچه ها با آبشارهایی حیرت انگیز به یکدیگر متصل می شوند. این جنگل که در نزدیکی پایتخت کرواسی قرار گرفته دارای آهوی کوهی، خرس، گرگ، گراز وحشی و گونه هایی کمیاب از پرندگان است.

10-دوبروونیک: این شهر بندری و لوکس چندین کلیسای زیبا و قدیمی دارد. این شهر که به مروارید آدریاتیک معروف است، دارای معماری بسیار شگفت انگیزی می باشد نظیر وجود پیاده رو های مرمری در سطح شهر.

11-جزیره راب کرواسی: این جزیره نشانه ای از معماری غنی کشور کرواسی است، همچنین دارای میراث فرهنگی دوره رنسانس و بیزانس می باشد. این جزیره در شمال دریای آدریاتیک قرار گرفته و آب و هوایی مطبوع دارد.

 

کشور فنلاند

کشور فنلاند/همه چیز درباره کشور فنلاند

خاورمیانه

خاورمیانه از نخستین خاستگاه‌های تمدن جهان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا