کشور ساحل عاج/همه چیز درباره کشور ساحل عاج

یکشنبه 22 آبان 1401 جاذبه های گردشگری
کشور ساحل عاج

کشور ساحل عاج

کشور ساحل عاج کشوری در غرب آفریقا می‌باشد که پایتخت کنونی آن یاموسوکرو و پایتخت پیشین آن آبیجان بوده‌است

ساحل عاج کشوری در جنوب صحرای بزرگ قاره آفریقا و در جنوب غرب این قاره است. ساحل عاج در سواحل غرب آفریقا در خلیج گینه واقع شده‌است. این کشور تقریباً مربع‌شکل است. طرح کلی آن تقریباً مربعی با پهلوی ۵۶۰ کیلومتر است.

ساحل عاج در ۴۴–۱۸۳۳ تحت‌الحمایه فرانسه شد و پس از آن در سال ۱۸۹۳ مستعمره کشور فرانسه درآمد. ساحل عاج در سال ۱۹۶۰ به رهبری فلیکس اوفویت-بوانی به استقلال رسید، وی تا سال ۱۹۹۶ بر این کشور حکومت کرد.

 

تاریخچه ساحل عاج

اولین اروپایی‌هایی که وارد سرزمینی شدند که امروزه ساحل عاج نامیده می‌شود، فرانسوی‌ها در سال 1637 بودند. اولین کسانی که با هم تماس گرفتند مبلغان مذهبی بودند. با گذشت زمان، بازرگانان، کاشفان، سربازان و مبلغان فرانسوی به این سرزمین نقل مکان کردند. بیشتر از مناطق نزدیک و کشورهای هم مرز. این سرزمین در سال 1893 به مستعمره فرانسه تبدیل شد، اما تا سال 1915 تحت کنترل کامل فرانسه قرار نگرفت.

اولین فرماندار ساحل عاج Caption Binger بود، کاوشگری که خط ساحلی کشور و منطقه ساحل طلایی اطراف آن را نقشه برداری و کاوش کرده بود

کشور آفریقایی مثل بسیاری از کشورهای آفریقایی طی سالیان سال همواره برای تجارت عاج فیل و برده داری مورد توجه تجار و بازرگانان فرص طلب پرتغالی و فرانسوی بود و موجب جدال آنها نیز شده بود تا اینکه فرانسه در سال 1842 رسما ساحل عاج را جزء مستعمره خود درآورد. این وضعیت تا بعد از جنگ جهانی دوم ادامه شد و بالاخره در 7  اوت 1960 ساحل عاج در مقابل فرانسه مقاومت کرد و به استقلال رسید.

دهه 2000 دوران ناآرامی و آشفتگی در کشور بوده است. کودتاهای نظامی، قیام ها و انتخابات ثابت زیادی رخ داده است. سازمان ملل متحد و گروه های فرانسوی در این کشور بوده اند تا صلح را حفظ کنند.

 

همه چیز درباره کشور ساحل عاج

پایتخت: یاموسوکرو

جمعیت: 25,716,544

مساحت کل: 322460 کیلومتر مربع این کشور از شرق به غنا، از شمال به بورکینافاسو و مالی و از غرب به گینه و لیبریا محدود می‌شود. کل مرز جنوبی آن یک خط ساحلی به طول ۵۱۵ کیلومتر در خلیج گینه در شمال اقیانوس اطلس است.

مقایسه اندازه: کمی بزرگتر از نیومکزیکو

مختصات جغرافیایی: 8 00 N, 5 00 W

منطقه یا قاره جهان: آفریقا

زمین عمومی: عمدتاً دشتهای هموار تا مواج. کوه ها در شمال غربی

پست جغرافیایی: خلیج گینه 0 متر

نقطه مرتفع جغرافیایی: مونت نیمبا 1752 متر

آب و هوا: استوایی در امتداد ساحل، نیمه خشک در شمال دور. سه فصل – گرم و خشک (نوامبر تا مارس)، گرم و خشک (مارس تا می)، گرم و مرطوب (ژوئن تا اکتبر)

شهرهای بزرگ: ابیجان (مرکز حکومت) 4.009 میلیون; YAMOUSSOUKRO (پایتخت) 808000 (2009)

نوع حکومت: جمهوری رژیم ریاست جمهوری چند حزبی در سال 1960 تأسیس شد

زبان های صحبت شده: فرانسوی (رسمی)، 60 گویش بومی با بیشترین گویش دیولا

استقلال: 7 اوت 1960 (از فرانسه)

تعطیلات ملی: روز استقلال، 7 اوت (1960)

ملیت: عاج (ها)

ادیان: مسلمان 35-40٪، بومی 25-40٪، مسیحی 20-30٪ (2001)

نماد ملی: فیل

سرود ملی یا آهنگ: L’Abidjanaise (آواز ابیجان)

واحد پول: Communaute Financiere Africaine franc (XOF); تبصره – مرجع مسئول بانک مرکزی است

تولید ناخالص داخلی ملی: 36,070,000,000 دلار

 

اقتصاد کشور ساحل عاج

تولید ناخالص داخلی این کشور ۳۲٫۸۶ میلیارد دلار است. نیروی کار این کشور ۶٬۹۰۷٬۰۰۰ نفر است که ۶۸ درصد آن‌ها در بخش کشاورزی مشغول به کارند.

آمار دقیقی از تعداد بیکاران در این کشور در دست نیست اما تخمین زده می‌شود نرخ بیکاری در این کشور ۴۰ تا ۵۰ درصد باشد. ۴۲ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نرخ تورم در سال ۲۰۰۷ میلادی ۱٫۸ درصد بود.

محصولات صادراتی این کشور شامل کاکائو، قهوه، الوار، نفت، پنبه، موز، آناناس، روغن خرما و ماهی است که به کشورهای فرانسه (۱۸٫۳ درصد)، هلند (۹٫۷ درصد)، آمریکا (۹٫۱ درصد)، نیجریه (۷٫۲ درصد) و آلمان (۴٫۲ درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل سوخت، کالاهای اساسی و مواد غذایی است که از کشورهای نیجریه (۲۷٫۶ درصد)، فرانسه (۲۵٫۴ درصد) و چین (۴٫۳ درصد) وارد می‌شود.

صنایع عمده: مواد غذایی، نوشیدنی. محصولات چوبی، پالایش نفت، مونتاژ کامیون و اتوبوس، منسوجات، کود، مصالح ساختمانی، برق، ساخت و تعمیر کشتی

محصولات کشاورزی: ​​قهوه، دانه های کاکائو، موز، هسته خرما، ذرت، برنج، مانیوک (تاپیوکا)، سیب زمینی شیرین، شکر، پنبه، لاستیک. چوب

منابع طبیعی: نفت، گاز طبیعی، الماس، منگنز، سنگ آهن، کبالت، بوکسیت، مس، طلا، نیکل، تانتالیوم، شن سیلیس، خاک رس، دانه های کاکائو، قهوه، روغن نخل، انرژی آبی

صادرات عمده: کاکائو، قهوه، چوب، نفت، پنبه، موز، آناناس، روغن نخل، ماهی

عمده واردات: سوخت، تجهیزات سرمایه ای، مواد غذایی

 

جاذبه های ساحل عاج

یکی از جاذبه های ساحل عاج در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، شهر گرند باسام است. این شهر در حاشیه اقیانوس اطلس قرار دارد و گردشگران می توانند در کنار ساحل از آرامش بی حد طبیعت لذت ببرند.

پارک ملی بانکو:

یکی از مکان های دیدنی و توریستی ساحل عاج پارک ملی بانکو است که در شهر آبیجان قرار گرفته

هر زیبای گرند لاهو:

به طور کلی شهر لاهو را می توان در لیست زیباترین مکان های دیدنی ساحل عاج قرار دا

باغ گیاه شناسی:

در این باغ می توانید گیاهان، حشرات، پستانداران و خزندگان مختلفی را مشاهده و با آن ها آشنا شوی

کلیسای بانوی صلح:

از دیر مکان های دیدنی ساحل عاج می توان به کلیسای بانوی صلح اشاره کرد که شباهتی بسیار زیادی به کلیسای سنت پیتر در رم ایتالیا دارد

 

شهر های مهم کشور ساحل عاج

کشور ساحل عاج دارای شهر و مناطق مهمی است که اغلب فعالیت های اقتصادی، تجاری، سیاسی و اجتماعی در آن ها صورت می گیرد و در ادامه سعی داریم تا برخی از شهر های مهم ساحل عاج را بیان کنیم:

شهر آبیجان

شهر یاموسوکرو

شهر مان

شهر گرند باسام

کشور آلمان

کشور آلمان/همه چیز درباره کشور آلمان

قاره اروپا

قاره اروپا/همه چیز درباره قاره اروپا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا