کشور ایسلند/همه چیز درباره کشور ایسلند

دوشنبه 9 مرداد 1402 جاذبه های گردشگری
کشور ایسلند

کشور ایسلند

کشور ایسلند با نام رسمی جمهوری ایسلند کشور جزیره‌ای در شمال اروپا است جزیره‌ای در شمال اقیانوس اطلس. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن ریکیاویک است.کشور ایسلند هجدهمین جزیرهٔ بزرگ جهان و دومین جزیرهٔ بزرگ اروپا، پس از بریتانیای کبیر است.

این کشور شامل یک جزیرهٔ بزرگ و ۳۰ جزیره کوچک در اقیانوس اطلس شمالی است. فاصله ایسلند به قاره اروپا نزدیک‌تر است تا به آمریکای شمالی و به همین خاطر عموماً از نظر تاریخی، سیاسی، و فرهنگی به عنوان جزیره‌ای اروپایی در نظر گرفته شده‌ است.

فاصلهٔ ایسلند تا کشور نروژ ۹۷۰ کیلومتر، تا اسکاتلند ۷۹۸ کیلومتر و تا گرینلند ۲۸۷ کیلومتر می‌باشد. ایسلند منطقه‌ای آتشفشانی است، که چشمه‌های آب گرم زیادی داشتهو پوششی از یخ و خاکسترهای آتشفشانی، سطح جزیره را دربر گرفته‌است.

ایسلند کشوری جزیره ای در شمال اقیانوس اطلس است. بخشی از قاره اروپا محسوب می شود.

 

تاریخچه مختصر ایسلند:

نخستین کسانی که در ایسلند سکنی گزیدند گروهی از کشیش‌های ایرلندی بودند که در سده‌های هفتم و هشتم میلادی به این جزیره آمدند. این کشیش‌ها اما در سده نهم به‌دست وایکینگ‌ها از ایسلند رانده شدند. وایکینگ‌های نورس (نروژی) در دهه ۸۶۹ میلادی ایسلند را کشف کردند. بر پایه روایات قدیمی، نخستین وایکینگی که ایسلند را کشف کرد مردی بود به نام «نادودور» که در راه رسیدن به جزایر فارو راه خود را گم کرده و پس از مدت زیادی سفر دریایی به ایسلند رسید.

نخستین تلاش وایکینگ‌ها برای سکونت دائمی در ایسلند توسط شخصی به نام فلوکی ویلگروآسون صورت گرفت. او در شمال غرب جزیره به خشکی آمد اما زمستان سخت آن سال حیوانات اهلی همراه او را کشت و او به نروژ بازگشت. «فلوکی ویلگروآسون» کسی بود که نام ایسلند، به معنای «سرزمین یخ» را به این جزیره داد.

وایکینگ ها در قرن نهم وارد ایسلند شدند. در سال 930 پس از میلاد، حاکمان محلی مجلس و قانون اساسی را تأسیس کردند. پارلمان قدیمی ترین پارلمان جهان است و Althingi نامیده می شود. در سال 1262، ایسلند با نروژ متحد شد. بعداً این کشور به نروژ پیوست و بخشی از تاج دانمارک شد. زمانی که نروژ بعداً دوباره مستقل شد، ایسلند با دانمارک متحد شد.

در سال 1875 ایسلند با فوران آتشفشان Askja دچار یک بلای طبیعی وحشتناک شد. این کشور قحطی گسترده ای را تجربه کرد و اقتصاد ویران شد. طی بیست و پنج سال آینده، 20 درصد از جمعیت جزیره را ترک کردند.

در سال 1918 ایسلند با برخی از پیوندهای باقی مانده با دانمارک به یک کشور مستقل تبدیل شد. ایسلند بر خود حکومت خواهد کرد، اما دانمارک روابط خارجی و دفاع را مدیریت خواهد کرد. در طول جنگ جهانی اول، دفاع ایسلند توسط ایالات متحده تسخیر شد. در سال 1944 ایسلند یک جمهوری مستقل شد و در سال 1946 ایالات متحده دیگر مسئولیت دفاع از ایسلند را نداشت. با این حال، در سال 1951 دو کشور بار دیگر به توافق دفاعی دست یافتند. ایسلند تنها عضو ناتو است که نظامی خاص ندارد.

 

کشور ایسلند

کشور ایسلند

همه چیز درباره کشور ایسلند

پایتخت: ریکیاویک

جمعیت: 339031

مقایسه اندازه: کمی کوچکتر از کنتاکی

منطقه یا قاره جهان: منطقه قطب شمال

زمین عمومی: غالباً فلات در هم آمیخته با قله های کوه، میدان های یخی. ساحل عمیقاً توسط خلیج ها و فیوردها فرورفته است

نقطه پست جغرافیایی: اقیانوس اطلس 0 متر

نقطه مرتفع جغرافیایی: Hvannadalshnukur 2110 متر (در یخچال Vatnajokull)

آب و هوا: معتدل؛ توسط جریان اقیانوس اطلس شمالی تعدیل شده است. زمستان های ملایم و بادخیز؛ تابستان های مرطوب و خنک

شهرهای اصلی: ریکجاویک (پایتخت) 198000 (2009)

 

کشور ایسلند

کشور ایسلند

مردم کشور ایسلند

نوع حکومت: جمهوری مشروطه

زبان های صحبت: ایسلندی، انگلیسی، زبان های نوردیک، آلمانی به طور گسترده صحبت می شود

استقلال: 1 دسامبر 1918 (تحت سلطنت دانمارک به یک کشور مستقل تبدیل شد). 17 ژوئن 1944 (از دانمارک)

تعطیلات ملی: روز استقلال، 17 ژوئن (1944)

ملیت: ایسلندی(های)

ادیان: کلیسای لوتری ایسلند 85.5٪، کلیسای آزاد ریکیاویک 2.1٪، کلیسای کاتولیک رومی 2٪، کلیسای آزاد Hafnarfjorour 1.5٪، سایر مسیحیان 2.7٪، سایر یا نامشخص 3.8٪، غیروابسته 2.4٪ (2004)

نماد ملی: gyrfalcon

سرود ملی یا آهنگ: Lofsongur (آواز ستایش)

 

کشور ایسلند

کشور ایسلند

اقتصاد کشور ایسلند

صنایع عمده: فرآوری ماهی; ذوب آلومینیوم، تولید فروسیلیکون؛ انرژی زمین گرمایی، گردشگری

محصولات کشاورزی: سیب زمینی، سبزیجات سبز؛ گوشت گوسفند، لبنیات؛ ماهی

منابع طبیعی: ماهی، انرژی آبی، انرژی زمین گرمایی، دیاتومیت

صادرات عمده: ماهی و محصولات ماهی 70٪، آلومینیوم، محصولات حیوانی، فروسیلیس، دیاتومیت

عمده واردات: ماشین آلات و تجهیزات، فرآورده های نفتی، مواد غذایی، منسوجات

واحد پول: کرون ایسلند (ISK)

تولید ناخالص داخلی ملی: 12,410,000,000 دلار

 

کشور ایسلند

کشور ایسلند

شهرهای  بزرگ ایسلند

شهر ریکیاویک یکی از مهمترین شهرهای کشور ایسلند محسوب می‌شود و البته پایتخت این کشور است در این شهر به میزان ۱۱۸۹۱۸ نفر زندگی می‌کنند. این شهر دارای یک مرکز شلوغ بوده و به طور کلی در زمینه فرهنگ و اقتصاد رتبه خوبی دارد. شهر آکاریری از دیگر شهرهای بزرگ در کشور ایسلند است که جمعیت زیادی دارد. طبیعت این شهر بسیار دل‌انگیز است.

شهر هافنارفیوردور از دیگر شهرهای مهم کشور ایسلند محسوب می‌شود و به نوبه خود میزبان جشن‌های سالانه این کشور است جشنواره‌های روزهای نور نیز در همین شهر برگزار می‌شود. میراث فرهنگی در این کشور بسیار متنوع است.

شهر هوساویک از دیگر شهرهای مشهور در کشور ایسلند است که یک گزینه عالی برای تماشای نهنگ‌ها محسوب می‌شود. در این شهر گونه‌های متعددی از جانوران وجود دارد. این شهر به نوبه خود بزرگترین شهر در بخش شمال شرقی کشور ایسلند است. ویک‌ای میردال روستای بزرگ و بسیار زیبا و دیدنی در کشور ایسلند است که در آن ۲۰۰ نفر زندگی می‌کنند.

 شهر سیوسیفیور از دیگر شهرهای مهم کشور ایسلند است که دارای تپه‌های بلند بسیار دل‌انگیزی است. این شهر دارای حوض‌های خاصی بوده و آبشارهای بسیار دل‌انگیزی دارد. کوپاووگور در کشور ایسلند دارای ساختمان‌های بلندی است.

شهر سلفوس در ۵۰ کیلومتری بخش جنوب شرقی ریکاویک قرار دارد و یک سرمایه بزرگ برای کشور ایسلند محسوب می‌شود. وستمننایجار از دیگر شهرهای مهم این کشور بوده و به نوبه خود از ارزش بالایی در زمینه منابع طبیعی برخوردار است.

 

کشور ایسلند

کشور ایسلند

جاذبه های دیدنی کشور ایسلند

آبشار دتیفوس | Dettifoss

کوه کرکجوفل | Kirkjufell

کلیسای هال گریمسکرکجا | Hallgrímskirkja

آبشار گلفوس | Gullfoss

کوه اسجا | Esja

دریاچه آبی گرینداویک | Grindavík

چشمه های آب گرم دیدنی

روشنایی شمالی آرورا بوریلیس | Aurora Borealis

لاندمنالاوگار | Landmannalaugar

آتشفشان میلیفل | Maelifell

پارک یخچال میردالسجوکول | Myrdalsjökull

غار یخ اسکافتافل | Skaftafell

پارک ملی واتانجاکول | Vatnajökull

اسکجا کالدرا | Askja Caldera

شهر آکوریری | Akureyri

کشور آلبانی

کشور آلبانی/همه چیز درباره  کشور آلبانی

کشور جزایر سلیمان

کشور جزایر سلیمان/ همه چیز درباره کشور جزایر سلیمان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا