کرم های ضد آفتاب/آیا کرم ضد آفتاب می تواند پوست شما را خشک کند؟

چهارشنبه 14 تیر 1402 سلامت
کرم های ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب: یک محصول ضروری برای محافظت از پوست در برابر اشعه مضر فرابنفش (UV) خورشید است که می تواند باعث آسیب پوست و حتی سرطان پوست شود.

کرم های ضد آفتاب معمولاً حاوی ترکیبی از ترکیبات آلی و معدنی هستند که با هم کار می کنند تا اشعه ماوراء بنفش را مسدود یا جذب کنند.

ترکیبات غیر آلی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم در سطح خارجی پوست باقی می مانند و اشعه ماوراء بنفش را از پوست منعکس یا پراکنده می کنند. ترکیبات آلی مانند آووبنزون و اکتینوکسات، اشعه‌های فرابنفش را جذب کرده و به انرژی گرمایی تبدیل می‌کنند که سپس به دور از پوست پراکنده می‌شود.

کرم ضد آفتاب نقش مهمی در محافظت از پوست در برابر نور خورشید دارد. وقتی از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF 30 یا بالاتر استفاده می کنید، می توانید:

کرم های ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب

فواید ضد آفتاب برای پوست چیست؟

  • از اشعه مضر فرابنفش محافظت می کند.
  • از پیری زودرس جلوگیری می کند.
  • خطر سرطان پوست را کاهش می دهد.
  • لک های صورت را کاهش می دهد.
  • از آفتاب سوختگی جلوگیری می کند.
  • یک کرم آرایشی محسوب می شود.
  • از تیره شدن پوست ممانعت کنید.

با این حال، نگرانی هایی وجود دارد که کرم ضد آفتاب ممکن است پوست را خشک کند، که می تواند منجر به مشکلات مختلفی از جمله پوسته پوسته شدن، خارش و سوزش شود.

این مقاله به بررسی این موضوع می پردازد که آیا کرم ضد آفتاب واقعاً می تواند پوست را خشک کند و چه اقداماتی را می توان برای جلوگیری از این اتفاق انجام داد.

 

کرم های ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب

چرا کرم ضد آفتاب باعث خشکی پوست می شود؟

در حالی که کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش ضروری است، برخی از ترکیبات موجود در کرم ضد آفتاب می تواند منجر به خشکی پوست شود.

به عنوان مثال، برخی از ضد آفتاب ها حاوی الکل هستند که می تواند باعث خشکی پوست شود. علاوه بر این، انواع خاصی از ضدآفتاب ها، مانند آنهایی که به گونه ای طراحی شده اند که در برابر آب مقاوم باشند، ممکن است حاوی موادی باشند که می توانند برای پوست خشن باشند.

1. ضد آفتاب های حاوی الکل

کرم های ضد آفتاب حاوی الکل ممکن است پوست شما را خشک کنند

به گفته انجمن ملی روزاسه، الکل‌های قابض که اغلب در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شوند ممکن است بر اساس مقدار موجود در محصول، اثرات خشک‌کننده و تحریک‌کننده روی پوست داشته باشند.

اگر الکل قابض در سه یا چهار لیست مواد اولیه نشان داده شده باشد، باید فرض شود که مقدار قابل توجهی وجود دارد. الکل های قابض عبارتند از:

اتیل الکل یا اتانول
متانول
ایزوپروپیل الکل
الکل SD
الکل بنزیل

2. ضد آفتاب های حاوی یک ماده معدنی مانند ضد آفتاب های اکسید روی

غلظت بالای اکسید روی در ضد آفتاب می تواند باعث خشکی پوست شود.

استفاده از یک لایه اکسید روی  پوست سالم باعث افزایش قابل توجهی در خشکی پوست در مقایسه با استفاده از یک لایه هیدروکلوئیدی شد.

این مطالعه همچنین گزارش داد که استفاده از یک لایه اکسید روی بر روی پوست سالم باعث افزایش ضخامت اپیدرم، ظاهر پوسته پوسته و پاراکراتوزیس می شود که معمولاً با شرایط پوستی خشک مانند پسوریازیس و درماتیت آتوپیک مرتبط است.

توجه: مزایای ضد آفتاب در محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش بسیار بیشتر از خطر بالقوه خشکی پوست است.

 

کرم های ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب

انواع مختلفی از کرم های ضد آفتاب موجود است:

  1. کرم های ضد آفتاب شیمیایی: مانند اسفنج عمل کرده و اشعه های خورشید را جذب می کنند. معمولاً این کرم های ضد آفتاب روی پوست ردی باقی نمی گذارند.
  2. کرم های ضد آفتاب فیزیکی: مانند یک سپر عمل می کنند. آن ها اشعه خورشید را منعکس می کنند و برای پوست های حساس بهتر هستند.
  3. ضد آفتاب های طیف گسترده: کلمات طیف گسترده به این معنی است که کرم ضد آفتاب می تواند از پوست شما در برابر هر دو نوع اشعه مضر UV محافظت کند.
  4. ضد آفتاب با SPF 30: آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند اگر ضد آفتاب SPF 30 یا بالاتر داشته باشد تا 97 درصد اشعه های خورشید را مسدود می کند اما هیچ کرم ضد آفتابی وجود ندارد که 100 درصد اشعه های خورشید را مسدود کند.
  5. ضد آفتاب مقاوم در برابر آب: هنگام خرید ضدآفتاب، به دنبال کلمات «مقاوم در برابر آب» باشید. این ویژگی نشانه این است که قبل از نیاز به استفاده مجدد از ضد آفتاب، کرم ضد آفتاب برای مدت بیشتری روی پوست مرطوب یا عرق کرده باقی می ماند. با ضد آفتاب های مقاوم در برابر آب، ۴۰ تا ۸۰ دقیقه می توانید با خیال راحت در محیط های مرطوب تردد کنید. همه کرم های ضد آفتاب در برابر آب مقاوم نیستند.

 

مضرات ضد آفتاب

حساسیت آلرژیک

تشدید بروز آکنه

تحریک چشم

افزایش ابتلا به سرطان سینه

درد در نواحی رشد مو

کرم های ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب

 

چه زمانی باید ضد آفتاب زد؟

توصیه می شود بدون توجه به شرایط آب و هوایی، هر روز قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا خورشید در تمام طول سال اشعه های مضر UV ساطع می کند.

حتی زمانی که آسمان پوشیده از ابر است، حدود 80 درصد از اشعه ماوراء بنفش می تواند به ابرها نفوذ کرده و به پوست برسد. بنابراین، مهم است که هر روز از پوست خود در برابر آسیب های خورشید محافظت کنید.

نحوه استفاده از ضد آفتاب

در اینجا نکاتی وجود دارد که باید هنگام استفاده از ضد آفتاب، طبق پیشنهاد متخصصان پوست، رعایت کنید:

یک ضد آفتاب با طیف وسیع با حداقل SPF 30 انتخاب کنید.
15 دقیقه قبل از خروج از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
به عنوان یک قاعده کلی، 1 اونس (تقریباً یک لیوان پر) برای پوشاندن بازوها، پاها و نیم تنه یک بزرگسال با اندازه متوسط بمالید.
همچنین روی گردن و پاهایتان ضد آفتاب بزنید.

 

کرم های ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب

خواص یک ضد آفتاب خوب به شرح زیر است:

باید SPF 30 یا بالاتر داشته باشد.
باید در برابر اشعه UVA و UVB محافظت کند.
نباید منجر به واکنش های نامطلوب، مانند تحریک پوست یا پاسخ های آلرژیک شود.
نباید لباس را لکه دار کند.
برای افرادی که در فضای باز یا ورزش های آبی شرکت می کنند، باید در برابر آب مقاوم باشد.
برای اطمینان از پوشش و محافظت کافی باید به راحتی روی پوست پخش شود.
هزینه نیز برای برخی از مصرف کنندگان عامل مهمی است. ضد آفتاب ها باید مقرون به صرفه و در دسترس باشند تا از استفاده گسترده و محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش اطمینان حاصل شود.

تاثیر استفاده از کرم ضد آفتاب بر سطح ویتامین D

استفاده از کرم ضد آفتاب ممکن است میزان تولید ویتامین D را کاهش دهد، اما همچنان توصیه می‌شود برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌های خطرناک UV و کاهش خطر سرطان پوست، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

برای به دست آوردن ویتامین D کافی، آکادمی پوست آمریکا مصرف یک رژیم غذایی متعادل شامل غذاهای غنی از ویتامین D یا در صورت لزوم مصرف مکمل های ویتامین D را پیشنهاد می کند.

همچنین اگر در مورد سطح ویتامین D خود نگرانی دارید، توصیه می شود با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

کلمه پایانی

در حالی که کرم ضد آفتاب به طور بالقوه می تواند منجر به خشکی پوست شود، مزایای استفاده از ضد آفتاب برای محافظت در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش بسیار بیشتر از خطرات بالقوه است.

با انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب برای نوع پوست خود، استفاده صحیح از آن و استفاده از مرطوب کننده در کنار ضد آفتاب در صورت لزوم، می توانید از سالم ماندن پوست خود و محافظت در برابر اثرات مضر آفتاب اطمینان حاصل کنید.

6 مزیت بیوتین

6 مزیت بیوتین /آیا بیوتین باعث افزایش وزن می شود؟

آیا کدو تنبل و بذر کدو برای سلامتی مفید هستند؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا