کتاب گتسبی بزرگ اثر اسکات فیتزجرالد

پنج‌شنبه 27 بهمن 1401 کتاب

مشخصات کتاب گتسبی بزرگ

عنوان : کتاب گتسبی بزرگ

نویسنده: اسکات فیتزجرالد

مترجم: رضا رضایی

انتشارات: ماهی

تعداد صفحات: ۲۱۲

معرفی کتاب گتسبی بزرگ

کتاب گتسبی بزرگ (The Great Gatsby)، یک رمان فاخر از ادبیات کلاسیک امریکایی است که ظاهرأ داستانی در مورد عشق بی‌ثمر یک مرد به زن است. با این حال، زمینه‌ی اصلی رمان دامنه‌ای بزرگتر و کمتر رمانتیک دارد. این کتاب به سراغ نقدگونه‌های مختلفی از مضامین عدالت، قدرت، صلح، خیانت، رویای آمریکایی و از همه بیشتر تفاوت طبقات اجتماعی پرداخته است.

معرفی شخصیت گتسبی

معرفی شخصیت گتسبی

معرفی شخصیت گتسبی

گتسبی با نام جیمز گتس در داکوتای شمالی به دنیا آمده بود. پدر و مادرش کشاورزان تهیدستی بودند که طعم کامیابی را هرگز نچشیده بودند. گتسبی هفده ساله، در ساحل دریاچه سوپریور از کار شکار ماهی آزاد به زحمت گذران می کرد که فرصتی پیش آمد تا خودش را به یک میلیونر مست صاحب معادن مس که سوار بر یک کشتی تفریحی از آن سو می گذشت بچسباند و از آنجا با چنگ و دندان پیمودن راه دشوار ترقی به سوی بالا را آغاز کند. از میان این همه دروغ ها و گفته های ضد و نقیض یک حقیقت کوبنده ظاهر می شود

خلاصه کتاب گتسبی بزرگ

داستان این رمان از زبان کاراوی روایت می‌شود. فردی که همسایه گتسبی بزرگ است. اما داستان کتاب با دیدار کاراوی با عموزاده خود، دِیزی و شوهرش آغاز می‌شود. تام که اشراف‌زاده‌ای ثروتمند است زندگی تجملاتی و خوشی را در کنار همسرش تجربه می‌کند. در مقابل گتسبی یک جوان بسیار موفق و پولدار است و کسی از گذشته او چیزی نمی‌داند. این مرد جوان همواره مشغول خوشگذرانی و برگزاری مهمانی‌های بزرگ و باشکوه است. مهمانی‌هایی که هر کسی می‌تواند در آن‌ها شرکت کند و شاد باشد.

کسی خبر ندارد که این ثروت عظیم گتسبی از کجا آمده است. در مورد ثروت و حتی خود گتسبی شایعات زیادی وجود دارد. مثلا شایعه است که گتسبی از خانواده بسیار فقیری بود که عاشق دِیزی می‌شود. گتسبی در زمان سربازی از دِیزی دور می‌شود اما بعد خبر ازدواج او را می‌شنود. با این حال گتسبی عاشق می‌ماند و همیشه چشمش به دنبال دیزی می‌گردد.

خلاصه کتاب گتسبی بزرگ

خلاصه کتاب گتسبی بزرگ

معرفی نویسنده کتاب گتسبی بزرگ

فرانسیس اسکات کی فیتز جرالد در سپتامبر ۱۸۹۶ و در منطقه سینت‌پال مینه‌سوتا در خانواده‌ای کاتولیک و ایرلندی از طبقه متوسط، متولد شد. او هنگامی که ۱۳ ساله بود نخستین رمان کارآگاهی خود را در روزنامه مدرسه به چاپ رساند. فیتز جرالد در سال ۱۹۱۳ میلادی وارد دانشگاه پرینستون شد. اسکات فیتز جرالد به‌عنوان یکی از نویسندگان بزرگ سده بیستم میلادی شناخته می‌شود. شناخته‌شده‌ترین اثر او رمان گتسبی بزرگ است که اولین بار در سال ۱۹۲۵ منتشر شد.

فرانسیس اسکات کی فیتز جرالد

فرانسیس اسکات کی فیتز جرالد

جملاتی از کتاب گتسبی بزرگ

ام و دیزی آدم‌های بی‌قیدی بودند. چیزها و آدم‌ها را می‌شکستند و بعد می‌دویدند و می‌رفتند توی پولشان، توی بی‌قیدی عظیم‌شان یا توی همان چیزی که آنها را به هم پیوند می‌داد، تا دیگران بیایند و ریخت‌وپاش کثافت‌شان را جمع کنند.

***

گفتم: «اگه من جای شما بودم، توقعاتم رو از او بالا نمی‌بردم. گذشته رو نمی‌شه تکرار کرد.»

***

با ناباوری فریاد کشید که: «نمی‌شه تکرار کرد؟ البته که می‌شه!» مثل دیوانه‌ها به اطراف خود نگریست؛ گویی گذشته در سایهٔ خانه‌اش، همین دم دست او پنهان بود. «همهٔ چیزها رو عینا همون‌طور که قبلا بودن، درست می‌کنم.» و به نشانه تصمیم خود، سرش را تکان داد.

مقدار زیادی درباره گذشته صحبت کرد و من به این نتیجه رسیدم که می‌خواهد چیز ازدست‌رفته‌ای را، مثلا یک جور تصور از خودش را که در کار عشق ورزی با دیزی گذاشته بود، دوباره به چنگ آورد. از آن تاریخ به بعد، زندگی‌اش مغشوش و بی‌نظم شده بود؛ اما اگر ممکن می‌شد به نقطهٔ شروعی در گذشته برگردد و از آنجا راه را آهسته دوباره بپیماید، شاید می‌توانست معمای مجهول گمشده را حل کند.

کتاب دکتر ژیواگو اثر بوریس پاسترناک

روی ماه خدارا ببوس

کتاب روی ماه خدارا ببوس اثر مصطفی مستور

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا