کتاب کشتن مرغ مقلد

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401 کتاب

مشخصات کتاب کشتن مرغ مقلد

نویسنده : هارپر لی

کشور : ایالات متحده

زبان : انگلیسی

انتشار : ۱۱ ژوئیهٔ ۱۹۶۰

ناشر : جی. بی. لیپینکات

شمار صفحات : ۲۸۱

درباره کتاب کشتن مرغ مقلد

یکی از داستان‌های بسیار جذاب قرن بیستم که موضوع نژادپرستی در آن موردتوجه قرار گرفته است داستان کشتن مرغ مقلد اثر هارپرلی است. نژادپرستی در بسیاری از جوامع ریشه‌های بسیار قدرتمندی داشته است و اختلاف میان سیاه‌ها و سفیدها در بسیاری از جوامع قرن بیستم فاحش بوده است. هارپر لی در داستان کشتن مرغ مقلد به سراغ این موضوع رفته و تلاش کرده است و مبارزه‌ای را شکل دهد که بسیار ارزشمند است.

این داستان با عنوان to kill a mockingbird اولین‌بار در سال ۱۹۶۰ در آمریکا منتشر شد. داستان این کتاب داستان اتفاقاتی است که برای خانواده‌ی فینچ اتفاق می‌افتد. اسکات فینچ دختر جوان و سفید پوستی است که داستان را روایت می‌کند. پدر او وکالت یک سیاه‌پوست را به عهده گرفته است و تلاش می‌کند با صداقت و راستی پیش برود و از حق دفاع کند؛ اما او با چیزهایی مواجه است که ناشی از اعتقادات پوسیده‌ی مردم و ذات بد بعضی از افراد است. هارپرلی کشتن مرغ مقلد را از خانواده و همسایگانش الهام گرفته است و رویدادهای دوران کودکی‌اش در آلاباما در آن مؤثر بوده است.

درباره کتاب کشتن مرغ مقلد

درباره کتاب کشتن مرغ مقلد

خلاصه کتاب کشتن مرغ مقلد

اسکات فینچ، راوی داستان دختر اتیکوس، وکیل سفیدپوستی است که دفاع از تام رابینسون سیاه‌پوست را که متهم به تجاوز به دختری سفیدپوست است، در دادگاهی در شهر می‌کمب برعهده دارد. اسکات، پیش از پرداختن به جزئیات جلسات دادگاه، در فصل‌های ابتدایی کتاب با بیانی دقیق و البته کودکانه، همراه با کمی تخیل، خانواده و زندگی روزمره‌ی خود را به‌دور از هرگونه کسالت در روایت به تصویر می‌کشد.

خلاصه کتاب کشتن مرغ مقلد

خلاصه کتاب کشتن مرغ مقلد

معرفی نویسنده کشتن مرغ مقلد

او در مونروویل در غرب ایالت آلاباما به دنیا آمد. پدرش یک وکیل بسیار معروف بود. تحصیلات خود را در «رشتهٔ حقوق» در دانشگاه آلاباما به اتمام رساند. در سال ۱۹۵۰ میلادی به نیویورک آمد و تا پیش از شروع کار نویسندگی، در یک مؤسسهٔ هواپیمایی کار می‌کرد. دلبستگی‌های او، گذشته از نویسندگی، گردآوری خاطرات روحانیون سده نوزدهم میلادی، جرم‌شناسی و موسیقی است. هارپر لی که زنی خجالتی بود،

سال‌ها به زندگی آرام و بسیار خصوصی خود ادامه داد و همواره تقاضاها برای مصاحبه را رد می‌کرد. او گاهی در آپارتمانش در نیویورک و سایر اوقات همراه خواهر وکیلش به نام آلیس لی، در مونروویل آلاباما زندگی می‌کرد.وی پس از سکته و از دست دادن بخشی از شنوایی و بینایی خود، در سال‌های پایانی عمرش در یک خانهٔ سالمندان زندگی می‌کرد.هارپر لی در ۱۹ فوریه ۲۰۱۶ و در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

هارپر لی

هارپر لی

بخشی از متن کتاب کشتن مرغ مقلد

عمه الکساندرا گفت: «تو این رو از کجا می‌دونی؟»

«اتیکوس به من گفت. این رو هم گفت که وقتی دانشگاه می‌رفت نفت و روغن قاطی می‌کرد و می‌خواست رئیس‌جمهور رو بکشه. جاشوا می‌گفت رئیس جمهور چیزی بیشتر از بازرس رفتگرها نیست و سعی کرد با یک تفنگ چخماقی رئیس جمهور رو ترور کنه، ولی اسلحه تو دستش ترکید. ایکوس گفت نجات اون از این مخمصه برای خانواده پونصد دلار آب خورد»

عمه الکساندرا شق و رق مثل لک لک ایستاده بود و گفت: ‌ «دیگه کافیه، بعداً در این باره صحبت می‌کنیم.»

قبل از زمان خواب، در اتاق جم سعی می‌کردم کتابی را از او قرض بگیرم که اتیکوس در زد و وارد شد. کتاب تخت جم نشست، با حالتی جدی به ما نگاه کرد و سپس لبخندی زد و گفت: «آها …» و با صدایی گرفته که من آن را به‌حساب پیرشدن تدریجی‌اش گذاشتم سعی کرد برای سخنانش مقدمه‌چینی کند. او که مثل همیشه به نظر می‌رسید، این‌طور شروع کرد: «دقیقاً نمی‌دوانم چطوری بهتون بگم که …»

جم گفت: «لطفاً راحت بگین. ما کار خطایی کردیم؟» پدرمان با بی‌قراری صحبت می‌کرد. «نه فقط می‌خواستم برات توضیح بدم که … عمه‌ی شما از من خواست … پسرم،ِ تو می‌دونی که یه فینچی، نه؟»

کتاب اگر این نیز انسان است

کتاب ناطور دشت اثر جی. دی. سلینجر

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا