کتاب موش‌ها و آدم‌ها اثر جان استاین بک

سه‌شنبه 18 بهمن 1401 کتاب

مشخصات کتاب موش‌ها و آدم‌ها

نام کتاب : کتاب موش‌ها و آدم‌ها

نویسنده : جان استاین بک

سال انتشار : ۱۳۹۷

تعداد صفحات : ۱۴۸

موضوع کتاب : کتاب‌های داستان و رمان خارجی

درباره کتاب موش‌ها و آدم‌ها

موش‌ها و آدم‌ها داستان زندگی سخت کارگرانی است که برای لقمه‌ای غذا از مزرعه‌ای به مزرعه دیگر کوچ می‌کنند. همیشه مورد ظلم قرار می‌گیرند و همواره به تندی به آن‌ها رفتار می‌شود. موش نیز در این رمان نماد همین قشر است. قشر کارگران بدبختی که همانند موش در چنگال اربابان گرفتارند به زندگی نکبت‌بار خود رضایت داده‌اند. با کارگران به بدترین شیوه ممکن رفتار می‌شود و هیچ امکانات رفاهی در اختیار آنان قرار داده نمی‌شود، این کارگران هیچ امیدی به زندگی ندارد و صرفا هستند و زندگی می‌کنند.

درباره کتاب موش‌ها و آدم‌ها

درباره کتاب موش‌ها و آدم‌ها

خلاصه کتاب موش‌ها و آدم‌ها

جورج، فردی باهوش و وفادار است که جثه بسیار ریزی دارد و دوستش لنی، فردی سبک‌مغز و مهربان است که جثه‌ای عظیم دارد. قدرت لنی همیشه مورد توجه کارفرماها است و این نقطه قوتی برای آنان در جهت پیدا کردن کار محسوب می‌شود. اما مشکل اصلی لنی، سبک‌مغز بودنش نیست، چراکه همیشه جورج را در کنار خود دارد و او می‌تواند در مواقع لازم کنترل کار را در دست بگیرد. مشکلی اصلی لنی این است که قلب مهربانی دارد و همچنین نمی‌تواند قدرت خود را تحت کنترل داشته باشد.جورج و لنی از مزرعه‌ ای که در آن مشکلی برایشان پیش آمده بود فرار کردند و به دنبال کار وارد مزرعه جدیدی می‌شوند. جورج امیدوار است که لنی این بار قلب مهربانش را کنترل کند و هوس نوازش چیزهای لطیف به سرش نزند.

جورج و لنی

جورج و لنی

معرفی نویسنده کتاب موش‌ها و آدم‌ها

جان استاین بک یکی از پرطرفدارترین و مهم‌ترین نویسندگان قرن بیستم میلادی کمتر کسی‌ست که نام دو کتاب خوشه‌های خشم و موش‌ها و آدم‌ها اثر جان اشتاین بک را نشنیده باشد. او در هر دوی این کتاب‌ها به زندگی طبقه‌ی کارگر و دوره‌ی رکود می‌پردازد. مساله‌ای که همیشه دغدغه‌ی او بوده است. او با این دو کتاب توانست جایزه‌ی نوبل را از آن خود کند. جایزه‌ی پولیتزر از دیگر افتخاراتی‌ست که جان اشتاین بک موفق به کسب آن شده است. اولین اثر او با نام جام زرین در سال 1929 منتشر شد. از دیگر آثار این نویسنده‌ی بزرگ می‌توان به شرق بهشت، راسته‌ی کنسروسازی و ماه پنهان است اشاره کرد.

جان استاین بک

جان استاین بک

فیلم سینمایی موش‌ها و آدم‌ها

یک درام آمریکایی محصول سال 1939 بر اساس رمان جان اشتاین بک و به کارگردانی لوئیس مایلستون، کارگردان توانای روسی ساخته شد. این فیلم طرفداران زیادی را به خود جلب کرد و بسیاری از منتقدان به تحسین آن پرداختند. خود جان اشتاین بک با کارگردان در ساخت این فیلم همکاری داشت.

گری سینایس در سال 1992 با اقتباس از این اثر، فیلمی به همین نام ساخت. پیش از انقلاب نیز در سال 1351 با الهام از قصه‌ی جان اشتاین بک فیلمی تحت عنوان تپلی به کارگردانی و نویسندگی رضا میرلوحی به تصویر درآمد.

فیلم سینمایی موش‌ها و آدم‌ها

فیلم سینمایی موش‌ها و آدم‌ها

بخشی از متن های کتاب موش‌ها و آدم‌ها

در چند مایلی جنوب شهر سولِدَد، رودخانه سالیناس به لبه‌ی دامنه کوه سرازیر می‌شود و در آن‌جا عمیق و سرسبز می‌گردد. آب رودخانه از روی سنگ‌های زرد رنگ، زیر نور آفتاب می‌لغزد و حرکت می‌کند تا به برکه‌ای باریک برسد، آبی زلال و گرم. یک طرف رودخانه، دامنه‌ی کوه، طلایی رنگ است و رودخانه دایره‌وار به سمت آن سرازیر می‌شود و تا صخره‌های محکم کوهستان گابیلان، می‌رسد. درون دره، کنار آب، درختان ردیف شده‌اند… درختان بید با هر بهار تازه و سبز می‌شوند، خاشاک همراه با سیلاب‌های زمستانی در مسیر رودخانه حرکت کرده و در نهایت به شاخه‌های زیرین درخت‌های چنار چسبیده‌اند.

درختان چنار با شاخه‌های خمیده‌، بر روی برکه طاق زده‌اند. روی لبه‌ی سنگلاخی برکه، زیر درختان، برگ‌ها آن‌قدر عمیق و شکننده فرش شده‌اند که اگر یک مارمولک از روی آن‌ها رد شود، سر و صدای بلندی به وجود می‌آید. عصر هنگام خرگوش‌ها از بیشه‌ها بیرون می‌آیند تا بر روی سنگ‌ها بنشینند، و سطح نمناک و شنی کنار رودخانه از رد پای شبانه راکون‌ها، و رد پای گسترده سگ‌های مزارع… با فضولات حیوانات و رد سُم آهوها که برای آب خوردن می‌آیند، پوشیده می‌شود.

کتاب راز داوینچی اثر دن براون

کتاب شازده احتجاب اثر هوشنگ گلشیری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا