پوست میوه و سبزیجات

سه‌شنبه 23 آذر 1400 سلامت
ماده غذایی جایگزین گوشت

بارها در همین بخش خودمان نیز اشاره کرده ایم که پوست میوه ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها هستند و بهتر است با پوست مصرف شوند. اما از آنجایی که بشر تا توانسته در طبیعت دستکاری کرده و انواع آفت کش ها به وجود آمده اند این کار یعنی مصرف پوست میوه ها و سبزیجات همیشه به نفع شما نیست.

 

پوست میوه و سبزیجات

بهتر است نسبت به پوست برخی از میوه ها و سبزیجات پرمصرف حساس تر باشید و برای تسریع روند هضم آن ها و همچنین کاهش جذب آفت کش ها از خیر مصرف پوست آن ها بگذرید. در این مطلب به چند نمونه از این میوه ها و سبزیجات اشاره می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

سیب زمینی

سیب زمینی را با پوست بخوریم یا بدون پوست؟ سوالی که معمولاً پرسیده می شود و اتفاقاً جزو مسائل بحث برانگیز در حوزه تغذیه است. با توجه به شرایط کنونی کشاورزی بهتر است که از مصرف پوست سیب زمینی صرف نظر کنید. این ماده غذایی قبل از رسیدن به بشقاب هایمان به 15 تا 20 نوع آفت کش ها آلوده می شود. اما به غیر از مسئله آفت کش ها مشکل دیگری نیز وجود دارد.

اگر روده های حساسی دارید بدانید که ترکیبات موجود در پوست گوجه فرنگی و حالت اسیدی آن ممکن است به مخاط دستگاه گوارش آسیب بزند. به ویژه به خاطر اینکه پوست گوجه فرنگی حاوی سلولز است. این مولکول به سختی تجزیه می شود

پوست میوه و سبزیجات

پوست میوه و سبزیجات

پوست سیب زمینی ممکن است حاوی مولکول های طبیعی باشد که سمی است. این مولکول ها سولانین و شاکونین هستند که به ویژه در سطح لکه های سبز رنگ برخی از سیب زمینی ها وجود دارند. به عقیده متخصصان بهتر است که پوست سیب زمینی کنده شود. برای این کار توصیه می شود که به جای چاقو از پوست کن استفاده کنید. در این صورت پوست بسیار نازکی از سیب زمینی کنده می شود و به این ترتیب بخش عمده ای از ویتامین هایی که درست زیر پوست آن قرار دارند از بین نمی روند. بنابراین تا می توانید سیب زمینی را به صورت نازکی پوست بگیرید. اما اگر به سیب زمینی های ارگانیک و سالم دسترسی دارید، با شستشوی صحیح می توانید از پوست آن ها نیز بهره مند شوید.

هویج

ممکن است پوست هویج حاوی میزان زیادی نیترات باشد. بنابراین بهتر است آن را پوست بگیرید و یا فرچه مخصوص به خوبی پا کنید؛ بخصوص اگر از انواع غیرارگانیک این محصول استفاده می کند. اگر هویج تازه و از انواع ارگانیک آن استفاده می توانید صرفاً پوست آن را بسابید تا تمیز شود. چون پوست آن همچنان غنی تر از قسمت داخلی هویج است. بنابراین بهتر است آن را با پوست میل کنید. همانطور که گفته شد پوست میوه ها و سبزیجات غنی ترین بخش آن ها از نظر ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و فیبرها هستند. اگر از انواع طبیعی و ارگانیک این مواد غذایی استفاده می کنید نیازی نیست که پوست آن ها را بکنید. چون در کشت این مواد غذایی از آفت کش های کمی استفاده شده است. اما در هر حال لازم است که این میوه ها و سبزیجات را به خوبی بشویید. در واقع خاکی که هویج و دیگر سبزیجات در آن به عمل می آیند نیز ممکن است حاوی باکتری هایی مانند لیستریا باشد.

پوست میوه و سبزیجات

پوست میوه و سبزیجات

گوجه فرنگی

اگر روده های حساسی دارید بدانید که ترکیبات موجود در پوست گوجه فرنگی و حالت اسیدی آن ممکن است به مخاط دستگاه گوارش آسیب بزند. به ویژه به خاطر اینکه پوست گوجه فرنگی حاوی سلولز است. این مولکول به سختی تجزیه می شود. به همین دلیل نیز پوست گوجه فرنگی به سختی هضم می شود. برای کندن پوست گوجه فرنگی می توانید آن را داخل آب جوش بیندازید. با این کار پوست آن به راحتی کنده می شود.

سیب

اگر هلویی که مصرف می کنید غیرارگانیک است حتماً قبل از مصرف پوست آن را بگیرید. چون پوست آن حاوی آفت کش های زیادی است

گذشتن از پوست سیب واقعاً سخت است بخصوص اینکه خیلی از افراد دوست دارند سیب درسته را در دست گرفته و تا آخر گاز بزنند. اما توجه داشته باشید که ممکن است سیب به 20 نوع آفت کش آلوده باشد. بنابراین توصیه می شود قبل از مصرف پوست آن را بکنید تا بقایای آفت کش ها وارد بدنتان نشود. اما همچنان کندن پوست سیب حیف است چون حاوی مولکول پرخاصیتی به نام پکتین است. این ماده به سیری زودهنگام کمک زیادی می کند و فقط در پوست سیب وجود دارد.
باز هم توصیه می کنیم برای برخورداری از تمام خواص سیب از انواع ارگانیک آن مصرف کنید و قبل از مصرف آن را با دقت بشویید. برای شستشوی بهتر تمام میوه ها و سبزیجات از آب سرد استفاده کنید و پوست آن ها را با دست یا دستمال به دقت بسابید تا ترکیبات شیمیایی، باکتری ها، قارچ ها و باقیمانده فضولات حیوانی، میکروارگانیسم ها یا خاک از روی آن ها زدوده شود. این میوه ها و سبزیجات را خشک کنید تا هر آنچه باقیمانده است نیز از بین برود. سپس بعد از شستشو آن ها را مصرف کنید.

انگور

انگور نیز مانند گوجه فرنگی است. برخی افراد که روده های حساسی دارند به سختی پوست ظریف این میوه را هضم می کنند. دلیل آن نیز به خاطر وجود فیبرهای سختی است که دارد. یک علت دیگر برای پوست گرفتن انگور این است که حاوی آفت کش ها است. شاید کار سختی باشد اما اگر تصور می کنید با مصرف انگور روده یا معده تان اذیت می شود حتماً پوست آن را بکنید؛ مخصوصا انگورهای دانه درشتی که پوست های ضخیمی دارند.

گیلاس

پوست گرفتن گیلاس نیز کار چندان ساده ای نیست. اما با این حال باید بدانید که پوست این میوه های خوشمزه نیز حاوی میزان زیادی آفت کش ها است. در خصوص این میوه نیز بهتر است حتماً از انواع طبیعی و ارگانیک آن استفاده کنید و قبل از مصرف آن را به دقت شستشو دهید.

هلو

البته خیلی از افراد قبل از مصرف پوست هلو را می گیرند. در واقع پوست هلو جزو پوست میوه هایی است که در برخی افراد باعث ایجاد آلرژی می شود. اگر هلویی که مصرف می کنید غیرارگانیک است حتماً قبل از مصرف پوست آن را بگیرید. چون پوست آن حاوی آفت کش های زیادی است.

 

کک حشره ای موذی

کک حشره ای موذی !

علت لاغری سالخوردگان

علت لاغری سالخوردگان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا